Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Startproblem - kommer ingenstans


bengt11

Rekommendera Poster

Allt funkat bra, med olika Windows-versioner. Ville testa lite nytt, så installerade för ett tag sedan Ubuntu, klart godkänd, men fick inte fram ljud, problem med installation av program mm, så jag ville återgå till Windows. Ville formatera om allt så försökte med Partition Magic-disketterna jag använt förr, funkade ej. Tog fram min lilla diskett med fdisk etc, som också fungerat innan. Men inte nu. Finns inga fix enheter fick jag fram. Format.com gick ej. Försökte med Fips.exe, fungerade ej. Nu kommer jag till uppstartsskärmen för moderkortet, där man alltså kan välja DEL eller TAB, men sedan går det inte att komma vidare. Håller jag nere DEL vid uppstarten kommer infon från Bios fram, och datorn verkar hitta både DVD och HD, står att allt är OK, men sedan vill den inte gå vidare. Kan alltså inte komma in i Bios, kan inte använda uppstartsskivor eller disketter...

 

Har provat att testa RAM-minnena, inget fel. Alla sladdar är isatta. Återställt CMOS. Vad mer?

 

AMI 1004.01

ASUS P4P800-E DeLuxe

Intel P4

Ram 1024

ATI Radeon 9200

RealTek ALC850 (inbyggt)

+ ESI/Juli@

WD WD80EB28CGH1

 

Har även försökt med en Samsung-HD, samma sak

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa att skriva över disken med 0000000 med hjälp av killdisk. Freeversionen.

http://www.killdisk.com

Efter det brukar det inte vara några problem för vad Windows ser är en "helt ny hårddisk".

 

Har du fortfarande problem så misstänker jag att du har hårdvarufel.

Datorn är ju inte helt ny utan har några år på nacken.

http://techworld.idg.se/2.2524/1.123739

 

Men det kan vara så enkelt som att Master-hårddisken inte sitter ansluten längst ut på IDE-sladden.

Chansen att det strular ökar betydligt med Masterdisken ansluten till mittenuttaget på IDE-sladden.

Och en ny IDE-133 sladd kan göra underverk. Det gjorde det för mig.

Min gamla IDE-sladd hade på nått sätt "åldrats" och fått sämre egenskaper.

Det är inga problem köra en IDE-133 sladd på ett moderkort med IDE-66 utgång på moderkortet.

Vilket IDE-66 jag gissar du har på ditt moderkort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och tack!

 

Testade att byta sladd, men tyvärr. Ett annat problem är att den varken

läser usb, diskett, cd/dvd eller hd, annars hade nog killdisk hjälpt.

 

Har inte haft mycket tid just nu, men ska kolla i kväll eller i morgon och återkommer.

Tack för lödtipset etc.

 

Mvh

Bengt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...