Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Behöver jag två Sexkärninga Xeon. Och går det att uppgradera?


3DArt

Rekommendera Poster

God dag gott folk!

 

Jag arbetar mycket med 3D Studio Max, en hel del snarlika tunga program samt Adobe CS6, Autocad Architectural mm mm mm. När jag exempelvis renderar blir datorn seg och ryckig liksom musiken jag lyssnar på och allt går väldigt segt. Inget konstigt med det egentligen. Jag har en hyfsat ny dator enligt följande: Gigabyte GA-X58A-UD3R, Intel Core i7 950 3.06GHz, Corsair 12GB RAM samt ett Nvidia Quadro 4000 grafikkort.

 

Jag vill kunna arbeta med många parallella projekt samtidigt med då hänger inte datorn med riktigt. Och musiken hackar som sagt. Hemskt;-) Jag funderar därför på att uppgradera alternativt köpa helt nytt då detta är mitt levebröd. Och har varit inne på dubbla sex-kärniga Xeon då jag vet att många av mina program, långt från alla men de tyngsta och viktigaste, drar nytta av många kärnor. Har funderat på nytt moderkort, dubbla Xeon och 64GB RAM. Är detta klokt tänkt och klarar mitt Corsair TX 650W 80+ nätaggregat av det? Och vilka av alla dessa modeller av Xeon bör jag satsa på? Har tyvärr en budget att tänka på. Är det rimligt att bara byta dessa komponenter eller bör jag köpa nytt? Vilket brukar vara mest ekonomiskt fördelaktligt? Köper jag nytt säljer jag den gamla. Vad tror ni att jag kan få för det är påkostade komponenter i övrigt, bla ett rejält och vackert Lian Li chassí och tom två USB 3.0. Och den har aldrig varit klockad.

 

Vidare undrar jag hur långt jag kommer med en Intel core i7 istället? Om jag väljer en sexkärnig och klockar den till 4GHZ, eller kanske tom har tålamod att vänta på en snabb åttakärning. Någon som vet när/om dessa börjar dyka upp? Blir ju betydligt billigare antar jag. Och slutligen, varför har Xeon så dåliga, relativt sett, MHz-tal?

 

Tänker jag rätt eller fel här? Vad säger ni kloka kvinnor och män? Stort tack på förhand!

 

//Lars

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Xeon processorerna är väll till för mycket kraftiga servrar och till viss del arbetsstationer. Så det skulle nog kunna hjälpa. Beroende på ekonomi, så skulle du kanske överväga att sätta upp en server som sköter rendering åt dig. Mental-Ray, är det renderaren du använder? Ska väll klara rendering över nätverk. På så vis skulle du kunna frigöra cpu helt och hållet från din arbetsstation och låta servern sköta allt.

 

Jag har själv inte pysslat med 3d studio sen version R4. That's right DOS ALL THE WAY! :)

 

Jag har en licens på Houdini liggandes någonstans. Läste något om att dom jobbade på en rende farm som vem som helst skulle få köpa tid hos. Så man gjorde snabba preview renders på sin maskin och sen när man var klar så skickade man jobbet till renderfarmen ute på internet som gjorde jobbet och så laddade man ner bild eller video. Kanske finns motsvarande för 3d studio användare?

 

Sen läste jag något om en person som satte upp en egen renderfarm i Windows Azure. Dock tror jag han använde povray eller liknande. Men han ville bara visa att det gick att skapa en egen renderfarm till ett relativt lågt pris. För du betalar bara för de timmar som den jobbar. Sen river man hela farmen.

 

Ja... Hur som helst. Kraftigare cpuer, flera cpuer kommer att hjälpa. Men det blir ännu bättre om du kan få dom cpuerna att koncentrera sig helt och hållet på uppgiften. Så om du har möjlighet att sätta upp en ny maskin som sköter rendering åt dig, då behöver du inte oroa dig för att andra program du kör kommer ivägen och tar din värdefulla cpu-tid ifrån dig. Och om du vet att cpu kommer ägna sig 100% åt att rendera, så kan du nog köpa en billigare och spara lite pengar.

 

Så det är kombinationen kraftig cpu och tillgänglighet på cpun som kommer ge din snabba renderingar och låta dig pyssla med andra uppgifter samtidigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På jobbet är det vanliga att man använder flera datorer. För att öka kapaciteten.

Själv har jag fått hjälp med att fixa så jag loggar in mig från min bärbara dator på en av servrarna och använder servern

till det den bärbara inte grejar.

Att Xeon inte har lika höga klockfrekvenser som "desktop CPUer" beror kanske på att Intel prioriterat CPU livslängd och stabilitet.

Lägre drivspänning ger lägre klockfrekvens och längre livslängd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren!

 

Jag bara undrade vilket som smäller högst per krona räknat. Att jag inväntar den 8 kärniga motsvarigheten till Intel Core i7 3930K 3.2GHz klockad till 4GHz eller kör med två Intel® Xeon® Processor E5-2650 på 2GHz med sex kärnor vardera. Det blir avsevärt billigare med en Core i7 processor men hur mycket förlorar jag på ett ungefär i prestanda?

 

Någon dator som sköter endast renderingen har jag ingen möjlighet att sätta upp. Får också passa på att fråga om det finns någon programvara som gör att man kan fördela resurser. Så att renderingen får tex 50% av den totala kapaciteten när man arbetar med annat samtidigt. Finns det något sådant att finna?

 

Tack för hjälpen!

 

//Lars

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En Xeon processor är konstruerad primärt för att användas i servrar (tror jag i alla fall), så är den konstruerad att ta en hög last under en längre tid. Detta är idealiskt när man renderar till exempel. Men eftersom du vill ha hög last under väldigt varierande former så kommer du nog dra mer nytta av en i7. Och den kommer protentiellt hålla längre under dom arbetsförhålladena.

 

Angående att fördela lasten mellan cpuer och kärnor. Kan väll Windows Task Manager göra det. Högerklickar du på en process och väljer Set Affinity, så kan du kryssa i rutor som representerar de olika cpuerna. Jobbigt att göra för alla processer, men ganska enkelt om du bara vill skilja 3d studio, Photoshop och ditt musikprogram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...