Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Gimp 2.8.2


baaartil

Rekommendera Poster

Hej alla.

 

Jag såg för en stund sedan att Gimp 2.8 nu har uppgaderats till Gimp 2.8.2

Den lär vara fri från några buggar som tidigare fanns i Gimp 2.8 för Win 7, 64 bitars.

 

Är det någon som testat den nya uppdateringen Gimp 2.8.2?

 

Om man/jag nu uppgraderarar till Gimp 2.8.2, måste jag då även på nytt ladda ner och installera dom extra "penslar" man/jag har?

Jag har copystämplar till mina bilder samt en del andra penslar som jag laddat ner och installerat och dessutom så har jag en del typsnitt som jag också laddat ner och installerat i Gimp 2.8.

 

Måste man nu göra om det?

Kommer nämligen inte riktigt ihåg hur jag fick dom där "penslarna" på plats eller var jag hittade hur man gör.

 

Är ganska novis.

 

Hälsningar,

baaartil

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Nähä, tydligen ingen som känner till det här.

 

Kanske inte så många som använder Gimp, vad vet jag.

 

Hälsningar,

 

Bertil

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Nej tydligen inte så många som känner till just den frågeställningen.

Kanske det enda raka är att du helt enkelt testar att uppdaterar programmet och ser vad som händer?

 

Av versionsnumren att döma, så är det endast en mindre uppdatering och som sannolikt har marginell påverkan på utseendet och funktionerna. En större versions förändring skulle haft en annan siffra tex. 2.9.x eller 3.x.x och då kan man tro att väsentliga funktioner ändrats, nya lagts till och kanske även utseendet.

Det brukar vara det normala, jag kan inte säga här vad som ändrats. Det skall väl stå i versions historiken.

 

Tyvärr är manualen från Svenska Gimp i huvudsak på engelska, även om innehållsförteckningen och inledningen är på svenska:

http://docs.gimp.org/sv/

 

Men det finns några svenska guider, fast man kan tycka det är konstigt att det efter flera år inte hela manualen är finns på svenska.

Kanske beroende på att någon inte tyckt att behovet finns eller är värt mödan?

 

Axplock:

Gimpkurs för medlemmar i SeniorNet Helsingborg.

TKJ - Gimp guider

Här är GIMP-skolan

Wikibooks - Rita med Gimp (Ej färdig)

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Flyfisherman ochtack för ditt svar.

 

Det skall vara någon form av uppdatering där någon eller några buggar för Windows skall vara åtgärdade.

Dock så måste man gå omvägen via souceforge föratt ladda ner det.

Jag brukar föredra att ladda ner programvarordirekt från programvaruleverantören men eftersom gimp.org själv länkar till souceforge så borde det ju inte vara några problem.

 

Tack för länkarna Flyfisherman och den där till SeniorNet Helsingborg är en av de svenska som jag använt mig av för att lära Gimp.

 

För dem som läser det här och kanske precis som jag har svårt för engelska så bifogar även jag några länkar till svenska handledningar.

 

Sedan Flyfisherman så är frågan om man nu laddar ner den här nya versionen också då på nytt måste lägga in sina egna penslar igen.

Har en del sådana och då bland annat "stämplar" som jag använder till mina bilder.

 

Nåväl, dom kan jag lägga in igen men kommer inte riktigt på hur jag gjorde det men en sådan sak löser sig säkert.

Fick hjälp med det på www.fixadinblogg.seså den tråden kan jag säkert hitta igen.

 

Anledningen attjag inte gjort den här uppdateringen från souceforge är att det är en exe fil och jag har läst att man skall vara försiktig med att ladda ner sådana.

 

Well Flyfiherman, nu skall jag kolla dina länkar.

Tack så väldigt mycket för ditt svar Flyfisherman.

 

För er som läser och eventuellt precis som mig har svårt för engelska kommer här några länkar till svenska handledningar om Gimp.

 

http://ubuntufranbor...ar-gimp-skolan/

 

http://hofh.myshowro...i-ett-inlagg-2/

http://www.multimedi...igering-i-GIMP/

http://redigeramedgimp.wordpress.com/

 

Obervera nu ni som kanske läser det här att dom här Gimpskolorna är avsedda för Gimp 2.6 men det mesta är sig likt även i Gimp 2.8.

En stor förändring är att när du skall spara en bild i annat filformat är Gimps eget xcf så kan du inte trycka "spara som" utan istället så trycker du som vanligt först på Arkiv och går sedan ner till Exportera där du kan spara bilden i vilket filformat du än vill. (Se skärmklipp).

 

Att spara i Gimps eget filformat gör jag om jag håller på att redigera en bild men inte hinner bli klar och vill göra resten senare.

När jag då öppnar bilden igen så kommer jag precis dit i bildbehandlingen där jag var tidigare och kan fortsätta.

 

Tack än en gång Flyfisherman för ditt svar på min fråga.

 

Hälsningar,

Bertil

 

post-126546-0-62892000-1348385932_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Ingen fara med Sourceforge.net det är en bra sajt och dessutom så är det en officiell nedladdningssajt för Gimp

http://sourceforge.net/projects/gimp-win/files/GIMP%20%2B%20GTK%2B%20%28stable%20release%29/GIMP%202.8.2/gimp-2.8.2-setup-1.exe/download

 

Det där med penslarna kan jag som sagt inte svara på, men tror nog att det skall gå bra.:thumbsup:

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thanks thanks thanks Flyfisherman!

 

Då skall jag ladda ner och installera uppdateringen till Gimp 2.8.2 via Souceforge.

Angående penslarna så kan jag säkert fixa till det på något sätt.

 

Mina "stämplar" som jag använder för att copymärka bilder har jag sparat som gbr filer vilket ju är Gimps filformat för "brushes".

 

Tackar så väldigt väldigt mycket för hjälpen så nu laddar jag ner Gimp 2.8.2 från Souceforge.

 

Vänligaste och bästaste hälsningar,

Bertil

 

(Bifogar en bild från Karnaks tempel i Luxor stämplad med en av mina copystämplar).

post-126546-0-62056300-1348437256_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@Flyfisherman.

 

Jag kan verkligen rekommendera Egypten som resmål.

 

Karnaks tempel är fantastiskt och inte långt därifrån ligger Konungarnas dal där dom alla blev begravda.

 

Tutankhamun är väl den mest kända av dem även om det är den minsta av alla upptäckta gravar.

 

Jag har inlägg om båda dessa platser i min blogg med många bilder.

 

Well, jag rekommenderar verkligen Egypten som resmål om man är intresserad av kultur och historia.

 

Bästaste hälsningar,

 

Bertil

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...