Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hårddisken försedd med lösen


kajper1

Rekommendera Poster

Hej

Filerna på min hårddisk har försetts med lösen utan min medverkan.

När jag försöker öppna får jag meddelandet att jag inte har behörighet att öppna filen.

Tacksam för råd vad det går att göra åt problemet.

Kaj

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du beskriva vad du gjorde vid datorn innan detta började, t ex installerade något?

Gäller det dina egna filer och/eller program?

Kommer det upp något om lösenord?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu färstår jag inte??

Har filerna & mapparna lösenordskrav för att öppnas?

 

Eller är det ett behörighetsproblem??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter som ett behörighetsproblem tycker jag.

 

Använder du datorn med adminrättigheter på kontot du kör eller utan adminrättigheter?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle säga att det är behörigsproblem, och att någon har skapat ett konto som inte har admin rättigheter som Laso nämde. Så ändra att du har adminstation rätt på kontot

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du beskriva vad du gjorde vid datorn innan detta började, t ex installerade något?

Gäller det dina egna filer och/eller program?

Kommer det upp något om lösenord?

 

Det är länge sedan det hände så jag vet inte exakt vad jag gjorde innan det hände. Inget speciellt vad jag minns.

Jag kör XP som admin men utan lösen för att logga på:-(

Vad jag minns gäller det bara mina egna tillverkade mappar och filer.

Windows fungerar normalt i alla system men när jag försöker öppna en fil får jag samma meddelande som när jag försöker öppna en fil som jag låst med ett eget lösen.

Dock är det bara ett ytterst fåtal filer jag har låst med lösen av alla mina tusentals filer från Word, Excel, PP, Cadprogram mm.

Eftersom jag använt funktionen kände jag igen fönstret som dyker upp då man försöker öppna en låst fil. Dock fanns det inget fönster att skriva in lösen i utan bara ett meddelande att jag inte har behörighet att öppna filen.

 

Tyvärr är det också så nu att min bärbara är ur funktion för tillfället, låst av en Trojan (Polisfönstret).

Ni finner mig även på tråden där Maria1 söker hjälp för sin Trojan låsta dator. I den tråden finns råd som säkert kan hjälpa mig att få igång min egen bärbara men jag har inte haft tid att jobba med det projektet och jag klarar mig hjälpligt tills vidare med min gamla stationära.

Jag har kunnat tanka ner alla filer av betydelse genom att montera ur den bärbara hårddisken och koppla den til min stationära med en Plexgear USB to SATA/IDE Adapter.

 

Jag skall koppla upp mig mot den låsta hårddisken igen för att försöka få fram en skärmdump, dock inte just nu, det kan ta lite tid.

 

Kaj

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle säga att det är behörigsproblem, och att någon har skapat ett konto som inte har admin rättigheter som Laso nämde. Så ändra att du har adminstation rätt på kontot

 

Finns bara en användare och ett konto på datorn. Admin

 

Glömde säga att alla nyskapade filer efter "låsningstillfället" fungerar normalt.

 

Kaj

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...