Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Alternativ till Google


Blindbock

Rekommendera Poster

www.askmefast.com, www.askmefast.com, www.askmefast.com... Blir trött på att få detta skräp och liknande på 9 av 10 sökningar med Google. Hur är det med Bing och de andra, kan man ställa in att utesluta vissa domännamn i sök och hur gör man?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Google är ett företag som lever på annonsering. De resultat som presenteras grundar sig på var du bor och vad du frågade efter. Vill du ha en manual till en bil så presenterar Google företag som säljer bilar i närheten av dig. Vill du ha en manual till ett moderkort presenterar Google företag som säljer moderkort i närheten av där du bor, i varje fall i Sverige.

Du får annorlunda svar från Google om Google inte placerar dig i Sverige.

t.ex Genom att söka på Google.de och sedan välja Google på tyska.

Eller om du surfar med Tor.

https://www.torproject.org/

Men tyvärr, det finns inga bra sökmotorer.

Affärsiden är inte att hjälpa dig få svar på det du är intresserad av.

Affärsidén är att länka dig till företag som säljer något du förhoppningsvis är intresserad av i din närhet.

För att öka chansen att du köper.

Och vill du minska möjligheten att "sökmotorerna" placerar dig i ett fack.

Kan du installera "Ghostery".

http://www.ghostery.com/

Om nu inte Google köpt Ghosterys utvecklare precis som Google köpt Firefoxutvecklarna genom några 100 miljoner i support.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder enbart bing. Tycker det fungerar jättefint. Dock måste man komma ihåg att ställa in den amerikanska versionen. Den svenska fungerar inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Upplever att bing inte är speciellt bra på att hitta vad jag vill, man måste alltid söka på ett annorlunda sätt, än med google, där man skriver som man tänker, finns vissa sökord som bing inte hittar överhuvudtaget, men som google hittar direkt.

 

Men visst, man använder den man tycker fungerar.

 

Men detta som Blindbock tydligen får/kommer till, känner jag inte igen, har aldrig sett detta vid användning av google.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...