Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bra laptop för foto och film?


Joel O

Rekommendera Poster

Hallå!

En liten datorfråga.

Jag har en bärbar dator som är kanske en 3-4 år gammal och ganska seg numera så jag funderar på att skaffa en ny.

Jag har också en vanlig burk som är ett par år men helt ok.

Jag skulle önska att jag kunde ha med en laptop för backup och enkel redigering när jag är ute o fotar i fält och sen kunna komma hem och redigera bilderna vid skrivbordet på en extern skärm eller i soffan och dom ligger där i mappen, klara att jobba med. Lyckades inte klura ut nån bra lösning annat än att använda samma laptop till allt.

När jag är ute och fotar lägger jag över bilderna på datorn och sen när jag är hemma kopplar jag bara in datorn och så förs filerna över till en större hårddisk/NAS. Jag filmar även mycket så jag behöver en dator som klarar lite tyngre program som photoshop, premie elements och så. Räknar med att det minst behövs en 2 GHz prosessor, hyfsat stor hårddisk, bra skärm och bra grafik.

Tacksam för svar!

mvh Joel<br class="Apple-interchange-newline">

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

En kraftfullare bärbar, lär väl samtidigt ge kortare batteritid, kan vara värt att tänka på när du har med datorn ute.

Sen är det väl det där med storlek också, en med stor bildskärm och överlag kraftfulla prestanda ger ju kanske mer vikt.

 

Men videoredigering kräver kraftfull processor och mycket minne, där finns det nog ingen genväg.

 

En med senaste Intel Ivy Bridge arkitekturens processorer kan vara ett plus, någon av dom kraftfullare varianterna, men även AMD har i dom senaste utgåvorna kraftfulla processorer, som liksom Intel Ivy Bridge, har lägre strömförbrukning i förhållande till kraftfulla prestanda, jämfört med förra generationens processorer.

Ändock - mer prestanda brukar betyda mer energiåtgång, fast dessa går ju ned i hastighet och drar därmed mindre ström när dom inte belastas med något tungt och krävande program som tex. video/fotoredigering.

 

Du kan börja med att kolla in dessa guider från PC För Alla:

Att tänka på när du köper bärbar dator

Så väljer du bärbar dator med maximal prestanda - här finns också konkreta tips.

 

Samt:

NordicHardware - Testlabbet Bärbara datorer

SweClockers - Bärbara datorer

Microsoft - Grunderna om bärbara datorer

 

Tills du får mer tips på någon lämplig maskin.

Mvh :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kikade på guiden du föreslog men är totalt lost på grafikkort, processor och sånt så jag vet inte vad jag ska leta efter!Hög klockfrekvens, mycket ram, vad gör en dator bra för foto och film?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för poängen :rolleyes:

 

Jag skulle satsat på en dator med minst 6GB, gärna 8GB primärminne (RAM), stor och snabb (7200 varv/min) hårddisk - det behövs för att ha plats för foton och filmerna, speciellt vid redigering, samt med en processor ur Intel Ivy Bridge Mobile Processors Core i7 serien med 4-kärnor. Tex. Intel® Core™ i7-3610QM processor eller bättre ur listan i föregående länk.

 

Den processorn kan du se prestanda på hos NoteBook Check, där det även går att se prestanda på övriga processorer.

 

Men det kommer nog att fungera med en svagare processor (CPU) ur Intel Ivy Bridge Mobile Processor Core i5 serien, fast dessa är 2-kärniga.

 

Tror det blir alldeles för klent med Core i3 serien, så den är inget att fundera på.

 

Redigering av speciellt HD-film kräver processor med mycket kraft och mycket primärminne (RAM).

Likadant är en hårddisk att föredra, eftersom en SSD, visserligen betydligt snabbare, men med begränsat utrymme, vilket då gör att den kommer att fyllas snabbt. Vissa bärbara har både SSD och hårddisk, men då kostar det också mer.

 

För övrigt är Intel Ivy Bridge (PCWorld) den senaste från Intels Core processorserie, 3:e generationen.

Intel Sandy Bridge som är föregångaren (också mycket bra), tillhör 2:a generationens Core processorer.

 

  • Fundera även på vilken skärmstorlek (13", 15", 17"), om batteritiden är jätteviktig och hur mycket du är tänkt att använda en sådan ute och bära med sig, så det inte blir för tungt/otympligt.

  • Skall du spela häftiga datorspel också (?) då krävs det en med bra grafik.

Nu är det naturligtvis en fråga om hur mycket man är beredd att betala, vilken budget man har, för prestandan är direkt relaterad till prislappen.

 

Vilket märke då? Ja detta är väl mycket efter tycke och smak, vissa föredrar ett märke före något annat och det är svårt att säga vilket som är bäst.

Själv skulle jag ha valt en bärbar ur ASUS serie (som jag har filtrerat ut med ovanstående egenskaper), ofta kända för kvalitet, genomtänkt konstruktion och har bra kyllösningar för sina bättre modeller, även om jag varit nöjd med min gamla Dell laptop - förutom prestandan.

 

Försök att välja ut ett par kandidater, olika märken och modeller, som någorlunda uppfyller dina krav och budget, så kanske det går att hitta några tester.

Du kan ju söka lite eller kolla igenom Prisjakt bärbara för övriga märken och fler modeller.

 

Kanske någon mer har tips också.

Mvh

 

Ps. Jag håller själv på med lite bild & filmredigering, fast uteslutande på min stationära dator eftersom min gamla Dell Latitude D505 laptop har alldeles för dåliga prestanda, den duger annars utmärkt att surfa och köra MS-Office på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för poängen :rolleyes:

 

Jag skulle satsat på en dator med minst 6GB, gärna 8GB primärminne (RAM), stor och snabb (7200 varv/min) hårddisk - det behövs för att ha plats för foton och filmerna, speciellt vid redigering, samt med en processor ur Intel Ivy Bridge Mobile Processors Core i7 serien med 4-kärnor. Tex. Intel® Core™ i7-3610QM processor eller bättre ur listan i föregående länk.

 

Den processorn kan du se prestanda på hos NoteBook Check, där det även går att se prestanda på övriga processorer.

 

Men det kommer nog att fungera med en svagare processor (CPU) ur Intel Ivy Bridge Mobile Processor Core i5 serien, fast dessa är 2-kärniga.

 

Tror det blir alldeles för klent med Core i3 serien, så den är inget att fundera på.

 

Redigering av speciellt HD-film kräver processor med mycket kraft och mycket primärminne (RAM).

Likadant är en hårddisk att föredra, eftersom en SSD, visserligen betydligt snabbare, men med begränsat utrymme, vilket då gör att den kommer att fyllas snabbt. Vissa bärbara har både SSD och hårddisk, men då kostar det också mer.

 

För övrigt är Intel Ivy Bridge (PCWorld) den senaste från Intels Core processorserie, 3:e generationen.

Intel Sandy Bridge som är föregångaren (också mycket bra), tillhör 2:a generationens Core processorer.

 

  • Fundera även på vilken skärmstorlek (13", 15", 17"), om batteritiden är jätteviktig och hur mycket du är tänkt att använda en sådan ute och bära med sig, så det inte blir för tungt/otympligt.

  • Skall du spela häftiga datorspel också (?) då krävs det en med bra grafik.

Nu är det naturligtvis en fråga om hur mycket man är beredd att betala, vilken budget man har, för prestandan är direkt relaterad till prislappen.

 

Vilket märke då? Ja detta är väl mycket efter tycke och smak, vissa föredrar ett märke före något annat och det är svårt att säga vilket som är bäst.

Själv skulle jag ha valt en bärbar ur ASUS serie (som jag har filtrerat ut med ovanstående egenskaper), ofta kända för kvalitet, genomtänkt konstruktion och har bra kyllösningar för sina bättre modeller, även om jag varit nöjd med min gamla Dell laptop - förutom prestandan.

 

Försök att välja ut ett par kandidater, olika märken och modeller, som någorlunda uppfyller dina krav och budget, så kanske det går att hitta några tester.

Du kan ju söka lite eller kolla igenom Prisjakt bärbara för övriga märken och fler modeller.

 

Kanske någon mer har tips också.

Mvh

 

Ps. Jag håller själv på med lite bild & filmredigering, fast uteslutande på min stationära dator eftersom min gamla Dell Latitude D505 laptop har alldeles för dåliga prestanda, den duger annars utmärkt att surfa och köra MS-Office på.

Underbart att det finns dom som kan! =D

Hur bra grafikkort behöver jag? Jag ska inte spela spel med den.

 

Kikar på länkarna du gav mig och återkommer! :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo den verkar vara ett bra köp, dock ingen erfarenhet av Sony Vaio.

Att det är ett kampanjpris beror sannolikt på att den är på väg ut ur sortimentet, nyare datorer med senaste processorfamiljen och grafikkretsar har ju tillkommit.

 

Det skiljer lite på processorerna, bl.a. prestanda, fast inte mycket och båda är 4-kärniga.

I Sony Vaio VPCF24P1E sitter en Sandy Bridge Intel Core i7 2670M 2:a generationen.

 

Ivy Bridge Core i7-3610QM 3:e generationen har något bättre prestanda och eftersom den bygger på 22nm tillverkningsteknik - något mindre strömförbrukning, trots 2,3GHZ CPU mot 2,2GHZ CPU på i7 2670M med 32nm tillverkningsteknik.

 

Den inbyggda grafikretsen i Ivy Bridge Intel Core i7-3610QM heter HD4000 och den i Sandy Bridge Core i7 2670M heter HD3000.

Visserligen är HD4000 grafikkretsen bättre, men Sony Vaion har ju ett inbyggt grafikkort med dedikerat 2GB grafikminne NVIDIA GeForce GT 540M som används istället.

 

Ja, jag tror att det det är en mycket bra maskin, som galant kommer att klara det du vill göra.

Dessutom har den USB 3.0, Blu-ray läsare, DVD R/W brännare och Firewire (1394) anslutning om du har en sådan videokamera.

Hur det däremot blir med så hög skärmupplösning 1920x1080 på en 16,4" skärm, kan jag tyvärr inte svara på, troligen något smått...

 

Försök att sök reda på lite tester, annars tror jag möjligen att du kanske kan få en något bättre maskin, för mer eller mindre samma pengar och med Ivy Bridge CPU, i min tidigare länk: ASUS

Klicka på respektive maskin så du får fram tekniska data och jämför. Kolla också på omdömen som användarna gett, något färgat naturligtvis (många vill ogärna klaga för mycket på sitt eget val), men kan ge en fingervisning om dom känns nöjda.

 

Mvh

 

[Edit] Kan du kika på en liknande demomaskin som är igång, alltså då med samma skärmupplösning 1920x1080 och ungefär samma storlek 16,4" på skärmen i en butik på stan, så vore det bra, då kan du få en känsla för hur det ser ut på bildskärmen, menyer etc..

Spelar ingen roll vilken maskin du tittar på för denna sak.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...