Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Upgradera moderkort, CPU och minne till spelprestanda för max 10000?


Sabelström

Rekommendera Poster

Jag ska uppgradera min dator i en nära framtid, kanske Q4 eller Q1 2012.

 

Komponenterna jag har nu är:

| Cooler Master HAF 912 Plus

| Intel Core 2 Duo E8400 LGA775

| Noctua NH-U9B

| Gigabyte EP45-DS4

| TWIN2X4096-6400C4DHX x 2 = 8GB

| Gigabyte Radeon HD6990

| 6x SATA2 HDD

| 1x Corsair Force 3 Series F120 120GB

| Windows 7 x64 Ultimate

| Samsung SyncMaster P2770H

| Cooler Master Silent Pro 1000W

| Pioneer DVR-115D ATA

 

Jag kommer att behöva en CPU, moderkort och minne och jag är villig att spendera max 10000kr

 

De saker jag gör mest är spelar, bränner, tittar på film, laddar ner, lyssnar på musik och surfar.

 

Så berätta för mig vad jag ska köpa, eller om det är bättre att vänta på FX eller någon annan ny modell.

 

Och om det går att enkelt överklocka detta för att få ännu bättre resultat är det bra.

 

Hade från början tänk o vänta på Windows 8 och 128bitars system innan jag köpte nytt, men det verkar ju dröja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

128bit? Då får du nog vänta ett tag. Jag tror inte det är något cpu-tillverkarna fokuserar på just nu.

 

Jag hade samma cpu som du. Jag valde att uppdatera till en Core 2 Quad och en SSD. Det hjälpte jättemycket för prestandan. Som bonus så hade jag i min media-dator ett moderkort som kunde använda min Core 2 Duo cpu, så jag uppgraderade båda mina datorer till priset av en.

 

Men om du vill pyssla lite med din dator så snegla på uppgraderingspaketen som Komplett och andra säljer. Tillexempel ett paket med Core i7 cpu. Komplettera med tillexempel två grafikkort för SLI om du inte är nöjd med det du har. Och då har du nog ökat prestanda ganska rejält.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dom rekommendationer jag läst mig fram till i andra trådar är följande:

 

ASRock Fatal1ty Z68 Professional Gen3 2 500 kr

Intel Core i7 2600K 3,4GHz 2 500 kr

Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP 2st 1000kr

 

Totalt 6000kr, kanske 6500 med rejäl cpu kyl.

 

ASUS Maximus IV EXTREME-Z 3000kr

Corsair XMS3 Vengeance Red DDR3 PC15000/1866MHz CL9 2x4GB (CMZ8GX3M2A1866C9R) 2st 1300kr

Sen vänta in Intel Ivy Bridge som kommer i mars, då kanske dom även uppfunnit 8gb ram så man kan fylla ut moderkortet med 32gb

 

Fler förslag godtages. Har läst att Intel Core i7 2600K är väldigt lätt att överklocka så vilket är det bästa moderkortet för detta om om jag skulle välja denna processor?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör själv med:

 

Chassi: Antec P193V3

Mobo: ASUS P8Z68 Deluxe detta kort släpptes i butik i juni och lämpar sig extra bra för OC.

Processor: i7 2600K

CPU Cooler: Noctua NH-C14 med denna kylare och 2st. 140mm fläktar så kör jag LP minnen enl. nedan.

Memory: Corsair Vengeance LowProfile 1600MHz CL9 2x4GB [CML8GX3M2A1600C9]

Graphic: XFX Radeon HD5830 1GB

HDD: WesternDigital VelociRaptor 450GB 10Krpm

HDD: WD Black Caviar 2TB 7,2Krpm

HDD: Samsung Spinpoint F3 HD103SJ 1TB 7,2Krpm

Power supply: Corsair HX 750W 80+ Silver certifierad

Card Reader: Apacer 21-In-1 AE700

DVD burner: Samsung SH-S223C DVD±RW 22X S-ATA Lightscribe

O/S Windows 7 -64 Ultimate

 

Aktiverat XMP (Intel Extreme Memory Profile) i BIOS så minnena kör i 1600MHz CL9 @ 1,5V

Gjort en liten överklockning av CPU till 4,3GHz (vid låg belastning kör den i 1600MHz).

 

Inga problem med värme når inte över 59C vid full belastning av CPU, eller annan instabilitet.

Chassit ger bra kylning tack vare 200mm sidofläkt, 120mm fläkt bak samt 2 st. 140mm toppfläktar, samt jag har monterat ytterligare 2 st. Noctua NF P12 120mm fläktar (utan fläktmotstånd) i fronten framför hårddiskkabinetten, som drar in luft och blåser bakåt över diskarna.

Jag har en förhållandevis tyst burk sedan jag sänkt fläkthastigheten på bakre 120mm med Asus FanXpert.

 

Ang. OC: så du skulle nog i första hand satsa på ett bra grafikkort om det är spelprestanda du är ute efter. Överklockning ger inte så mycket för sådant.

 

Och moderkortets 3st. PCI-E 2.0 kör enl. följande:

2 x PCIe 2.0 x16 (x16 or dual x8)

1 x PCIe 2.0 x16 (x4 mode, black)

Alltså x16 om endast ett grafikkort är installerat, nästa x8 och tredje x4.

 

Mvh

 

[Edit] Nu såg jag att du hade ju ett bra grafikkort - inga problem.:thumbsup:

Det kan jag tänka mig att ta över om du inte vill ha det..:D

http://www.nordichardware.se/testlabb/25-grafik/42531-radeon-hd-6990-vaerldens-snabbaste-grafikkort-men-till-vilket-pris-.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grafikkortet är kanon, kör GPU 940 och Memmory 1470 Power +20% allt genom CCC utan problem och då har jag inte gjort så noggrann överklockning.

 

Har ju läst man kan köra upp I7 2600K i 4.8GHZ utan för stora ansträngningar så kommer försöka något sådant om det blir denna processorn.

 

Inför framtiden skulle ju jag gärna vilja ha så många USB 3 och SATA 6,0 Gbit/s (SATA 3) på moderkortet även 2st PCI-E 3.0 x16.

 

Men än så länge verkar det bara enligt prisjakt vara ASRock Z68 Extreme7 Gen3 och ASRock Fatal1ty Z68 Professional Gen3 Men vet ju att prisjakts info inte alltid är komplett.

 

Min burk tror jag funkar bra, 2x 200mm, 2x 140 och nätagets luft berör inte luften i burken för det sitter på nersidan av burken.

 

Men man vet ju aldrig vad en AMD FX "Bulldozer" eller en Intel Ivy Bridge kan prestera, båda kommer ju inom en snar framtid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja Asrock ser onekligen intressant ut. Asrock är förresten avknoppat från ASUS.

 

På specen på deras egen sida (alltid bäst att läsa där) så har den ju också förberett för nästa generations grafikkort med PCIE 3.0

ASRock Z68 Extreme7 Gen3

 

Citat:

1x PCIe 3.0 x16 Slot, 4 PCIe 2.0 x16 Slots, Supports AMD 3-Way CrossFireX™ and NVIDIA® 3-Way SLI™

 

NVIDIA® NF200 Chip Onboard (Dual VGA cards at PCI-E x16/x16; three VGA cards at x16 / x8 / x8)

 

Ang. Sata 6Gbit/sek portar, så är det endast dom snabbaste SSD som kan utnyttja dess hastigheter till fullo.

 

Själv har jag som sagt en WD VelociRaptor 450GB SATA 6Gbit/s 10Krpm och den kan inte ens utnyttja SATA 3 Gbit/s till max. Det kan ingen mekanisk SATA hårddisk göra.

 

Mvh

 

[Edit] Inga problem att klocka upp den "professorn" och jag har haft upp den till 4,8GHz och den går att köra högre men höga krav ställs på bl.a. kylning, innan jag sänkte till mer moderata 4,3GHz. Livslängd och stabilitet blir högre om man inte tar i så hårt...B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

ASRock Z68 Extreme7 Gen3 har

Citat:

- 2 x SATA3 6.0 Gb/s connectors by Intel® Z68, support RAID (RAID 0, RAID 1, RAID 10, RAID 5, Intel® Rapid Storage and Intel® Smart Response Technology), NCQ, AHCI and "Hot Plug" functions

- 4 x SATA3 6.0 Gb/s connectors by ASMedia ASM1061, support NCQ, AHCI and "Hot Plug" functions (SATA3_A4 connector is shared with eSATA3 port)

 

- 4 x Rear USB 3.0 ports by ASMedia ASM1042, support USB 1.0/2.0/3.0 up to 5Gb/s

- 1 x Front USB 3.0 header (supports 2 USB 3.0 ports) by ASMedia ASM1042, supports USB 1.0/2.0/3.0 up to 5Gb/s

 

Har du bestämt dig nu?

Kylaren är väl kvar då...?

 

Annars om du skall ha riktigt vassa grejor så är ju Sandybridge-E (Extreme) LGA2011 sockel och X79 chipset på väg i slutet av året eller i början av nästa, som är efterföljaren till LGA1366 med X58 chipset.

Moderkort till dessa har 4 minneskanaler (hälften på var sida om sockeln) vilket ger 66% högre minnesbandbredd. X79 stöder 14 SATA 6Gbit/s portar...

Preview på Anandtech Computex 2011: Twelve X79 Motherboards samt

Additional Details on Sandy Bridge-E Processors, X79, and LGA2011

 

Fast räkna med högt pris...;)

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Minnen som är maxade för moderkortet och funkar vid OC och kyl kvar, många clockare använder sig av Cooler Master Hyper 212 Plus, Jag tycker den verkar billig för bra prestanda, men många skriver det är onödigt dyrt att köpa något annat. När det gäller fläktar så skulle jag välja två så jag har push pull system och det skulle vara någon av dessa 4 olika fläktar över 100CFM för det handlar till slut om hur mycket luft dom kan trycka igenom, läser man på forum vill alla ha ljudlösa fläktar vilket jag skiter fullständigt i, jag vill ha kylning, men om de håller i längden eller om kul eller glidlager är bäst har jag ingen aning om.

 

I slutändan kommer köpen bero på hur länge jag kan hålla mig innan jag känner att jag måste ha nytt.

 

Har även tagit beslutet av att hellre köra med Fatal1ty Z68 Professional Gen3 för den har 1st ATA133 IDE connector då min DVD brännare kommer funka, den bästa jag någonsin hört om, och för

- 2 x PCI Express 3.0 x16 slots (PCIE2/PCIE4: single at x16 (PCIE2) / x8 (PCIE4) or dual at x8/x8 mode)

- 1 x PCI Express 2.0 x16 slot (PCIE5: x4 mode)

- 2 x PCI Express 2.0 x1 slots

- 2 x PCI slots

- Supports AMD Quad CrossFireX™ , 3-Way CrossFireX™ and CrossFireX™

- Supports NVIDIA® Quad SLI™ and SLI™

 

Då om jag vill i framtiden köra dubbla PCI 3.0 x16 grafikkort även om det kanske krävs att byta processor och att jag nu bara har ett grafikkort så behöver inte något 2 x PCI 2.0 x16.

 

 

 

Moderkort: Fatal1ty Z68 Professional Gen3

Minne: ?

CPU: Intel® Core™ i7-2600K

CPU Kyl: ?

CPU Fläkt: ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skippa Scythe Slipstream, skyfflar för dåligt med luft.

Sedan så skall man se leverantörernas siffror som en riktlinje mer och inte som absoluta fakta ang. ljud (dB) och luftgenomströmning (m3/tim).

 

Och ja det är riktigt, man kan inte få både tysta fläktar och samtidigt bra luftflöde, men Noctua har "notch" på sina fläktblad för att minska turbulens och därmed förbättras luftflödet och även ljudnivån.

Det hela handlar om aerodynamik.

Lite dyrare än Scythe som annars är mycket bra.

 

Tester på Cooler Master Hyper 212 Plus

Guru3d.com

HardwareCanucks

Ena av dom bästa sajterna, med seriösa tester när det gäller kylare: FrostyTech

 

CPU kylarens specifikation: Cooler Master Hyper 212 Plus är 158,5 mm hög.

Ryms den i ditt chassi?

 

Utrymmet mellan underdelen på kylplattan/överdelen på processorn till underdelen på fläkt/kylare är 37mm.

Något att tänka på om du har minnen med hög kylprofil, men Corsair Vengeance LowProfile är ju endast 26.25mm höga om det var dom du skulle använda?

Samma som jag har då ovan.

post-73434-0-81766000-1316598015_thumb.png

 

I ditt inlägg #3 så har du skrivit Vengeance CMZ8GX3M2A1866C9R och dessa är 52,5mm höga. Fast en sticka i varje minneskanal, så då kommer kanske första sticken en bit från CPU kylaren och går fri? Men inte om du fyller alla fyra minnessloten.

post-73434-0-32894800-1316597838_thumb.png

 

Kontrollera också med Corsairs Memory configurator vilka mnnen som Corsair garanterar skall fungera med ditt valda moderkort.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ett mått på 180mm från moderkort till burkens kant.

 

Har kollat runt lite mer på olika forum och minnena som folk verka använda sig av är Dominator, Vangeance, Ripjaws och Sniper. Man får vell välja annan kyl om inte minnena passar.

 

Priset för fläkten är oviktigt, vill bara ha så bra kyl som möjligt, men fanns ju 7 olika 120mm fläktar från Noctua.

 

Har googlat en del nu o kollat på div bilder med Hyper 212 Plus och inte på någon bild som jag sätt har de låga minnen för att fläkten hamnar i vägen, men klart det skiljer mellan moderkorten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lutade först åt en NH-D14 med 3 st 140mm fläktar, men nu lutar de mer åt en Spire Thermax Eclipse II med två 120mm fläktar, dock var dom slut i alla lager enligt prisjakt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Kollade du på testerna över CPU-kylare jag länkade till ex. FrostyTech?

En del kylare blir godkända med bra betyg, andra helt underkända...

 

Så kolla upp den du funderar på, i alla fall skulle jag göra det.

 

Mvh :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är där jag kollat men denna länk var bättre, och även på deras top 5 lista ligger Spire Thermax Eclipse II 1:a, och läser man fler tester skiljer det inte många grader på en eller två fläktar, om det skulle vara så att minnen skulle vara för höga bör man kunna byta ut fläkten över minnena till en 80mm i stället, men hittar dock ingen stans vad höjden är från moderkortet till kanten på fläkten så är ju lite osäkert hur höga minnen man kan ha.

 

Men om man utgår från dom minnena du har så finns vell inte dom i 2400mhz?

 

Här er memory support lista.

 

Det jag vill ha är ju så mycket minne och så snabbt minne som möjligt.

 

I detta fall är det 2400mhz minnen som sen underclockas till 2133mhz och så måste jag ju har fyra st 4gb minnen för att i alla fall komma upp i 16gb, hade hellst viljat köra upp till 32gb direkt, men finns inga vettiga 8gb minnen och heller ingen support för dom än.

 

Kollar man support listan så är det bästa man kan köra med 2 paket F3-17000CL9D-8GBXLD eller 1 paket F3-17000CL9Q-16GBXLD och dom är 40mm höga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja här är hela utförliga testen 5sidor.- FrostyTech

 

Varför vill du ha så extrema minnen?

Du kommer att få svårt att hitta så snabba minnen som är så stora.

Två minnesmoduler ger mindre påverkan på memory controllern samt processorn eller omvänt 4 stickor istoppat så blir memory controllern varmare pga. av högre belastning.

Storleken på minnena har ingen betydelse, utan det är antalet minnesmoduler monterade som belastar mer.

 

Men moderkortet och processorn i synnerhet rekommenderar väl helst max 1,5V?

I såfall är det sådana minnen du i första hand bör ha.

Minnen med hög kylprofil är naturligtvis bättre, dessa blir ju inte lika varma då, förutsatt att dessa passar till vald CPU kylare.

 

Frekvensen är inte jätteviktig, i tester gjorda så är det inte många procent man tjänar på att ha dyra och snabba minnen.

Har du typ frekvens och timing som mina ovan så räcker det mycket långt, men även lägre frekvens och mindre CL (Cas Latency) räcker långt.

 

Det är egentligen inte så många procent snabbare system man får med med högre frekvens på minnena som samtidigt har högre Cas Latency (CL).

 

AnandTech har en längre artikel där dom testat olika minnes inställningar.

http://www.anandtech.com/show/2792/1

 

Citat från slutorden:

 

Of course, those that are doing all of these activities and more will benefit from purchasing fast low-latency memory and we even suggest getting 12GB while you are at it. For the rest of us, the primary applications we run and whether or not we overclock will have a large say in what is best for us. There is also the budget to consider, as most of us actually have to adhere to one. Looking at it from a budget viewpoint, is it worth paying 225% more for a DDR3-2000 C8 6GB kit over a DDR3-1066 C7 kit for an average performance improvement of 5% across a wide range of today’s most popular applications?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaså, trodde minsann att 16gb var bättre än 8gb, vill ju egentligen maxa moderkortet när jag ändå köper nytt, men men är det inte bättre så är det inte det.

 

Måste man köpa låga minnen så kan jag säkert montera dit kylning på tre av fyra om cpu kylen är lite för stor.

 

Men rekommendera du 2x4 1600mhz 1.5v i stället för 4x4 2133mhz 1.65v så är det säkert bästa valet för när det gäller minnen så är jag inte så haj.

 

Men dom 1.65v är ju med på support listan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Nja 16GB är bättre än 8GB om man skall köra tunga minneskrävande applikationer.

Men generellt så är ju inte 16GB bättre än tex. 4GB. Det beror helt på vad du skall använda datorn till.

 

Och det är inte många spel i dag heller som använder mer än 2GB så används datorn till huvudsak spel och en del annat ex. bild och videoredigering, så klarar dom flesta sig med 2x4GB tot.8GB. Det måste du själv avgöra.

 

Visserligen är 1,65V minnen med på QVL och det är för att moderkortet stöder även dessa äldre minnen, men Intel rekommenderar 1,5V

2nd Generation Intel® Core™ Processor Family Desktop Datasheet, Vol. 1 sid.11

 

1,5V belastar processorn samt memory controller mindre - i synnerhet om du väljer att fylla alla fyra "minnesslottarna".

Det var det jag menade med att fyra moduler belastar mer än två moduler, men givetvis kan du köra med fyra st. minnesmoduler.

 

Ytterligare en sak, fyra st. extremt snabba minnen ökar risken för instabilitet, så jag skulle i så fall valt ett minneskit på 2x4GB 1600MHz CL9 - hehe vilket jag också gjort.:D

 

Sedan finns ju numera också 8GB minnesmoduler och då kanske titta efter ett sådant?

Ex. 2x8GB (om du skall ha 16GB vill säga) och dessa finns naturligtvis inte med på QVL, så då får du använda minneskonfigurator hos resp. minnestillverkare för att hitta kompatibla minnen.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok. Är nu helt övertygad om att jag ska köpa 4st 1600mhz 1.5v med tanke på den lilla skillnaden i prestanda och den ökade risken för instabilitet. Och behövs inte kyl till det så är det lättare att välja cpu kyl.

 

Men då undrar jag om någon vet vilka minnen som passar under en TherMax Eclipse II - SP984B1-V2?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja kolla på Corsair LP minnen liknande dom jag har, fast 16Gb kit

26,25mm höga...exempelvis http://www.corsair.com/vengeance-low-profile-blue-16gb-dual-channel-ddr3-memory-kit-cml16gx3m4a1600c9b.html/

Dessa har även XMP (Intel Extreme Memory Profile).

 

Eftersom moderkortet är så nytt, så har Corsair ännu inte uppdaterat sina listor med detta, men stöds av Extreme 4 i alla fall. Och passar absolut med kylaren.

Fråga Corsair om minnena stöds, vilket jag tror dom gör. Har själv gjort så direkt från deras sida och dom är hyfsat snabba och svara.Corsair Tech Support

 

Eller kolla hos någon annan minnestillverkare.

 

Kylarens avstånd - underdelen av fläkt/kylare till kylplattan (frigången för minnena) hittar jag inte igen på länken du skickade. Skulle velat se en ritning med alla måtten, som brukar finnas på kylartillverkarnas sida.;)

Fråga dom om detta, om inte någon annan kan säga.

 

Detta är enda måtten jag kan hitta och det räcker inte långt:

Heat sink: 131×70×152 mm (l × w × h)

12VDC Fan: 120×120×25 mm

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har kollat runt lite, på lite forum bla Overclockersclub Det ända som verkar kunna mäta sig med H100 är NH-D14, men den tar ju lite plats, men med en extra 140 fläkt så 950 och med 3st 140 fläktar 1150 typ.

 

Men tror faktiskt att H100 är smidigare att ha o göra med :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok nu har jag kommit hit:

 

 

Moderkort: Fatal1ty Z68 Professional Gen3

CPU: Intel® Core™ i7-2600K

CPU Kyl: Corsair Hydro H100

Minne: ?

 

Nu får jag plats med minnen med höga fläns och även kylning om det skulle behövas, nu när jag har dom möjligheterna ska jag då fortfarande köra med 1600mhz minnen 4x4gb?

 

Kan även bli så att cpu kylen blir ett push pull system om det utrymmet finns i burken, annars finns det ju utanpå ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska man köra med så låg cl som möjligt? kör man:

 

1600Mhz med 1.5V CL7 så finns det dessa att tillgå

1600Mhz med 1.5V CL8 så finns det dessa att tillgå

1600Mhz med 1.5V CL9 så finns det dessa att tillgå

 

Så förmodar att det är något sånt jag ska välja, av vad jag läst så bör jag välja CL8 Vengeance.

 

Men kan ju vara så att dom går att ställa om och klocka lite olika för bästa prestanda, men frågan är om man kan/behöver klocka cpu:n så minnets mhz påverkas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det där avgör du själv förstås, men jag skulle gått på 1600 CL9 och det för att tajtare timing än detta, gör att risken ökar för instabilitet, speciellt om du har 4st. som skall samverka.

 

Det var också det rådet jag fick från Kingston när jag var i kontakt med deras support ang. inköp av nya minnen tidigare. Men det slutade med Corsair...

 

1600 CL8 är säkert ok det med.

1600 CL7 så behövs inte mycket för att det skall börja strula, men i.o.f. så kan du ju antagligen manuellt ställa upp timingen i BIOS om det visar tecken på problem.

 

Har minnena XMP så aktiverar du detta i BIOS, annars så kör dom nog standard 1333 eller 1066MHz.

 

Vissa minnen kan också ha mer än en XMP profil att välja på, det står i specen.

Annars om man inte vill använda sig av XMP, så får man manuellt göra inställningarna för timings och frekvens i BIOS. Svårare, men man lär sig en hel del också.

 

Finns forum för överklockare där du kan få tips, fast mitt tips är att du inte överstiger frekvenser eller ställer in tajtare timings än vad minnestillverkaren testat med och vad det står i specen.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...