Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Unikt problem vid installation av Win XP


Jacob i Gbg

Rekommendera Poster

Hej,

 

Har Win XP samt 2 interna HD, en äldre HD samt en ny SATA-HD. Höll på att partitionera HD, något strulade så jag beslöt att ominstallera Windows. Installationen startar upp. Jag formaterar ena partionen för att installera Win där. Efter att installationen fortgått ett tag kommer jag TILLBAKA till början med fråga om jag vill installera Windows (jag kommer aldrig så långt att serienummr efterfrågas).

 

Efter otaliga försök kommer jag nu inte längre än till ”tryck ned valfri tangent om du vill starta med CD-skivan”. Trycker ned tangent men inget händer.

 

Byter CD-spelare – samma sak. Tangentbordet är ok eftersom det fungerar i Setupen. Har testat med bara en HD installerad i taget men samma resultat.

 

Nu händer det märkliga: När jag kopplar ifrån båda HD så börjar Windows installera sig men stoppar efter ett tag eftersom det inte finns någon HD att installera på. Eftersom Windows körs från CD:n bör hårddiskarna inte hindra/påverka starten av Windowsinstallationen?

 

Ingen jag frågat har hört talats om något liknande – hoppas Du har det och kan lösa problemet…

 

/Ola

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Hej!

Skall du installera win xp på sata disken behöver du ställa om bios till att hantera sata/ide hd. Dessutom behöver du ha en win xp installationsskiva med minst sp2. Vissa moderkort kräver installationsskiva med sp3 för att fungera smärtfritt.

// Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror ej att det krävs installations-CD med Servicepack 2 eller 3 eftersom jag, vid den ursprunliga installationen, kunde installera Win utan problem och utan SP 2/3

 

/Ola

 

-------------------------

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Skall du installera win xp på sata disken behöver du ställa om bios till att hantera sata/ide hd. Dessutom behöver du ha en win xp installationsskiva med minst sp2. Vissa moderkort kräver installationsskiva med sp3 för att fungera smärtfritt.

// Jari

 

 

----------------

 

Var ställer jag om BIOS till att hantera sata/ide? Har gått igenom alla rubrikerna utan att hittt denna inställningsmöjlighet. IDE-HD ligger som "Secondary IDE Master" - SATA HD ligger som "Third IDE_master"- CD-spelaren ligger som "Primary IDE-master"

 

/Ola

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova Maratonmannens installationsguide, kanske det löser knuten?

http://xp.maratonmannen.se/

 

 

--------------

 

Bra länk iofs - men jag kommer aldrig så långt att installations-CD:n börjar arbeta. De emda val jag kan göra är i BIOS setup.

 

/Ola

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...