Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ska inte datorn funka om minnet har en annan CL ?!?!


Knetha

Rekommendera Poster

Jag har idag följande minnen i min HP-dator: Samsung DDR3 PC10600/1333MHz ECC CL9 1GB (M378B2873EH1-CH9) 7-7-7-20 4-27-9-5 1T

 

Jag köpte dessa för att uppgradera (har 4 platser): Crucial Ballistix Tactical DDR3 PC10600/1333MHz CL7 2x2GB (BLT2CP2G3D1337DT1TX0CEU)

 

Datorn ska (enligt nätet) ha: 240-pin DDR3 DIMM slots Supports Dual Channel DDR3 1066/800 MHz non-ECC , un-buffered memory Max. 8GB

 

Varför funkar inte Crucial minnena jag köpt ? Jag trodde de skulle vara "bakåtkompatibla" vad gäller CAS Latency, för något annat skiljer ju inte ?!?! Jag vet att jag har ECC minnen och har köpt icke ECC, kan uppgiften på nätet vara fel och datorn faktiskt kräver ECC ?

 

Datorn är en HP Pro 3010MT

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är mycket knepigt köpa minnen till dator.

De måste få rätt spänning, varierar mellan minnen. Möjligheterna ställa in spänningen är normalt små eller inga alls på märkesdatorer.

De måste ha en arbetsfrekvens som stämmer med vad datorn gillar och alla minnes tiderna måste stämma.

Datorn ska klara

"240-pin DDR3 DIMM slots Supports Dual Channel DDR3 1066/800 MHz non-ECC , un-buffered memory Max. 8GB"

betyder normalt att det klarar att ju mindre minne du har i datorn, desto högre frekvens tex 1333Mhz

(även om datorn kör det långsammare, det vet vi ju inte)

och med 8GB så är troligen max 800MHz.

Det är mycket vanligt det behövs specialminne till märkesdatorer.

Jag rekommenderar att du kollar på http://www.kingston.com (världens största minnesleverantör, har nästan 50% av marknaden)

kollar i deras minneskonfigurator.

Och för att hitta minnet hos en leverantör

kolla här

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=980

och hittar du inte minnet så kolla här

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=483

tyvärr går det inte att söka på prisjakt efter minnen eftersom fabrikantens typnummer inte är sökbart.

Man måste klicka på minnet och kolla efter fabrikantens typnummer.

Som du ser finns det många minnen speciellt för HP/Compaq bland de märkespecifika.

 

PS Jag har köpt minne till ett moderkort efter Crucials minneskonfigurator. Inte funkade det. Men minnet funkade utmärkt med ett annat moderkort DS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det ska tydligen inte vara ECC:

 

For proper system operation, the DDR3-SDRAM DIMMs must be:

industry-standard 240-pin

unbuffered non-ECC PC3-10600 DDR3-1333 MHz-compliant

1.5 volt DDR3-SDRAM DIMMs

The DDR3-SDRAM DIMMs must also:

support CAS latency 9 DDR3 1333 MHz (9-9-9 timing)

contain the mandatory JEDEC SPD information

In addition, the computer supports:

512-Mbit, 1-Gbit, and 2-Gbit non-ECC memory technologies

single-sided and double-sided DIMMs

DIMMs constructed with x8 and x16 DDR devices; DIMMs constructed with x4 SDRAM are not supported

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CL=Cas Latency och brukar vara sista siffran i timingsiffrorna.

 

En god praxis är att alla minnesmoduler har exakt samma spänning, frekvens och timing, annars är det upplagt för problem.

Det bästa är att minnena kommer från ett och samma minneskit.

 

Lägre frekvenser men med låg CL (CasLatency) brukar ändå betyda skapliga prestanda, men stirra dig inte blind på minneshastigheterna. Det är så få procent det påverkar på systemet att välja dyrare snabba minnen att det inte finns något bra skäl att göra detta - och risk för instabilitet med snabba minnen med tajta timings speciellt vid flera minnesstickor.

I tester gjorda med "real world applications" program som vanligast används (till skillnad mot syntetiska tester) och som inkluderar spel, videorendering, bildredigering, filkopiering och tuffa beräkningar i Excel, så är det inte många procent mer prestanda det ger.

 

AnandTech har en längre artikel där dom testat olika minnes inställningar.

Memory Scaling on Core i7 - Is DDR3-1066 Really the Best Choice?

Citat från slutorden:

Of course, those that are doing all of these activities and more will benefit from purchasing fast low-latency memory and we even suggest getting 12GB while you are at it. For the rest of us, the primary applications we run and whether or not we overclock will have a large say in what is best for us. There is also the budget to consider, as most of us actually have to adhere to one. Looking at it from a budget viewpoint, is it worth paying 225% more for a DDR3-2000 C8 6GB kit over a DDR3-1066 C7 kit for an average performance improvement of 5% across a wide range of today’s most popular applications?

 

Och AnandTech Sandy Bridge Memory Scaling: Choosing the Best DDR3

Citat från slutorden:

We also found that memory bandwidth does scale with CPU clock speed; however, it still doesn't translate into any meaningful real-world performance. The sweet spot still appears to be DDR3-1600. All of the extra performance gained by overclocking almost certainly comes from the CPU overclock itself and not from the extra memory bandwidth.

 

Finally, although the effects of low latency memory can be seen in our bandwidth tests, they don't show any real world advantage over their higher latency (ahem, cheaper) counterparts. None of the real-world tests performed showed any reason to prefer low latency over raw speed.

 

Samt för den som vill sätta sig in djupare hur minne fungerar så rekommenderar jag denna:

AnandTech Everything You Always Wanted to Know About SDRAM (Memory): But Were Afraid to Ask

 

 

Seriösa och välgrundade artiklar.

Mvh :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...