Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Öppna web-länkar från pdf i ny InternetExplorer-flik


LAX

Rekommendera Poster

Problemet: Jag vill att länkar i en pdf-fil till internet ska öppnas i nya flikar i Internet Explorer (IE). Men det funkar inte nu.

 

När jag i IE under Internetalternativ-Allmänt-Ändra hur webbsidor visas i flikar väljer "Öppna länkar från andra program i ny flik i det aktuella fönstret" fungerar det inte, inte heller öppna sådana länkar i nytt fönster. De öppnas hela tiden bara i befintlig flik oavsett inställning i IE och döljer därmed en webbsida som var öppen (som jag fortfarande vill ha öppen). Detta gäller länkar från pdf-filer. Innan uppgradering av min dator från Win XP med IE8 till Win7 med IE9 fungerade detta som det skulle! Jag hade då Adobe Reader 8. Hur kan detta åtgärdas?

 

 

Har ställt denna fråga på ett Microsoft-forum och fått hjälp som lett fram till att det nog knappast beror på IntrnetExplorer utan på Adobe Reader.

 

Weblänkar från word-dokument, och från WordPerfect-dokument, öppnas nämligen som de ska i nya flikar i IE9.

 

Jag har prövat med Opera, och där öppnas länkar från pdf i nya flikar som det ska. Men jag kan inte använda Opera eftersom IE är den enda webbläsaren som ger full funktionalitet på vissa webbsidor som jag loggar in på och arbetar med.

 

 

Har försökt med att byta från Adobe reader X till Acrobat Reader 9.5, men förhållandet var detsamma.

 

Kan jag pröva med ännu äldre versioner av Adobe Readerän 9.5 (fast jag hittar inte dem på Adobes sajt. när jag angav mitt operativ till Win 7.).

 

 

Andra förslag på lösningar? Inställningar i Adobe Reader? (men jag tror jag försökt med alla...)

 

 

 

Att komma i kontakt med support och forum hos Adobe verkar mer än krångligt, jag har dock sökt bland deras engelskspråkiga forum utan att hitta någon som tar upp samma problem.

 

Hoppas någon här kan hjälpa mig.

 

 

Lasse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för förslagen.

 

"Öppna alltid popup-fönster i en ny flik" påverkar inte det hela.

 

Byta till annan webbläsare är inget altermativ eftersom IEverkar vara den enda webbläsaren som ger full funktionalitet på vissa webbsidor som jag loggar in på och arbetar med.

 

Men att byta till annan pdf-läsare går, jag har nu testat med Foxit Reader och det funkar! Så om det inte är så att Foxit saknar något som Adobe har som jag upptäcker att jag behöver så kommer jag nu att fortsätta med Foxit Reader.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...