Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjääälp med hörlurar!


mrs.none

Rekommendera Poster

Jag är i en stoor knipa!

Jag har lånat min brors hörlurar och så blev det glapp i de.. För när man rör sladden där den går in i hörlurarna (inte vid uttaget) så försvinner ljudet och kommer tillbaka, vilket med andra ord är otroligt jobbigt!

Så då va jag så smart att öppna den för att kolla vad felet var, så drar jag av alla sladdar för att löda om de.. och självklart.. jag minns inte vart de ska sitta -.-' Jag känner mig verkligen dum och är otroligt tacksam för hjälp med vart de ska sitta...=)

 

 

Såhär ser det ut just nu..

https://plus.google....961650903708961

 

ps. Jag är nybörjare så ni kanske tycker att vem som helst skulle kunnat klara detta.. Men har aldrig grejat i hörlurar förut.. x)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ju "sumra" vilken ledare som är vad från pluggen.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Teleplugg

 

Som jag ser det så är det ju egentligen bara två lödställen, inte fyra, eftersom de verkar vara ihoplödda två och två.

EN av dessa är ju jord/minus och där ska det då sitta två ledare, jord från pluggen och en till den andra "högtalaren".

Går det inte att se på någon av "högtalarna" vilken som är plus? Den brukar kunna var märkt med en röd färgklick?

 

Plus för den andra ska ju ihop med plus för den kanalen (jag vet inte vilken som är vilken på bilden) från pluggen. Finns inget annat lödställe? Eller var dessa bara skarvade?

 

Micken har väl en egen plugg?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ju "sumra" vilken ledare som är vad från pluggen.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Teleplugg

 

Som jag ser det så är det ju egentligen bara två lödställen, inte fyra, eftersom de verkar vara ihoplödda två och två.

EN av dessa är ju jord/minus och där ska det då sitta två ledare, jord från pluggen och en till den andra "högtalaren".

Går det inte att se på någon av "högtalarna" vilken som är plus? Den brukar kunna var märkt med en röd färgklick?

 

Plus för den andra ska ju ihop med plus för den kanalen (jag vet inte vilken som är vilken på bilden) från pluggen. Finns inget annat lödställe? Eller var dessa bara skarvade?

 

Micken har väl en egen plugg?

 

1. Förlåt men vad menar du med sumra?:P

2. Ja, det är ju 4 platser att löda på fast de sitter ihop två och två

3.Jord ska det väl vara den gröna kabeln?

4. Tyvärr ser båda högtalarna ut som bilden visar, så ingen röd prick eller något liknande..

5. Alla kablarna satt fast på dessa två lödställen ihop med kabeln från micken..

Ser man inte på bilden vart alla sladdarna kommer ifrån? Har försökt visa så tydligt jag kan..

Men det är så att kabeln med 4 kablar i kommer från själva pluggen som ska sitta i uttaget, kabel nummer ett (med två kablar i, den till höger) är till micken, och den sista med två kablar i till höger är till den andra högtalaren=)

 

 

 

Föresten pluggen som ska in i uttaget är det två stycken av, en för mikrofonen och en för själva hörlurarna

 

Tack så jätte mycket för ditt svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Mäta med instrument vilken ledare som är vad.

2. Förstår inte riktigt vitsen, är kanske inga stereolurar?

3. Varför ska just grön vara jord?

4. OK

5. Verkar också konstigt om mikrofonen sitter på samma som högtalaren..

 

Om vi börjar med just mikrofon så är det väl en rosa plugg för den? Kabeln från den rosa pluggen - går den in i den kabel som man på bilden ser har fyra ledare? Och att kabeln med två ledare går till själva mikrofonen och inte till den rosa pluggen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Har ingen apparat att mäta med=(

2. Det är vanliga hörlurar med mick som man kan tex ringa folk via internet med..

3. Så säger alla :S Är inte jord alltid grön?

Wikipedia:Grön/GulFår EJ vara något annat än jord.BlåNolla BÖR vara Blå Eller Fas/Tändtråd

4. .

5. Har tagit nya bilder som visar lite tydligare.. Och som sagt alla kablar från högtalarna, pluggarna och micken satt på de lödställen jag visat på bild..

 

 

Ok, japp rosa plugg + grön plugg går ihop och blir de 4 kablarna.

De två kablarna med 2 ledare i varje, går en till micken och en till andra högtalaren/hörluren enligt bilderna..

 

https://plus.google.com/photos/106409937045487952644/albums/5775961650903708961

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En med liknande problem.

 

http://www.elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=35773

 

Ett kopplingsschema för mono högtalare, bara koppla in en till på övre kontakten. 10nF kondensatorn berör inte dig just nu, men några

sladdar sitter nog ihop på samma lödpunkt.

 

http://www.swharden.com/blog/2009-04-22-puxing-777-radio-headset-schematic/

 

Men att du inta kan mäta(pipa) respektive kabel från kontakterna utan instrument blir knepigt.

 

Att pipa menas att du kan se eller höra vilken sladd som går till respektive kontakt med ett enkelt instrument(multimeter) för någon hundring på Biltema m.fl.

Instrumentet piper vid kontakt med samma ledare i ändarna.

Även bra till bilen och annat vid mätning, info finns på nätet hur man kan använda det till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En med liknande problem.

 

http://www.elektroni...php?f=2&t=35773

 

Ett kopplingsschema för mono högtalare, bara koppla in en till på övre kontakten. 10nF kondensatorn berör inte dig just nu, men några

sladdar sitter nog ihop på samma lödpunkt.

 

http://www.swharden....dset-schematic/

 

Men att du inta kan mäta(pipa) respektive kabel från kontakterna utan instrument blir knepigt.

 

Att pipa menas att du kan se eller höra vilken sladd som går till respektive kontakt med ett enkelt instrument(multimeter) för någon hundring på Biltema m.fl.

Instrumentet piper vid kontakt med samma ledare i ändarna.

Även bra till bilen och annat vid mätning, info finns på nätet hur man kan använda det till.

 

 

Tack för ditt svar!

Jag är tyvärr nybörjare och förstår mig inte på scheman eller instrument.. Måste man använda instrument? För jag kommer då att behöva köpa den bara till detta..Lite onödigt..

För alltså ska det inte vara typ röd sladd från högtalare + röd sladd från mikrofonen + någon/några av de 4 i 1 kablarna och detsamma med den kopparfärgade..?=)

Ursäkta mig om det låter dumt men jag kan verkligen inte sånt..=(

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blir svårt att hjälpa dig så här på distans utan instrument.

 

Har du ingen kompis som kan hjälpa dig?

 

Kommer du inte ihåg någonting när du tog isär lurarna hur sladdarna satt?

 

Annars blir det att krypa till korset och köpa ett par nya till din bror tyvärr, och spara de trasiga som kan lagas i framtiden och då kan ju du få nytta av dom.

 

Länk till lurar, finns säker många till att söka på.

 

http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?tf=product_link.html&link=&artnr=480149&title=Creative%20HS-450&

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blir svårt att hjälpa dig så här på distans utan instrument.

 

Har du ingen kompis som kan hjälpa dig?

 

Kommer du inte ihåg någonting när du tog isär lurarna hur sladdarna satt?

 

Annars blir det att krypa till korset och köpa ett par nya till din bror tyvärr, och spara de trasiga som kan lagas i framtiden och då kan ju du få nytta av dom.

 

Länk till lurar, finns säker många till att söka på.

 

http://www.teknikmag...ative%20HS-450

 

Ja alltså det var så att en röd satt på en punkt och n koppar på en annan, och resten var lindade tillsammans till en punkt..=/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Har ingen apparat att mäta med=(

2. Det är vanliga hörlurar med mick som man kan tex ringa folk via internet med..

3. Så säger alla :S Är inte jord alltid grön?

Wikipedia:Grön/GulFår EJ vara något annat än jord.BlåNolla BÖR vara Blå Eller Fas/Tändtråd

4. .

5. Har tagit nya bilder som visar lite tydligare.. Och som sagt alla kablar från högtalarna, pluggarna och micken satt på de lödställen jag visat på bild..

 

 

Ok, japp rosa plugg + grön plugg går ihop och blir de 4 kablarna.

De två kablarna med 2 ledare i varje, går en till micken och en till andra högtalaren/hörluren enligt bilderna..

 

https://plus.google.com/photos/106409937045487952644/albums/5775961650903708961

1. Något behövs nog. Ett batteri och en lampa (med motsv. spänning) funkar.

3. Du kan inte blanda ihop lågspänning i det svenska elnätet med klenspänning i en hörlur!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag försöker sammanfatta lite så som jag anser det bör vara:

 

Den gröna pluggen har tre kontaktytor (se länken från Wikipedia)

Kallar dessa nu för - minus, plus höger, plus vänster.

 

Den rosa pluggen har två kontaktytor.

Kallar dessa nu för - minus, plus

 

Minus från båda dessa pluggar är någonstans "i kabeln" ihopskarvade så att det är EN av de fyra som nu är frilagda. Färg = oklart.

Återstår då TRE stycken där EN är plus mick, EN är plus höger, EN är plus vänster.

 

En högtalare behöver en plus och en minus. Plus brukar vara markerad på något sätt men vi skippar det i resonemanget så länge.

 

Högtalare 1, högtalare 2 och mick behöver minus.

Alltså ska minustråden (en av de fyra som vi inte vet färg på) sitta på ETT lödställe på högtalare 1. (den som är mest "synlig" på bilderna) Då får ju den sin minus. Minus till micken och minus till den andra högtalaren löds på samma ställe.

 

Högtalare 1 ska också få plus vänster eller plus höger beroende på vilken sida högtalaren sitter. Den löds alltså på den andra fria lödpunkten.

 

Återstår då två ledare, plus mick och plus vänster/höger beroende på vem som användes ovan.

Dessa ska då ihopkopplas med resp. ledare men inte via någon lödpunkt på högtalare 1.

 

Ovanstående alltså om det är stereolurar.

Är det inte det utan monolurar så är det nog så att två av de fyra ledarna går till gröna pluggen och två till den rosa.

Då kan de två som går till den gröna lödas på högtalare 1 och de till högtalare 2 löds på samma punkter. De två från rosa plugg kopplas med de till micken utan att lödas på högtalaren.

 

Fråga:

Är det du som värmt lödtennet så att det flutit ihop mellan punkt 1 & 2 resp. mellan 3 & 4 eller såg det ut så från början?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag försöker sammanfatta lite så som jag anser det bör vara:

 

Den gröna pluggen har tre kontaktytor (se länken från Wikipedia)

Kallar dessa nu för - minus, plus höger, plus vänster.

 

Den rosa pluggen har två kontaktytor.

Kallar dessa nu för - minus, plus

 

Minus från båda dessa pluggar är någonstans "i kabeln" ihopskarvade så att det är EN av de fyra som nu är frilagda. Färg = oklart.

Återstår då TRE stycken där EN är plus mick, EN är plus höger, EN är plus vänster.

 

En högtalare behöver en plus och en minus. Plus brukar vara markerad på något sätt men vi skippar det i resonemanget så länge.

 

Högtalare 1, högtalare 2 och mick behöver minus.

Alltså ska minustråden (en av de fyra som vi inte vet färg på) sitta på ETT lödställe på högtalare 1. (den som är mest "synlig" på bilderna) Då får ju den sin minus. Minus till micken och minus till den andra högtalaren löds på samma ställe.

 

Högtalare 1 ska också få plus vänster eller plus höger beroende på vilken sida högtalaren sitter. Den löds alltså på den andra fria lödpunkten.

 

Återstår då två ledare, plus mick och plus vänster/höger beroende på vem som användes ovan.

Dessa ska då ihopkopplas med resp. ledare men inte via någon lödpunkt på högtalare 1.

 

Ovanstående alltså om det är stereolurar.

Är det inte det utan monolurar så är det nog så att två av de fyra ledarna går till gröna pluggen och två till den rosa.

Då kan de två som går till den gröna lödas på högtalare 1 och de till högtalare 2 löds på samma punkter. De två från rosa plugg kopplas med de till micken utan att lödas på högtalaren.

 

Fråga:

Är det du som värmt lödtennet så att det flutit ihop mellan punkt 1 & 2 resp. mellan 3 & 4 eller såg det ut så från början?

 

Herregud vad komplicerat.. Men men ska försöka..

Svar på din fråga: Nej, jag har inte lött fast de utan de va så från början.. Försökte flytta lite på de för att se om de är sammankopplade, och vad jag kunde se så är de det.. Stå det är 2st tvåpunkter..

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...