Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Låta htaccess ta hand om dubbel-URLer


Henlfern

Rekommendera Poster

Hej

 

I stället för att dela ut långa SEO-optimerade länkar tänkte jag använda mig av små korta alias till vissa av mina sidor, exempelvis www.abc.se/kort/1234. Adressen har ju ett ID-nummer som man kan hitta sidan genom, och en lång snygg SEO-vänlig URL, men jag hade velat använda en slags förkortad URL för vissa sidor. Hade tänkt mig att htaccess kunde ta hand om detta om man använder samma ID-nummer i den snygga, om än korta URLen, men jag lyckas inte få det att fungera.

 

Detta är vad jag knepat ihop via lite guider på nätet

 

#RewriteRule ^kort/([0-9][0-9][0-9][0-9])$ min-lite-langre-url-som-jag-inte-vill-skriva-ut-hela-tiden/$1 [R=301]

 

^kort/1234 är den korta dubbla URLen och min-lite-langre-url-som-jag-inte-vill-skriva-ut-hela-tiden/ är precis vad den säger att den är.

 

När jag knappar in www.abc.se/kort/1234 så händer ingenting, men jag hade hoppats att servern skulle automatiskt skicka mig till www.abc.se/min-lite-langre-url-som-jag-inte-vill-skriva-ut-hela-tiden/1234

 

Någon som är haj på sådant här?

 

//Adam

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Absolut, brädgård inaktiverar regeln, ber om ursäkt att den följde med, men jag har testat utan också och får inget resultat.

/Adam

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Märkligt

Jag testade mha länken ovan och där sägs att "/kort/1234" matchar regeln samt att den nya URLen blir "min-lite-langre-url-som-jag-inte-vill-skriva-ut-hela-tiden/1234" vilket låter precis som det du vill åstadkomma.

 

Händer ingenting?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...