Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Gråskala-Problem med NEC Spectraview Reference 271


OLJensa

Rekommendera Poster

Hej!

 

Köpte i fredags en sån här: SV Ref 271 .

 

Hade tidigare en enklare skärm och använde Spyder 3 som skärmkalibrator för mjukvarukalibrering. Innan jag körde NEC:s kalibreringsprogram avinstallerade jag programvaran fån Spyder3 och tog bort den gamla ICC-profilen.

Kör win 7. Kör på Native-upplösningen och 32bitars färg.

 

Har kört Spectarview Profiler 5 tillsammans med Spyder 3 med olika inställningar och presets för att hårdvarukalibrera.

 

Nu har jag två problem:

 

1) Max gray. scale är heeeelt galen den ligger mellan 4 och 7 beroende på inställningar, DelteE95 är 1.5 Se bifogade filer.

 

2) Nu ser jag banding överallt, i window-loggan under uppstart, i alla win7 skrivbordsbilder och till och med i de med SV5 Profiler5 medföljand full-gammut bilderna.

 

Något verkar vara generalknas. Tacksam för alla tips!

post-49855-0-02964000-1344715230_thumb.png

post-49855-0-38449900-1344715252_thumb.png

post-49855-0-51432200-1344715261_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du återställa skärmen till fabriksinställningarna, via knapp-menyerna?

Kontrollera samtidigt att inte skärmen är inställd på Demo-mode, brukar stå i ett av menyvalen, men finns kanske inte på alla skärmar.

Här pratar vi om inställningar direkt i bildskärmen.

 

Kan du ta bort ICC-profilen och skapa en ny?

 

Har du installerat bildskärmsdrivrutinen om det följde med en sådan på CD-skiva?

I såfall kan du kolla i Enhetshanteraren > Bildskärmar => vilken monitor det står där, står det generic Plug & Play monitor så är det Windows standard drivrutin, i annat fall skall det stå fabrikat/modellbeteckning på din bildskärm där.

 

Ja jag har faktiskt inga bra tips att ge, kan det vara så att du försöker köra bildskärmen på högre inställningar än den klarar?

Tex. Vertical Frequency 50 - 87Hz men detta är beroende på vilken upplösning du kör på.

Det borde stå i manualen annars ställ in den på 60Hz.

 

Någon annan kanske har något mer att komma med,

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du återställa skärmen till fabriksinställningarna, via knapp-menyerna?

Kontrollera samtidigt att inte skärmen är inställd på Demo-mode, brukar stå i ett av menyvalen, men finns kanske inte på alla skärmar.

Här pratar vi om inställningar direkt i bildskärmen.

 

Kan du ta bort ICC-profilen och skapa en ny?

 

Har du installerat bildskärmsdrivrutinen om det följde med en sådan på CD-skiva?

I såfall kan du kolla i Enhetshanteraren > Bildskärmar => vilken monitor det står där, står det generic Plug & Play monitor så är det Windows standard drivrutin, i annat fall skall det stå fabrikat/modellbeteckning på din bildskärm där.

 

Ja jag har faktiskt inga bra tips att ge, kan det vara så att du försöker köra bildskärmen på högre inställningar än den klarar?

Tex. Vertical Frequency 50 - 87Hz men detta är beroende på vilken upplösning du kör på.

Det borde stå i manualen annars ställ in den på 60Hz.

 

Någon annan kanske har något mer att komma med,

Mvh

 

Grymt bra svar! Tack så mycket!

Problemet löst... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...