Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Illustrator CS5 (Win7) – Gruppera & isoleringsläge (groups and isolation mode)


jbo

Rekommendera Poster

I Illustrator CS5 kan man alltså välja att gruppera valfritt antal objekt till en grupp.

Man kan sedan välja att gruppera dessa grupper i ny grupper och kan på så sätt bygga ”hierarkier” av grupper.

Genom att sedan dubbelklicka på dessa grupper kan man ”frilägga” dem från övriga objekt och grupper i det projekt man arbetar med (allt som inte är valt blir ”dimmigt” [faded skulle väl kunna vara den engelska motsvarigheten}).

På detta sätt kan man dubbelklicka sig fram (nedåt i hierarkin) till ett enskilt objekt och "låsa" allt annat i projektet man jobbar med. D.v.s. ett effektivt sätt att markera objekt och grupper för att göra utvalda åtgärder för dessa.

 

Problemet är att när jag försöker göra detta i Windows 7-miljö så fungerar det bara delvis.

För att förklara det enkelt:

Det fungerar bra med upp till två (2) grupper inom en huvudgrupp (i exemplet jag nämner här består de bägge grupperna i huvudgruppen i sin tur av två objekt vardera, d.v.s. inga avancerade saker).

 

Vill jag föra in ytterligare grupper med objekt till huvudgruppen börjar problemen – huvudsakligen genom att den önskade ”dimningenuteblir när jag dubbelklickar på respektive undergrupper.

D.v.s. det önskade isoleringsläget fungerar inte för någon av undergrupperna i huvudgruppen.

Dubbelklickar jag ytterligare en gång ser det ut som om gruppen isolerats (övriga objekt blir "dimmiga") - men i själva verket är det bara ett av objekten i den gruppen som blir markerat och kan påverkas.

Vill man ha med även det andra objektet får det markeras separat med en shift-klickning, vilket knappast är tanken här (en poäng är ju att kunna påverak stora mängder objekt på ett snabbt och enkelt vis).

 

I det här fallet blir alltså inte gruppen som består av två separata objekt isolerad som en egen grupp genom dubbelklickning, men med ytterligare en dubbelklicknig kan jag alltså isolera det ena objektet i gruppen, vilket man förväntas göra först vid nästa dubbelklickning.

Man skulle med lite god vilja kunna säga att isoleringsläget fungerar till hälften.

 

Någon som känner igen detta?

Någon som vet hur man löser det i Windows?

 

EDIT:

 

Löste det själv.

Problemet uppstod egentligen mest när jag i efterhand lade in en grupp (via "klipp ut" och "klistra in framför") till en undergrupp i en redan fördefinierad huvudgrupp.

Lösningen ligger att använda Lagerpanelen till fördel för att "manuellt" flytta elementen med markeringsverktyget. Precisionen blir då exakt i alla markeringar och målområden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...