Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Scratchfilen


fjerren

Rekommendera Poster

Hej!

När jag skall öppna mitt photoshop så får jag meddelande om att "scratchfilen är låst. Gå till Windows explorer för att låsa upp den"

 

Tidigare så flyttade jag den så kallade Scratchfilen till en annan disk på datorn för att snabba upp photoshop. Varför har den låst sig och var hittar jag den? Jag vet ju vilken disk jag la den på men jag hittar inget som heter så.

 

Är det någon som råkat ut för samma problem och hur löser man det?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Ja den kan du inte bara flytta utan att samtidigt ändra Scratchfilens sökväg i Photoshop.

Du behöver egentligen bara ändra sökvägen, så skapar Photoshop en ny.

 

Photoshop > Preferences (inställningar) > Performance => Ändra sökväg på Scratchfile.

 

Kan du inte komma in i Photoshop, så öppna Utforskaren och navigera till:

C:\Users\[uSERNAME]\AppData\Roaming\Adobe\Adobe Photoshop CS5\Adobe Photoshop CS5 Settings

 

Alt. kan det stå Användare istället för User och CS4 eller vilken version du nu har.

 

Sök reda på och radera filen

Adobe Photoshop CS5 Prefs.psp (for 32bit version)

Eller

Adobe Photoshop X64 CS5 Prefs.psp (for 64bit version)

 

Alternativt högerklickar du på Photoshop och väljer 'Kör som Adminstratör' eller trycker Ctrl + Alt + Shift (för administratör läge) när du öppnar Photoshop.

När du startar PS som administratör bör det gå att ändra sökvägen på Scratch filen utan vidare.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, det var ju en enkel match. Högerklick på programikonen och kör som admin. och sedan välja ny sökväg när man väl kom in i Photoshop. Busenkelt, bara man vet. thumbsup.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...