Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Mailprogram


sotlugg

Rekommendera Poster

Jag har alltid haft Outlook Express och varit väldigt nöjd med dess logiska uppbyggnad och smarta hjälpfunktion. Har det blivit trubbel har det också gått att ringa till bredbandsleverantören och få hjälp. Men så köpte jag en ny dator med Windows 7 och Office 2010 Småföretag där det ingick Outlook. Men tyvärr gick det inte att installera. Förmodligen därför att Windows ville tvinga användarna att använda Windows Live Mail. Men jag gjorde som de ville och lyckades få igång Windows Live Mail. Tyvärr visade sig programmet snart vara värdelöst. Jag fick ideliga propåer om att tömma mailkorgen annars returnerades mina mail, vilket många av mina kontakter fick smaka på när jag inte hunnit att rensa. Jag vet inte hur ni gör men jag har behov av att ha mail kvar i stället för att behöva skriva ut dem och förvara i pärmar. Det har gått i Outlook, som tydligen varit mer rymligt. Men pga dessa problem fick jag gå över till mitt reservprogram Gmail. När jag försökte installera skrivbordsaviseringar gick det inte fast jag gjorde precis som det stod. Försökte på hjälpcentrat men det var så avancerat skrivet och verkade mest anpassat till Iphone och många anvisningar gick inte att hitta vad de menade att man skulle gå in. Det var ändrat eller fördolt. Någon kontakt med enskilda frågor gick inte att ställa. Detta skrämmer mig från att använda gmail speciellt som jag från tidigare vet att ibland spärrar de ut lösenord och det går inte att komma in och man kan oroa sig för om alla mail försvunnit i någon slags raid. Min fråga till er som orkat läsa så här långt är om det finns något sätt att gå runt det är förbudet att installera Outlook 2010 i Windowsmiljö? Hur går man till väga i vanliga ord, please? Eller finns det något annat program som är rymligt? Undrar också hur man gör för att ändra sin mailadress i E-forum. Under inställningar står det bara privat?

 

Hälsningar i sommarvädret från Marianne

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska i princip kunna ha samtliga email-program installerade samtidigt i din datorn.

 

Men att du inte kan installera den version av Outlook 2010 du fick med vid köpet kan bero på flera orsaker, är du säker på att det är en fullversion, och inte en trailversion?

Det brukar sällan ingå fullversioner av dessa paket när man köper nytt.

Och en trailversion kan ibland vara lite "bråkig" nämligen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Undrar också hur man gör för att ändra sin mailadress i E-forum.
Är det den här sidan du är på?

//eforum.idg.se/index.php?app=core&module=usercp&tab=core&area=email

 

Jag fick ideliga propåer om att tömma mailkorgen annars returnerades mina mail, vilket många av mina kontakter fick smaka på när jag inte hunnit att rensa.
Låter som att du inte låter Windows Live Mail ta bort mejlen från servern, t ex Comhems, så att servern blir full.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns inget förbud mot Outlook i W7. Varför skulle Microsoft blockera sitt eget program? :D

Kör både Outlook och Windows Live Mail. Fungerar utan problem. Testa annars Thunderbird eller kolla så att det inte är trialversion, som det står i tidigare inlägg.

 

För att ändra e-postadress på Eforum, gå till din profil > Redigera min profil > Inställningar > Ändra e-postadress

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller finns det något annat program som är rymligt?

I Outlook och alla andra mailprogram finns det ingen begränsning för hur mycket lagringsutrymme mailprogrammet kan utnyttja utan begränsningen ligger på mailleverantörens server.

 

Jag har alltid haft Outlook Express och varit väldigt nöjd med dess logiskauppbyggnad och smarta hjälpfunktion

Har du försökt installera Outlook Express så går inte det att installera i W7.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns inget förbud mot Outlook i W7. Varför skulle Microsoft blockera sitt eget program? :D

Kör både Outlook och Windows Live Mail. Fungerar utan problem. Testa annars Thunderbird eller kolla så att det inte är trialversion, som det står i tidigare inlägg.

 

 

Hur bar du dig då åt för att installera dessa?

 

För att ändra e-postadress på Eforum, gå till din profil > Redigera min profil > Inställningar > Ändra e-postadress

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska i princip kunna ha samtliga email-program installerade samtidigt i din datorn.

 

Men att du inte kan installera den version av Outlook 2010 du fick med vid köpet kan bero på flera orsaker, är du säker på att det är en fullversion, och inte en trailversion?

Det brukar sällan ingå fullversioner av dessa paket när man köper nytt.

Och en trailversion kan ibland vara lite "bråkig" nämligen.

 

Står inget om att det skulle vara en trialversion. Har ju betalt en tusenlapp för det här Officeprogrammet och då kan de väl inte lägga in trialprogram?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det den här sidan du är på?

http://eforum.idg.se...core&area=email

 

Låter som att du inte låter Windows Live Mail ta bort mejlen från servern, t ex Comhems, så att servern blir full.

 

När jag tidigare använde Outlook fanns inte det här problemet fast jag använde just Comhem då också. Menar du att man ska gå in på Comhems webmail och kolla att de tar bort öppnade mail därifrån?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns inget förbud mot Outlook i W7. Varför skulle Microsoft blockera sitt eget program? :D

Kör både Outlook och Windows Live Mail. Fungerar utan problem. Testa annars Thunderbird eller kolla så att det inte är trialversion, som det står i tidigare inlägg.

 

Det undrar jag också. Men har hört det från annat håll också. Så jag undrar hur du bar dig åt. Det är ingen trialversion vad jag kan se i alla fall och jag har ju betalat en tusenlapp för programmet då kan de väl inte lägga in ett trialprogram i ett Officepaket för småföretagare?

 

För att ändra e-postadress på Eforum, gå till din profil > Redigera min profil > Inställningar > Ändra e-postadress

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Outlook och alla andra mailprogram finns det ingen begränsning för hur mycket lagringsutrymme mailprogrammet kan utnyttja utan begränsningen ligger på mailleverantörens server.

 

Comhems server har aldrig tidigare begränsat så här snålt. Skulle det vara något nytt de hittat på?

 

Har du försökt installera Outlook Express så går inte det att installera i W7.

 

Nej det här gäller inte Outlook Express. utan outlook 2010.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Står inget om att det skulle vara en trialversion. Har ju betalt en tusenlapp för det här Officeprogrammet och då kan de väl inte lägga in trialprogram?

 

 

 

 

Då borde du ha fått en skiva med det office paketet du har betalt för, pröva att reparera office.

Du ska kunna se i ett av officeprogrammen att det är aktiverat och okej. ett trial kan du inte aktivera fullt ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag tidigare använde Outlook fanns inte det här problemet fast jag använde just Comhem då också. Menar du att man ska gå in på Comhems webmail och kolla att de tar bort öppnade mail därifrån?

Nej, det är en inställning i mejlprogrammet, Outlook Exprees, Outlook, Windows Live Mail, Thunderbird mm.

 

Man ska för det första ha valt att använda POP3 för att hämta mejlen och inte IMAP, och för det andra valt att mejlprogrammet ska radera mejl från servern. Eftersom jag inte har använt vare sig Outlook eller Windows Live Mail vet jag inte var man ställer in sådant i de programmen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det är en inställning i mejlprogrammet, Outlook Exprees, Outlook, Windows Live Mail, Thunderbird mm.

 

Man ska för det första ha valt att använda POP3 för att hämta mejlen och inte IMAP, och för det andra valt att mejlprogrammet ska radera mejl från servern. Eftersom jag inte har använt vare sig Outlook eller Windows Live Mail vet jag inte var man ställer in sådant i de programmen.

 

Tack Cecilia. Jag använder POP3 så det är inte problemet. Jag har ringt Comhem och de sade precis som du att det handlar om en viss inställning. De visste tyvärr inte var man gjorde det så det blev inte mycket till hjälp där. Men något intressant sade den vänliga it-killenr. Nämligen att ett mailprogram delvis lagras på deras server delvis sparas i mailprogrammet. Så problemen med Windows Live är inte bara Comhems fel.

 

 

Till sist vore det intressant vilket mailprogram du valt, som är duktig på det här med datorer?

 

Hälsningar

 

Marianne

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej alla som svarat och hjälpt mig. Nu har jag lyckats installera Outlook 2010 med hjälp av en kille på Comhem. De fick visserligen inte utbildning på detta mailprogram men tillsammans fixade vi det. Det är också underbart med all hjälp och synpunkter man får från er kunniga på e-forum. Utan er var jag "lost". Nu kan jag trava mailen på varandra och skippa värdelösa och krångliga Window Live Mail.

 

Marianne

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad bra att du har fått till något som fungerar :thumbsup:

 

Jag använder Thunderbird sedan många år. Men det har ju inget med datorkunnande att göra.

 

Nämligen att ett mailprogram delvis lagras på deras server delvis sparas i mailprogrammet.
Det där låter fel. När ett mejlprogram i datorn hämtar mejl så lagras de hämtade mejlen i datorn. Mejlen kommer in på servern och ligger kvar tills du tar bort dem eller mejlprogrammet i datorn talar om för servern att de ska tas bort.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad bra att du har fått till något som fungerar :thumbsup:

 

Jag använder Thunderbird sedan många år. Men det har ju inget med datorkunnande att göra.

 

Det där låter fel. När ett mejlprogram i datorn hämtar mejl så lagras de hämtade mejlen i datorn. Mejlen kommer in på servern och ligger kvar tills du tar bort dem eller mejlprogrammet i datorn talar om för servern att de ska tas bort.

 

 

 

Intressant. Då är det i alla fall en inställning i mejlprogrammet som det handlar om. Tyvärr är det helt obegripliga (för en normalanvändare) instruktioner. Inte ens killen på Comhem visste var den där inställningen fanns. Ändå var han utbildad på just det här programmet. Jag upplever att programmen börjar bli alldeles för komplexa och svåra att hitta vettiga hjälpfunktioner om. Tur att det finns lättlästa böcker om Window och Word i alla fall så man kan lära sig den hårda vägen. Har tagit hem Thunderbird och ska titta på det när jag får tid(??)

 

Hälsningar

 

Marianne alias Sotlugg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant. Då är det i alla fall en inställning i mejlprogrammet som det handlar om.

Om du i Outlook tittar via Arkiv -> Kontoinställningar och markerar ditt mail-konto. Klicka sedan på Ändra. I Ändra konto klickar du på Fler inställningar... och slutligen fliken Avancerat. Där finns lite meddelandeserverinställningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du i Outlook tittar via Arkiv -> Kontoinställningar och markerar ditt mail-konto. Klicka sedan på Ändra. I Ändra konto klickar du på Fler inställningar... och slutligen fliken Avancerat. Där finns lite meddelandeserverinställningar.

 

 

 

TAck för tipset. Om Outlook 2010 visar samma problem som Windows Live Mail så vet jag var jag ska gå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...