Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Netbook hittar ej eget wlan och uppkopplingen störs


sampe

Rekommendera Poster

Hej,

 

Har två separata problem, hoppas det är rätt forum för mina frågor.

 

Det ena är att min netbook (acer one 522) inte längre hittar mitt wlan (men grannens).

Jag har stött på det en gång förut, gick in i routern och ändrade några inställningar

eller om jag kanske startade om hela paketet. Det fungerade bra några veckor, men nu är

eländet tillbaka. Har sökt efter liknande problem och hittat något enstaka exempel, men

det gav inget.

Andra datorer hittar nätverket, liksom min telefon. Nätverket är inte dolt. Kan hämta

mer information om det efterfrågas.

 

Det andra är att nätverket får DNS-problem ungefär vid 12-1 både dag och natt. Vet inte om

det händer varje dygn, men förhållandevis ofta. Startar man om routern fungerar det igen,

men inte alltid så länge. Uppehållet varar lite olika tider men ungefär 30-45 minuter.

Inte hittat några lösningar här heller. Det problemet kvarstår även efter omstart av router

och gäller samtliga datorer/telefoner.

edit: Det som händer när jag försöker nå en sida är att DNS-servern inte nås.

 

Tacksam för hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du se vilken DNS-server som routern resp. datorn använder?

IP-numret går att slå upp för att se om det är din leverantörs DNS-server och om det är det så ska du kontakta leverantören.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du se vilken DNS-server som routern resp. datorn använder?

IP-numret går att slå upp för att se om det är din leverantörs DNS-server och om det är det så ska du kontakta leverantören.

 

Har satt googles dns nu tror jag. Tidigare använt opendns. Men ja, jag tror det är google just nu. Om det är det du menar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad bra att du har bytt :thumbsup: Då är det bara att hålla tummarna för att det var det som var problemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du har inte dolt ditt nätverk?

är ditt nätverk i listan?

testat att ta bort det och lägga in det manuellt igen?

 

 

 

/J

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...