Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Behöver jag router - eller router+modem?


JohnRick

Rekommendera Poster

Ingen erfarenhet av routrar/nätverk dessvärre. Bor i lgh med stadsnät och vanlig ethernetuppkoppling (bredband 10Mbps).

Tänkte införskaffa en router från Netgear samt ett nätverkskort på USB.

 

Frågan är alltså:

 

Räcker en router i sig i stil med:

http://www.netonnet.se/art/dator/natverk/router/trdlsa-n-300-mbit/netgear-wnr3500l/146536.5415/

 

Eller måste jag ha en router med inbyggt modem såsom:

http://www.netonnet.se/art/dator/natverk/modem/modem-med-tradlos-router/netgear-dgn3500/163694.4084/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska inte ha något modem när du har en nätverkskontakt (Ethernet) i väggen. ADSL-modem är bara till för dem som har internet via telefonlinan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska inte ha något modem när du har en nätverkskontakt (Ethernet) i väggen. ADSL-modem är bara till för dem som har internet via telefonlinan.

 

Tack Cecilia - nu blir det till att shoppa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska inte ha något modem när du har en nätverkskontakt (Ethernet) i väggen. ADSL-modem är bara till för dem som har internet via telefonlinan.

Ett modem måste man ha även om uppkopplingen inte sker via telefonjacket. Inte ett ADSL modem men ett kabelmodem. Har du inget modem så räcker det inte med den routern du har länkat till. Jag har anslutning via TV uttaget och utan modem fungerar det inte.

 

Kabelmodem brukar internet leverantören tillhandahålla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett modem måste man ha även om uppkopplingen inte sker via telefonjacket. Inte ett ADSL modem men ett kabelmodem. Har du inget modem så räcker det inte med den routern du har länkat till. Jag har anslutning via TV uttaget och utan modem fungerar det inte.

 

Kabelmodem brukar internet leverantören tillhandahålla.

Ja, men då har du väl inte en nätverkskontakt med Ethernet i väggen heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok - för att uppdatera fanskapet:

 

Jag skaffade mig ovanstående netgearrouter, och den lär fungera ypperligt då även min iphone hittar den lätt.

 

Nätverkskorten är obrukbara dock.

 

- Första nätverkskortet jag köpte i förrgår var rekommenderade tplink 821. Installerades, och hittades, men inte så mkt mer. Visade inga tillgängliga nätverk, och då har flera provat fram och tillbaka, Omstart, ominstallation av drivrutiner, sätta i när dator är av, resp.på osv osv. Inte ett smack. Retur av denna idag således.

 

- Skaffade ett Netgear 3100 Dualband idag för dubbla kostnaden och tänkte att det nu borde förlöpa smärtfritt. Det var etter värre. Drivrutiner installeras, sedan ingenting. Datorn hittar inte ens adaptern vid installation. Har provat alla USB-portar. Har även provat min bärbara Dell. OS som provats är Windows 7/64 på stationär och Windows Vista 32 på den bärbara. Samma visa där- Hjälper inte med omstart, uppstart, påstart, ominstallation etc. Och detta ska vara netgears bästa har jag förstått. Nämnas bör att datorerna i sig är tämligen starka, men ändå rena (används till audioproduktion) så inget onödigt lulllull eller andra drivrutiner som drar.

 

Blir följaktligen att skippa routermöget, för uppenbarligen klarar dagens nätverkskortstillverkare 2012 inte av hantverket att göra enkla fungerande kort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brukar ju inte vara något större problem med trådlösa nätverkskort.

 

Har du kopplat upp en dator med nätverkskabel till routern så att du kan kontrollera inställningar, t ex typ av kryptering, krypteringsnyckel och kanalval?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Routerinställningar gick vi igenom tidigare ja. Men även om vi inte blandat in routern så kvarstår ju det faktum att nätverkskortet ska kunna installeras och hittas av datorn oavsett om det finns en router närvarande eller inte. Den ska ju kunna känna av andra. I det här fallet funkar alltså inte Netgears bästa kort - på två olika datorer. Kan helt enkelt inte hittas av datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova att stänga av brandvägg och virusprogram, innan du installerar. Vad händer när du trycker på aktiveringsknappen på USB-adaptern?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...