Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Blockering internet


gandalfgrå

Rekommendera Poster

gandalfgrå

Funderar på en sak. Jag har ett bredband från telia (thomson). Till den har jag trådlösa anslutningar från 3 datorer varav min är så att säga huvuddator. Om jag vill stänga internettrafik på en av datorerna en viss tidpunkt på dygnet kan man göra det och hur gör man då? Saken är alltså att jag vill från min huvuddator stänga en dator en viss tid säg kl 2300 och internettrafik skall bara vara tillgängligt under ett par timmar på dygnet. Timmar som jag bestämmer via min dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Funderar på en sak. Jag har ett bredband från telia (thomson). Till den har jag trådlösa anslutningar från 3 datorer varav min är så att säga huvuddator. Om jag vill stänga internettrafik på en av datorerna en viss tidpunkt på dygnet kan man göra det och hur gör man då? Saken är alltså att jag vill från min huvuddator stänga en dator en viss tid säg kl 2300 och internettrafik skall bara vara tillgängligt under ett par timmar på dygnet. Timmar som jag bestämmer via min dator.

 

Vad har du för router?

 

Där kan man blockera olämpliga sidor också vidare, men det beror som sagt på hur avancerad routern är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gandalfgrå

Routern är en thomson TG789vn om det är den du menar.

Vad har du för router?

 

Där kan man blockera olämpliga sidor också vidare, men det beror som sagt på hur avancerad routern är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag vet så kan du enbart blockera rena sajter bara, tror inte du kan lägga in klockslag, då måste du ha en annan router, eller ett externt program som kan sköta detta, t.ex K9 som är en av flera program som kan spärra sajter på bestämda tidpunkter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gandalfgrå

Nja spärra siter vet jag inte direkt. Saken är i korthet att jag vill att på en av datorerna ska man inte kunna gå ut på nätet alls mer än högst 2 timmar per dygn eller så. Det har inget med vissa sidor att göra utan det spelas för mycket på datorn och jag vill släcka ner den. Visserligen kan jag trycka på off knappen bakom Thomson men då kommer ingen annan ut på nätet och det är ju inte meningen.

Vad jag vet så kan du enbart blockera rena sajter bara, tror inte du kan lägga in klockslag, då måste du ha en annan router, eller ett externt program som kan sköta detta, t.ex K9 som är en av flera program som kan spärra sajter på bestämda tidpunkter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då är det en annan router som har den funktionen som gäller, eller ett externt program som sköter den biten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gandalfgrå

OK då vet jag. Jag kollade det föreslagna programmet K9 och laddade även ner det men sen läste jag att om man vill ha K9 på flera datorer så måsta varje dator ha ett eget lösenord och administratör. Alltså kan jag inte från min dator styra en annan med K9 utan måste då ladda ner K9 i den dator jag vill låsa nätåtkomst på delar av dygnet. Inte riktigt vad jag ville så jag tog bort K9 från datorn. Men OK en annan router gäller alltså om jag ska få det jag vill ha.

Då är det en annan router som har den funktionen som gäller, eller ett externt program som sköter den biten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jupp, om det inte finns något annat program som har den nätverksfunktionen du är ute efter, men jag känner inte till något sådant.

Gäller routrar, så finns det flera stycken som har denna funktion, men om du har en Thomson Gateway genom Telia, så misstänker jag att du även har "Smart"-funktionen med denna router/gateway, och då kan du troligen inte bara stoppa in en annan router istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...