Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fel?


JesperE

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har problem med min dator. När jag spelar så händer det att jag får upp en orange bild, istället för spelet. Det händer också att skärmen bara blir svart. I båda fallen måste jag hålla inne avstängningsknappen.

 

Specifikationer för datorn:

 

Antec Threehoundred Chassi

 

 

ASUS M4N98TD EVO XTREME Design motherboard

600 Watt PSU

Corsair 8GB Intel/AMD Kit PC3-10666, 1333MHz, 2x240 DIMM

AMD Phenom2 X4 975 3,6GHz, 8MB, 125W, Socket AM3, Black Edition

1 Tb Samsung 7200 rpm SATA-II

t-bord logitech trådlöst. M. mus MK250

Gigabyte HD6770 1GB GDDR5 (775Mhz), DVI, HDMI, DisplayPort

Sony 24 x DVD-RW

 

Den oranga skärmen händer bara i spel, som Battlefield: Bad Company 2 och Dungeon Defenders.

 

Datorn är inköpt i Februari. Affären jag köpte den på satte ihop den skälv. Det är en Desktop.

 

Vad kan vara fel?

 

Mvh

Jesper

post-126269-0-67325200-1340105540_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla att bildskärmskabeln verkligen sitter på plats i båda ändkontakterna (bilskärm/grafikkort).

Har du möjlighet att prova med en annan bildskärmskabel eller bilskärm?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter som att det är nåt som gått fel med datorn iom att problemet bara uppstår när den är hårdbelastad (spel) - hoppas du har kvar garantin....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du någon kontroll av temperaturen i datorn och då särskilt grafikkortet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du någon kontroll av temperaturen i datorn och då särskilt grafikkortet?

 

 

Temperaturen ligger på 50-55 C, 40 i "Idle", så jag tycker att det borde gå.

 

Om problemet ligger i grafikkortet, skulle det åthjälpas med ett nytt?

 

 

 

Mvh

 

Jesper

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

55 grader under ansträngning låter ju inte så mycket för ett grafikkort.

 

Verkar det som att Windows fortsätter att vara igång?

Kan du t ex avsluta Windows genom att lära dig vilka tangenter du ska trycka på (Windows-tangent osv)?

Har du haft möjlighet att pröva med en annan skärm?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datorn verkar överhuvudtaget vara igång. När "crasherna" händer funkar inga knappar på tangentbordet. I början använde jag en äldre skärm, dock fortfarande plattskärm, utan problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om inte tangenterna kan tända lysdioderna på tangentbordet har Windows kraschat. Du kan kolla om det kom något i Loggboken (Kontrollpanelen - Administrationsverktyg) samtidigt som en krasch inträffade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill först bara påpeka att mitt tangentbord inte har några lysdioder överhuvudtaget.

 

Jag kikade in i denna Loggbok. Var mycket förvirrad, men lyckades ändå hitta, under "kritisk händelsetyp", att det hade blivit ett Kernel power fel. Vad är detta (bifogar en skärmdump)

post-126269-0-11731500-1340134430_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är att du har slagit av strömmen på datorn, antagligen då när den har hängt sig. Kolla under anpassade vyer om där finns något bra. Jag har Vista och där har jag en Administrativa händelser som är en sammanfattning av alla de andra.

 

Du har 17 fel under de senaste 24 timmarna och det låter mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med "bra" menade jag bara om där finns någon vy som presenterar informationen på ett bra sätt.

 

Är en del av de där 17 felen i bilden som inträffade just innan kraschen? Vilka i så fall?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan inte dom exakta klockslagen för crasherna, men ungefär vid crasherna står det att ett WMI fel har uppstått. Det står också: "Event filter with query "SELECT * FROM __InstanceModificationEvent WITHIN 60 WHERE TargetInstance ISA "Win32_Processor" AND TargetInstance.LoadPercentage > 99" could not be reactivated in namespace "//./root/CIMV2" because of error 0x80041003. Events cannot be delivered through this filter until the problem is corrected."

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske bäst att vänta till nästa krasch och att du då skriver ner tidpunkten så att det går att skilja på sådant som inträffar innan och sådant som inträffar under uppstarten av datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske bäst att vänta till nästa krasch och att du då skriver ner tidpunkten så att det går att skilja på sådant som inträffar innan och sådant som inträffar under uppstarten av datorn.

 

 

Fick en blåskärm precis (kl: 19.48). Vet inte om något av denna information hjälper, men det här är vad jag har kunnat hitta i loggboken:" Information 2012-06-23 19:48:18 Service Control Manager 7036 Tjänsten Software Protection ändrade tillstånd till stoppad."

 

5 minuter innan det hände...:

 

Loggnamn: Application

Källa: Windows Error Reporting

Datum: 2012-06-23 19:42:00

Händelse-ID: 1001

Aktivitetskategori:Ingen

Nivå: Information

Nyckelord: Klassiskt

Användare: Saknas

Dator: Primlogic

Beskrivning:

Fel-bucket X64_0x116_TdrBCR:2_Tdr:2_IMAGE_atikmpag.sys, typ 0

Händelsenamn: BlueScreen

Svar: http://wer.microsoft.com/responses/resredir.aspx?sid=18846&Bucket=X64_0x116_TdrBCR:2_Tdr:2_IMAGE_atikmpag.sys&ID=8c899cae-46ae-457e-be66-9bf5ff5fac33

Kabinett-ID: 0

 

Problemsignatur:

P1:

P2:

P3:

P4:

P5:

P6:

P7:

P8:

P9:

P10:

 

Bifogade filer:

C:\Windows\Minidump\062312-32666-01.dmp

C:\Users\Jesper\AppData\Local\Temp\WER-124270-0.sysdata.xml

C:\Users\Jesper\AppData\Local\Temp\WER6392.tmp.WERInternalMetadata.xml

 

Filerna kan vara tillgängliga på följande plats:

C:\ProgramData\Microsoft\Windows\WER\ReportArchive\Kernel_0_0_cab_0b96895a

 

Analyssymbol: X64_0x116_TdrBCR:2_Tdr:2_IMAGE_atikmpag.sys

Kontrollerar lösning igen: 0

Rapport-ID: 062312-32666-01

Rapportstatus: 0

Händelsens XML-data:

<Event xmlns="http://schemas.microsoft.com/win/2004/08/events/event">

<System>

<Provider Name="Windows Error Reporting" />

<EventID Qualifiers="0">1001</EventID>

<Level>4</Level>

<Task>0</Task>

<Keywords>0x80000000000000</Keywords>

<TimeCreated SystemTime="2012-06-23T17:42:00.000000000Z" />

<EventRecordID>6481</EventRecordID>

<Channel>Application</Channel>

<Computer>Primlogic</Computer>

<Security />

</System>

<EventData>

<Data>X64_0x116_TdrBCR:2_Tdr:2_IMAGE_atikmpag.sys</Data>

<Data>0</Data>

<Data>BlueScreen</Data>

<Data>http://wer.microsoft.com/responses/resredir.aspx?sid=18846&Bucket=X64_0x116_TdrBCR:2_Tdr:2_IMAGE_atikmpag.sys&ID=8c899cae-46ae-457e-be66-9bf5ff5fac33</Data>

<Data>0</Data>

<Data>

</Data>

<Data>

</Data>

<Data>

</Data>

<Data>

</Data>

<Data>

</Data>

<Data>

</Data>

<Data>

</Data>

<Data>

</Data>

<Data>

</Data>

<Data>

</Data>

<Data>

C:\Windows\Minidump\062312-32666-01.dmp

C:\Users\Jesper\AppData\Local\Temp\WER-124270-0.sysdata.xml

C:\Users\Jesper\AppData\Local\Temp\WER6392.tmp.WERInternalMetadata.xml</Data>

<Data>C:\ProgramData\Microsoft\Windows\WER\ReportArchive\Kernel_0_0_cab_0b96895a</Data>

<Data>X64_0x116_TdrBCR:2_Tdr:2_IMAGE_atikmpag.sys</Data>

<Data>0</Data>

<Data>062312-32666-01</Data>

<Data>0</Data>

</EventData>

</Event>

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

atikmpag.sys har med grafikdrivrutinen att göra. Har du nyligen installerat en ny grafikdrivrutin? För senaste version 12.4 är det visst problem med. Tills nästa version kommer ut kan det vara bättre att installera den tidigare versionen. Se här: //eforum.idg.se/topic/336696-gar-ej-installera-senaste-catalyst/page__view__findpost__p__1581448

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

atikmpag.sys har med grafikdrivrutinen att göra. Har du nyligen installerat en ny grafikdrivrutin? För senaste version 12.4 är det visst problem med. Tills nästa version kommer ut kan det vara bättre att installera den tidigare versionen. Se här: http://eforum.idg.se...ost__p__1581448

 

Så vit jag kan se så har jag version 8.9, så just det borde inte vara några problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då tycker jag att du uppdaterar till 12.3 eftersom din gamla drivrutin inte verkar fungera ihop med något av dina spel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då tycker jag att du uppdaterar till 12.3 eftersom din gamla drivrutin inte verkar fungera ihop med något av dina spel.

 

Jag har sökt efter uppdateringar, men datorn hittar inga. Jag antar att jag får vänta tills 12.6..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...