Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

koppla ljud från tvn till datorn


michael64u

Rekommendera Poster

Jag har kopplat en HDMI kabel mellan tvn och datorn men nu vill jag att ljudet funkar i min dator och där har jag högtalare från logitech med suberwoofer och nu vill jag ha tvljudet i mina dator högtalare Hur gör man skulle vara roligt om nån kunde säga mig hur man gör.

 

Med vänlig hälsning michael64u

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går inte via HDMI-kabeln för att skicka ljud från TV till annan källa. Du får leta efter audio out, eller använda hörlursutgången på TVn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går inte via HDMI-kabeln för att skicka ljud från TV till annan källa. Du får leta efter audio out, eller använda hörlursutgången på TVn.

 

 

Tack för för hjälpen

 

Med vänlig hälsning

Michael64u

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WinGuider.se

Tack för för hjälpen

 

Med vänlig hälsning

Michael64u

 

 

Jodå! Visst finns det ljud i HDMI--- se t.ex. HDMI 1.3 i: http://www.kjell.com...overforing#hdmi

 

HDMI 1.3

HDMI finns i flera olika versioner. Den näst senaste versionen, HDMI 1.3, har fått stort genomslag och har under några år varit standard på konsumentapparater. HDMI 1.3 introducerande bland annat följande nyheter:

 

  • Möjligheterna att skicka ljud blev bättre. Med HDMI 1.1 tillkom funktionen för DVD Audio och med 1.3-versionen tillkom även stödet för förlustfria ljudformat såsom Dolby Digital TrueHD och DTS-HD Master Audio.

Så visst finns stöd för ljud alltid!

 

Men om jag uppfattat det rätt så krävs det ett grafikkort med inbyggd ljudenhet för att datorn skall kunna skicka ljud via HDMI-kabeln! (om den däremot kan ta emot ljud har jag ingen aning om!)

 

Så kolla ditt grafikkort! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
teknikfreak

Jag har kopplat en HDMI kabel mellan tvn och datorn men nu vill jag att ljudet funkar i min dator och där har jag högtalare från logitech med suberwoofer och nu vill jag ha tvljudet i mina dator högtalare Hur gör man skulle vara roligt om nån kunde säga mig hur man gör.

 

Med vänlig hälsning michael64u

 

/quote]

 

 

Tips från nen som har samma problem,,!

 

jag har samma liknade problem då jag kopplat in "bildöverföringen" från Pcn till Platt TVn via DVI/HDMI kabeln och det har fungerat bra med bildöverföringen.( måst man gör vissa inställningar via Kontroll panelen och Grafik kortets inställningar) för att Tvn skall hitta,känna av bildsignalerna !)

 

OBS ljudet finns inte i mitt fall heller då min grafik kort inte har HDMI utgång utan enbart DVI för bild/skärm överföring..!

 

Själva ljudet måst man koppla extern på nått sätt eller ta ut den via ljudkortets utgång till sina PC högtalare..?

det har fungerat bra för mig på så sätt,, men det jag har problem med är att jag vill koppla in PC ljudet direkt till extern stereo förstäkare så man kan lyssna med bättre ljud än via PC Högtalarna??

 

Men..detta får ett fel att man hela tiden hör starkt brummande störljud från förstärkaren / PCn ??

Kan vara att PC och Tvn inte är samma system dvs att PC ljudet är digital omvandlat och förstärkaren är analog system ??

 

I mitt fall så kanske måste jag byta mitt ljukort eller grafik kort till en med HDMI utgångar så att både bild/ljud överföringen går digitalt i samma kabel .(eller byta till en lite mer "updated" modernare PC ? suuck.:-(

 

Hoppas att min inlägg är till nån hjälp för dig>?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Teknikfreak, notera att michael64u vill ha teve-ljudet i datorn och inte datorljudet i teven eller annan utrustning. Ditt problem verkar gälla det senare och därför är det bäst att du startar en egen tråd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...