Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

iexplore.exe*32


Ulvas

Rekommendera Poster

Hej,

 

jag ser i aktivitetshanteraren ett par processer som heter "iexplore.exe*32". De beskrivs där som Internet Explorer medan den också befintliga explorer.exe beskrivs som utforskaren. Något att oroa sig för? På flera nätforum beskrivs just iexplore.exe som virus/trojan/skadlig kod. Själv har jag blivit genuint osäker på det här.

 

Datorn= ASUS med bl a FourEngine. Win 7, IE 9. Norton 360. Datorn fungerar - som det verkar - perfekt. Den går som ett expresståg.

 

Av ett beklagligt misstag av mig, hamnade frågan först i avdelningen Webbläsare. Där fick jag svaret "Nej om du söker på din systemdisk så ser du att det är skrivbordet och IE". Nu lägger jag frågan här, där den rimligen hör hemma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WinGuider.se

I regel är det normalt att ha iexplore.exe (vilken är Internet Explorer, ofta har du en process för varje flik) samt explorer.exe (en för skrivbordet & en ifall du öppnat utforskaren)

 

Visst finns det smittor som använt samma filnamn, och har du en smitta som tagit samma namn som Internet explorers eller utforskarens filer så, visst syns de i processlistan.

 

Men om du högerklickar på processen och väljer egenskaper så ser du att dom inte finns där de skall, och då vet du att dessa processer inte är äkta Iexplore.exe*32 (som alltid anger plats: C:\Program Files (x86)\Internet Explorer på en 64bitars windows, i en 32-bitars anges alltid plats: C:\Program Files\Internet Explorer ) eller den äkta explorer.exe (som alltid anger plats: C:\Windows)

 

 

En ev. iexplore.exe & explorer.exe som inte anger dessa platser är troligtvis smittofiler!

 

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

 

båda iexplore.exe*32 ligger nu i C:\ Program Files (x86)\ Internet Explorer. Jag har 64-bitars Win 7.

 

Explorer.exe ligger i C:\ Windows.

 

Då borde det vara lugnt. Eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag stänger denna tråd och hänvisar till den tidigare: //eforum.idg.se/topic/336621-iexploreexe

I Eforum gäller en fråga = en tråd.

 

Ytterligare frågor etc. tas i den tidigare tråden.

 

Cecilia

Moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.
×
×
  • Skapa nytt...