Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Adapter för 12 voltsladdning Hp och Asus


Nenne04

Rekommendera Poster

Köpte en Deltaco universal billaddare på 90 W som jag i min enfald trodde skulle passa till min Hp Pvillion Dv 6 och min Asus Eee PC då det ingick många olika adaptrar till 19 voltsingången. Naturligtvis så passar ingen till någon av datorerna.... Har dock ett kasserat Hp 230 voltsaggregat med rätt plugg på sladden så jag tänkte att man kanske kunde kunde skarva ihop sladdarna i stället. Men när jag klippte sladden till 230 voltare var det ju 3 ledare i denna ? Det är väl bara 2 (+ och - ) i 19 V likström in i datorn ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj, du håller på med farliga grejor!

 

HÅLL ABSOLUT INTE PÅ MED ATT KLIPPA SLADDAR OM DU INTE ÄR 1000% SÄKER PÅ VAD DU GÖR!

(ursäkta att jag "skrek")

 

Normalt sett så kör bärbara datorer på 12 volt likspänning eller lägre. (In till själva datorn).

Ett nätaggregat (för nätspänning) ska man ALDRIG börja klippa i! (Om man inte vet exakt vad man gör)

Har du gått in och klippt i ett sådant, och hittar tre ledare, har du antagligen klippt i "högspänningssladden".

 

Min ASUS EEE-pc ska ha 12 volt DC samt 3A, om jag ska tro nätadaptern. Så brukar det vara även med HP:s bärbara.

(På ett ungefär). Aldrig 19volt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så brukar det vara även med HP:s bärbara.

(På ett ungefär). Aldrig 19volt!

Till min HP EliteBook 8560p har jag köpt en reseladdare, på den kan man läsa följande:

Charge Mode Output:

19,5VDC/4,62A

 

Non-Charge Mode Output:

15,0VDC/6A

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj, du håller på med farliga grejor!

 

HÅLL ABSOLUT INTE PÅ MED ATT KLIPPA SLADDAR OM DU INTE ÄR 1000% SÄKER PÅ VAD DU GÖR!

(ursäkta att jag "skrek")

 

Normalt sett så kör bärbara datorer på 12 volt likspänning eller lägre. (In till själva datorn).

Ett nätaggregat (för nätspänning) ska man ALDRIG börja klippa i! (Om man inte vet exakt vad man gör)

Har du gått in och klippt i ett sådant, och hittar tre ledare, har du antagligen klippt i "högspänningssladden".

 

Min ASUS EEE-pc ska ha 12 volt DC samt 3A, om jag ska tro nätadaptern. Så brukar det vara även med HP:s bärbara.

(På ett ungefär). Aldrig 19volt!

 

Som "gammal" elektriker vet jag naturligtvis skillnaden påp låg och högspänningsdelen på ett nätaggregat. Och det är 3 ledare även på lågspänningsdelen. Detstår output 19 volt 4,7 A så några 12 volt går inte dessa på ! När man mäter så är det cika 18,5 mellan den ena plus och minus och cirka 19,5 mellan den andra plus och minus.Frågan är hur det blir från 12 voltsaggregatet ? Blir det 19 volt enbart när den står på 19 volt eller varför är det 2 olika spänningar från 230 voltsaggregatet ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla först vad det SKA vara för spänning till Asus Eee PC, brukar stå på undersidan.

Eller kolla/mät vad det "rätta" nätagget har för utspänning.

 

Kolla sedan vad billaddaren ger för utspänning.

 

Stämmer inte detta överens är det ingen vits labba med andra "proppar".

 

(Och om man ska vara korrekt är det inte frågan om låg- och högspänning, utan klen- och lågspänning)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eee Pc har också 19 volt enligt märkning på datorn och nätaggregatet. Billaddaren är omställbar mellan 12-24 volt i steg om 1 volt så vad beträffar spänningen är det inga problem. Däremot finns det ju inga proppar som passar. Det är ju ynkligt små och klena ser precis ut som de på en del Nokiatelefoner !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I motsvarande läge skulle jag då använda den lossklippta proppen, ansluta den så att polariteten stämmer med märkning/originalladdaren.

 

Skulle också mäta upp vad den tredje ledaren i kabeln går/använts till.. proppen har väl bara ett mittuttag och en "yttre" anslutning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man mäter på orginal 230 voltsladdaren verkar det som om det går ur både 18,5 och 19,5 volt till datorn. Det är så att pluggen har 3 kontaktytor. Utsidan,insidan och mittstiftet. Frågan är om mittstiftet är minus ? Det händer väl annars inte så mycket om man får fel polaritet mer än att batteriet i datorn inte laddas ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fel polaritet är inte så bra om det saknas skyddskretsar för det.

 

Min spontana gissning är att ena spänningen är till batteriladdning, den andra till själva datorn.

(som Milkman skriver i sitt inlägg)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man mäter på orginal 230 voltsladdaren verkar det som om det går ur både 18,5 och 19,5 volt till datorn. Det är så att pluggen har 3 kontaktytor. Utsidan,insidan och mittstiftet. Frågan är om mittstiftet är minus ? Det händer väl annars inte så mycket om man får fel polaritet mer än att batteriet i datorn inte laddas ?

 

Kan det vara så att de tre ledarna är negativ spänning, jord samt positiv spänning?

När det gäller eee-pc så finns det ju en hel del modeller. På min eee-pc 904HD är märkspänningen 12 volt.

Frågan är om de 19 volten ni pratar om är obelastat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man mäter på orginal 230 voltsladdaren verkar det som om det går ur både 18,5 och 19,5 volt till datorn. Det är så att pluggen har 3 kontaktytor. Utsidan,insidan och mittstiftet. Frågan är om mittstiftet är minus ? Det händer väl annars inte så mycket om man får fel polaritet mer än att batteriet i datorn inte laddas ?

 

Jag mätte på min egen propp som också är till en Dv6 dator(1236) Utsidan är minuspolen 0,insidan är +19,5 och mittstiftet ligger på knappt +19v.Har ej fått fram varför två plusmatningar,kanske är mittstiftet en signalspänning ,men det är bara en gissning.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla först vad det SKA vara för spänning till Asus Eee PC, brukar stå på undersidan.

Eller kolla/mät vad det "rätta" nätagget har för utspänning.

 

Kolla sedan vad billaddaren ger för utspänning.

 

Stämmer inte detta överens är det ingen vits labba med andra "proppar".

 

(Och om man ska vara korrekt är det inte frågan om låg- och högspänning, utan klen- och lågspänning)

 

Det var därför jag skrev *"högspänning"*.

(Det andra förstår inte folk i gemen.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag nu klippt kabeln till 12 voltsaggregatet visar det sig att detta "bara" har 2 ledare in till datorn medan ju 220 voltsaggregatet hade 3. Frågan är om man ska lägga ihop de båda ingående + anslutningarna som finns i sladden från proppen på orginal 230 voltsladdaren ellel låta den ena vara utan spänning och chansa på att det fungerar ändå ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om vi antar att den ena spänningen är för laddning och den andra för drift, så som Milkman beskriver, så kan man ju välja att köra på batterdrift och ladda batteriet samtidigt. Eller att i bilen köra utan batteriladdning.

Skillnaden märks kanske i ökad skärm(ljus)styrka när man kör på "drift"?

Du vet ju vilket "stift" som ska ha den lägre resp. högre spänningen. Testa båda alternativen och se resultatet.

Testa också att ta ur batteriet och kolla om datorn startar upp eller ej på båda alternativen.

 

Att koppla ihop de båda tror jag inte är någon bra idé.. du kommer ju då antingen få för låg spänning eller för hög spänning på endera "stiftet". Hade man kunna köra så så hade ju inte tillverkaren gjort merjobbet att ha två olika spänningar, till olika "stift".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var därför jag skrev *"högspänning"*.

(Det andra förstår inte folk i gemen.)

Förstod det. Det var därför jag satte min kommentar inom parantes ;)

OT: "Folk i gemen" har också svårt att skilja på stark- och svagström, och blandar gärna in spänningsnivåerna ovan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...