Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorn stängs av/upphettas hela tiden


randomd00d

Rekommendera Poster

randomd00d

Jo, hej, har en Acer Aspire 5738G som upphettas och därefter stängs av för minsta lilla sak. Jag tänkte att det kanske berodde på den något ojämna mattan som den låg på, men samma sak visade det sig ske även med glasbord, träbord osv. Jag testade även med en kylplatta, men det hjälpte inte särskilt mycket det heller. Jag öppnade upp datorn för att se på fläkten, men där var inte speciellt mycket damm och problemet fortsatte även efter att jag tagit bort det lilla som fanns. Då tänkte jag att det kanske beror på nån sorts virus, så jag formaterade om datorn, men ingen förändring nu heller.

 

Garantin är tyvärr slut.

 

Temperaturen på CPU:n brukar ligga mellan 40-50 när jag varit inaktiv ett tag, men brukar ofta ligga mellan 70-90 när jag surfar, speciellt när jag har några flashvideor uppe. Om jag testar att spela ett spel brukar det inte ta mer än nån halvtimme innan datorn stängs av., även om jag har inga andra program uppe, inte ens MSN. Spelar ingen större roll om det är GTA IV, nåt gammalt spel från 2003 eller ett flashspel på nätet, datorn stängs av pga upphettning efter ett tag.

 

Kan det bero på drivrutinerna? I så fall, till vilken eller vilka komponenter? Kan nog inte bero på grafikkortets eftersom jag använt mig av flera olika i.o.m. att jag justerat mellan Windows 7 Ultimate x64 och x86.

 

Tack för all sorts hjälp jag kan få

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

drivrutiner.net

Nej, det är inte drivrutinerna. Troligtvis handlar det om givaren till fläkten. Fungerar nästan som en kylare till en bil. Termostaten i dessa brukar ge med sig efter ett par år och kan kosta mycket pillande eller pengar. Har för mig du kan få en reparation utförd av verkstad på acer för någon tusenlapp.

Ett annat alternativ kan annars vara att köpa en ny för en tusenlapp extra. Då vet du du har en dator ännu ett år.

***********'

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag öppnade upp datorn för att se på fläkten, men där var inte speciellt mycket damm och problemet fortsatte även efter att jag tagit bort det lilla som fanns.
Hur såg det ut i kylflänsen under fläkten? För det är ju viktigast att där inte finns något damm.

Kunde du se hur det är med damm på andra ställen i datorn, t. ex. i ventilationskanalerna?

 

Om det nu skulle vara givaren så borde ett utbyte av den täckas av den treåriga reklamationsrätten. För datorn är väl bara ungefär ett år gammal.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...