Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kabelproblem


Pomac

Rekommendera Poster

Har nyligen införskaffat ett nytt chassi och moderkort. Ett problem uppstod när jag skulle koppla kablarna från chassits front till moderkortet. Det är ju bl.a. start knapp och reset os,v. Dessa små kontakter skall ha en positiv och negativ pol. Hur kan jag se detta på konakten. Den enda markering jag har sett är en liten pil eller trekant. Kan detta vara polmarkeringen och i så fall vilken pol är det som är markerad ??

 

Tacksam för svar snarast så jag kan fortsätta mitt bygge !!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej och välkommen till Eforum.

 

Vilket chassi och vilket moderkort; fabrikat och modellbeteckning?

 

Nej startknappen och resetknappen har normalt ingen polaritet; det är bara en brytare (Switch, SW), även om det ser ut så på märkningen som annars kan sitta utåt läsbart.

Viktigt är dock att dessa sitter på rätt stift, annars kortsluts fel kontaktstift när du trycker på knappen och skador kan uppstå.

 

Däremot är kontakterna för lysdioderna polmärkta och måste sitta rättvända, annars lyser inte dessa.

 

Se denna också: NordicHardware - Datorbyggarskolan

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För startknappen och reset så spelar det ju ingen roll :thumbsup: för led ja lyser det inte byt :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till Eforum.

 

Vilket chassi och vilket moderkort; fabrikat och modellbeteckning?

 

Nej startknappen och resetknappen har normalt ingen polaritet; det är bara en brytare (Switch, SW), även om det ser ut så på märkningen som annars kan sitta utåt läsbart.

Viktigt är dock att dessa sitter på rätt stift, annars kortsluts fel kontaktstift när du trycker på knappen och skador kan uppstå.

 

Däremot är kontakterna för lysdioderna polmärkta och måste sitta rättvända, annars lyser inte dessa.

 

Se denna också: NordicHardware - Datorbyggarskolan

Mvh

 

Tack för ditt snabba svar ! Det är ett Nxzt chassi och ett Gigabyte moderkort. Det står ingenting om hur jag kan skilja polerna åt i manualen till chassit. Det enda som skiljer är denna lilla pil på kontakten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman
Det står ingenting om hur jag kan skilja polerna åt i manualen till chassit. Det enda som skiljer är denna lilla pil på kontakten.

Det har du redan fått svar på, det är för att det inte är någon polaritet på brytarna m.a.o. kan du vända dom hur du vill.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...