Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

dela ut skrivare samsung scx-3205


HUP151

Rekommendera Poster

inget nätverkskort. hur gör jag för att dela ut skrivaren? ska delas till en trådlös laptop med w7.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet är att det är tillförlitligare om datorn där skrivaren är ansluten alltid har/får samma ip-adress varje gång den startas. Detta kan man göra i sin router men hur skiljer sig något mellan de olika typerna..

Om man nu inte har en fast ip-adress till varje dator från sin internetleverantör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har kommit så långt att jag är klar med Vistan att dela ut skrivare och även kollat att brandväggen inte hindrar (rutan ibockad)- (märkte att rutan för andra mobila enheter e j var ibockad - kan vara anledning till att bluetoothen aldrig funkat? - har bockat i den nu)- tror inte jag kan ändra nån ip-adress i modemet - ska höra med BBB hur det förhåller sig med ip-adressen och sen blir det till att börja med laptopen. förresten såg inga förbehåll eller rutor med portar..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla om stycket "Skriva ut på en delad skrivare" i samma länk som ovan räcker/fungerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

började nu med laptopen w7, in på lägg till skrivare med namn eller tcp-ip-adress valde en delad skrivare efter namn -hans-erik-dator = vistans namn - väljer den - får upp Ange nätverkslösenord för att ansluta till "hans-erik-dator" och får begäran om Användarnamn + lösenord - sen kommer jag inte längre - har varken användarnamn eller lösenord!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är en dumhet i W7 & Vista, att fråga efter namn & lösen där det inte behövs..

 

Pröva att:

Lägg till en skrivare

Lägg till lokal skrivare

Skapa en ny port - typ Standard TCP/IP port

Portnamn = den ip-adress som datorn med skrivaren har.

Välj in din skrivare om den finns med i listan.

 

Meddela hur det går, var det ev. tar stopp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har via BBB lyckats ta reda på hur man får fram ip-adress men BBB säger att jag inte har fast ip och att det kostar slantar med sådan. om jag nu skriver in ip-adressen så har tydligen Vistan en annan nästa gång - eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har försökt nu - vid momentet värddatorns namn eller IP-adress och port skrivs ip-adressen in i båda fälten - gick vidare får svar mer portinfo behövs men jag gick vidare och fick fram "windows kommunicerar med skrivare och kommer automatiskt... efter mycket letande och update hittades så scx-3205 och installerades - testsida skickas - men skriver ej ut. försökte med felsökning - gick ej att åtgärda - kontakta nätverksadministratör - det går inte kontakta skrivaren via nätverket. skrivaren är tillagd nu vid "enheter och skrivare". försökte skriva ut ett dokument från laptopen trots allt men får då Fel: dokument i kö. provade med utskrift från Vistan och det gick bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej. Du har alltså inte en "vanlig" router utan tilldelas, av BBB, olika ip-adresser till varje dator?

 

Då kan det bli värre, antar jag.. har aldrig testat så.

 

Man kan ju skriva ut från mobilen via en dator med Chrome som webläsare. Borde då gå att skriva ut den vägen från en annan dator.

 

Frågan är ju hur ofta det skrivs ut, om det är lönt att "mecka" eller om det ändå är smidigast flytta kabeln?

 

Att installera TeamViewer på båda datorerna är också en möjlighet.

Med W7 skickar du filen till Vistan. Sedan fjärrstyr du Vistan, öppnar filen där och skriver ut.

Funkar men är kanske för omständigt, beroende på hur ofta osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

japp - har ett vanligt BBB vdsl-modem med olika ip. tror nog det blir enklast att flytta kabeln. synd egentligen eftersom det efter mycket "svett" (här) kändes som vi kommit rätt när laptopen sa att testsida skrivs ut. ska läsa lite om TeamViewer. men jättetack för visat intresse, redig guidning - och framför allt- tålamod! har lärt mig mycket - även denna gång!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WinGuider.se

Min erfarenhet är att det är tillförlitligare om datorn där skrivaren är ansluten alltid har/får samma ip-adress varje gång den startas. Detta kan man göra i sin router men hur skiljer sig något mellan de olika typerna..

Om man nu inte har en fast ip-adress till varje dator från sin internetleverantör.

 

Nja! Min erfarenhet är att DNS-servern i routrarna brukar plocka upp datorernas namn när de registrerar sig i DNSen! (Vilket sker automatiskt!)

 

Därmed kan man använda datornamn istället för ipadress!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WinGuider.se

jag har via BBB lyckats ta reda på hur man får fram ip-adress men BBB säger att jag inte har fast ip och att det kostar slantar med sådan. om jag nu skriver in ip-adressen så har tydligen Vistan en annan nästa gång - eller?

 

 

OK! Då bör du helst skaffa en "router" som i sin tur delar ut adresser till dina datorer.

Och i.o.m. att dina datorer då får en privat ipadress så underlättar även detta extra mycket då ni kan slippa inloggning, t.ex. genom att aktivera hemgrupp (så datorerna kan dela filer etc. med varandra!)

Detta rekommenderas INTE om era datorer sitter utan brandvägg mot internet (Vilket de i dag saknar)

 

Det finns t.o.m. routrar som har USB-uttag baktill som man kan konfigurera till att dela ut skrivaren till datorerna!

Så med en router löser du flera problem i ett slag!

 

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...