Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

HDMI Linux Mint


Mikael63

Rekommendera Poster

Jag har ställt exakt samma fråga i ett annat forum men eftersom jag verkligen vill ha mesta möjliga hjälp, med detta, ställer jag den även här:

 

Har en bärbar dator som fungerar som HTPC. HDMI till en Panasonic TV.

Tidigare OP - Vista som började krångla mer & mer.

Tänkte då antingen Linux Mint 13 eller LMDE men stöter på problem med båda dessa.

 

1. Kan inte ändra skärmupplösningen till något som passar TV,n. Har en anteckning om att jag kört 1024x768 men detta läge finns inte att välja. Andra upplösningar, neråt & uppåt än de 1280x720 som föreslås funkar inte. Har även testat med Nvidias hårdvarudrivrutin och man ges då många fler inställningsmöjligheter. Dock inte annan upplösning.

 

2. Verkar inte få över ljudet via HDMI =?

 

3. När jag stänger locket på den bärbara kan jag visserligen ändra inställningarna så att det inte blir viloläge utan bara svart skärm. Detta slår då igenom på TV,n och det är ju mindre lyckat..

 

Är det så att Mint inte är lämpad för detta ändamål och att jag ska lägga in W7 eller W8 i stället?

 

Eller nåt annat?

 

Krav, förutom ovanstående, är en mediaspelare lika bra som Totem samt att man kan installera Spotify.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Upplösningar och skärminställningar görs i filen /etc/X11/xorg.conf. Har inte själv Mint och filen xorg.conf kan ligga i någon annan katalog. Är TV:n med i xorg.conf? De lätta distributionerna skapar automagiskt en xorg.conf, med den hårdvara som finns vid installationen. Om du inte hade TV:n ansluten så är den inte med och då saknas de upplösningar som passar den. Manualen för xorg.conf får du med kommandot: man xorg.conf eller info xorg.conf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sökt men bara hittat en fil som heter /etc/X11/xorg.conf.failsafe

 

Den innehåller ett stycke med Device och Vesa samt ett stycke med Monitor.

 

I skärminställningarna så står det Panasonic så den infon verkar ju nått fram.

Har hittat en forumtråd där man löste liknande problem (nr 1.) genom en inställning i tv,n. Ska undersökas så snart jag får tillbaks tv,n igen (=vid reklamavbrott)

Denna tv är det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan lägga till TVns upplösning i xorg.conf men den TV har max 1024x768 och därför kan du inte välja högra upplösning.

Ljudet ordnar du så här: http://karuppuswamy.com/wordpress/2012/04/28/how-to-fix-nvidia-hdmi-audio-in-ubuntu-12-04/

 

När det gäller mediaspelare finns VLC för Mint och Spotify finns för Linux: http://www.spotify.com/se/download/previews/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan välja både högre och lägre upplösning.. men jag får då inte med hela skrivbordet, oavsett val.

Linux tycker att min tv har 1280x720

 

Vistan tyckte, om jag minns rätt, att (typ)1320x668 var korrekt och med detta visades hela skrivbordet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Lessnade och installerade Windows 8 i stället.

Samma problem. Vill köra 1280x720 men då hamnar halva aktivitetsfältet utanför.

Förstod då att det inte var Linuxrelaterat..

Jag hade redan varit in och rotat bland tv,ns inställningar men hittade nu en jag inte testat: "Overscan"

Slog på (eller av?) den och då ser det bra ut. Edit: Dessa inställningar finns inte när man kör Linux!!

 

2. Ljud = ok

 

3. Funkar bra i W8

 

4. Problem med att hitta en lika bra mediaspelare som Totem återstår..

(och nej - VLC är inte bra alls!)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...