Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur funkar uppkoppling via 3G/4G?


Taz61

Rekommendera Poster

Har idag en vanlig ADSL-uppkoppling men funderar på att byta till mobilt bredband om jag bara visste att det fungerade. Har en miniatyrserver (nslu2) som en gång i minuten dygnet runt skickar upp ett par textfiler till en webserver. OM jag skulle byta till mobilt bredband, skulle detta då funka eller måste det loggas in varje gång man vill FTP:a upp sina filer? Någon inloggningsklient eller liknande är inte att tänka på, då dels hela installatonen är via image, dels på urusla linuxkunskaper. :unsure:

 

Frågan blev förhållandevis kort, så jag hoppas att Ni förstår. Tacksam för all hjälp! :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jannejanne
Har idag en vanlig ADSL-uppkoppling men funderar på att byta till mobilt bredband om jag bara visste att det fungerade.

Det beror på.

För två vänner funkar det utmärkt där de bor. De är nöjda.

När de hälsar på bekanta ett par mil bort funkar det inte alls.

Jag har 3km västerut från Göteborgs centrum 3G på gården

GSM i köket och ofta, mest på kvällarna, "Endast nödsamtal" i resten av lägenheten.

Gissar att när många använder mobilen så gäller endast nödsamtal för mig....

Med Comviq.

 

Med Telia funkar GSM i hela lägenheten men 3G, ja det är ju på utomhus gården.

Kollar man på Telia (och de andra gör väl likadant)

så anger man täckning

 

utomhus

i bil

 

Inte täckning inomhus........

 

Och Telia 4G är 3G

om 4G inte finns där du bor.

 

Har du en bra smartphone utan bindning så kan du ju lätt med kontantkort prova dig igenom leverantörerna tills du hittar nån du är nöjd med eller ger upp och behåller ADSL. Smartphonen går ju att koppla till en dator. Kanske tom användas som router med rätt programvara/app.

 

En företagare i Helsingborg jag träffat hade provat alla mobilleverantörerna och gett upp.

Men du kanske bor där regnbågen träffat marken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkitekten

Hej!

 

Jag bytte från ADSL till mobilt bredband (3G) för mer än ett år sedan. Först Tele2, numera Tre. Uppkoppling via mobilt bredband kopplas ner betydligt oftare än med ADSL. Jag använder router som kollar förbindelsen med "ping" en gång i minuten och gör reconnect eller restart vid avbrott. Inloggning (pin-kod) ligger i routern.

När det blir ett avbrott brukar det ta två till fyra minuter innan förbindelsen är uppe igen. Så om ditt krav är att du skall kunna skicka data varje minut så kan det bli problem.

 

En erfarenhet är att både prestanda och stabilitet påverkas av modemets placering. Även en liten förflyttning har betydelse.

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag prövade att använda mobilt bredband hemma i augusti så gick det utmärkt helger och kvällar, men klockan 9 på vardagarna var det nästan så att förbindelsen försvann för att återkomma någon gång mellan 3 och 5 på eftermiddagen. Min gissning var att när det var en massa folk på kontoren runt omkring som hade smartphones som hela tiden använde internet så blev det nästan ingen bandbredd kvar till mitt mobila bredband.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren!

 

Att testa med smartphonen ar ingen dum idé. Har gnällt lite tidigare att jag vill "prova-på" innan man spikar vilken leverantör man vill ha. I min nuvarande är det dock ett micro-sim, men jag har nog någon annan lur liggandes.

 

Ingen som har svar på om man måste få "en ny" uppkoppling varje minut då datauppskicket ska göras, eller om man har sin uppkoppling en tid, fastän ingen trafik finns på förbindelsen tiden mellan då datauppskicken görs? Skulle det finnas typ en "timeout" på 5-10 minuter innan aktuell nedkoppling görs på ens nod vore det kalas.

 

 

Behöver också ha en router med minst 3 lanportar (NSLU2-servern, min stationära och till min WLAN-router), men detska väl inte vara några problem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jannejanne

Det räcker om routern har en fysisk LAN-utgång. Den utgången kopplar du till en switch med tex 5 LAN IN/UT gångar => 4 lediga LAN.

 

Jag kan lägga till att enligt annan tråd här på eforum medelar Telenor nu ADSL-kunder att deras bredband kommer att bytas ut till mobilt.

Dvs de blir av med ADSL och får mobilt.

Telenor blir av med utgifterna till Skanova och underhållet av ADSL-systemet. => Lägre kostnader.

Och som vanligt lovar telekom ingen ting.

 

Tänk om andra företag tog efter Telekombranschen:

ARLA: Upp till 1 liter mjölk (om kossorna och leveranserna fungerar, annars delar vi tillgänglig mjölk på dagens förpackningar)

KELLOGS: Upp till 500gram Cornflakes. (Om leveranserna till oss fungerar, annars blir det mindre i paketen idag)

RYAN AIR: Upp till Barcelona (men ta bränslet slut tidigare så landar vi och släpper av er i Paris eller vid riktiga problem, Köpenhamn, ja vid tekniska problem ingen resa alls. Pengar tillbaka? Varför det. Våra kostnader minskar ju inte bara för planen inte flyger.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

post-57552-0-79032500-1338538010_thumb.jpg

 

 

 

Nu var det alltså inte så att Telenor menat att ersätta ADSL med mobilt bredband.Trådskaparen hade missuppfattat.

 

 

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...