Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vad är full hd och inte?


Daniel H

Rekommendera Poster

Hej!

Är spekulant på en projektor och har nu hittat en. Det står så här på beskrivningen på den projektorn:

 

LCD Teknologi

3.5inch single LCD

Stödda upplösningar: 1080i/720P/576P/ 480P/576i/480i

Max Upplösning: 1920 x 1080

Ljusstyrka: 2000 ANSI LUMENS

 

Lite längre ner står det:

 

Stödjer HDMI 1.1, 1.2, 1.3, DVI 1.0.

 

Det står att den stöder en mängd olika upplösningar. Max är 1920 * 1080

 

1920 * 1080 är ju full hd men betyder det att projektorn har full hd eller är det bara en s.k. "uppskalning"? Har jag missuppfattat? När jag skrev till företaget (som lagt ut den på tradera) så var de inte säkra. För övrigt var det inget fel och annonsen verkade mycket seriös med tanke på omdömena. Men det var upplösningen jag tänkte på.

 

Tacksam för svar.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

virtuosen2

Skriver du vad projektorn heter, så blir det mycket lättare att få ett bra svar.

 

Edit: Läste ditt inlägg mer noga, och där står inget om 1080p!

1080p räknas som "full HD", 1080i inte. Antagligen är det uppskalning eller snarare nerskalning av bilden. Men som tidigare sagt: Skriver du vad projektorn heter, får du bättre svar. Annars kan du väl googla på projektorn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Tack för svar. Den är en s.k. "noname" den har inget egentligt namn därav det billiga priset. Det stod något om "Hd66" kan det vara ett namn? jaså, det är skillnad på 1080p och 1080i? Så det är inte bara två olika tekniker för full hd?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Tack för svar. Den är en s.k. "noname" den har inget egentligt namn därav det billiga priset. Det stod något om "Hd66" kan det vara ett namn? jaså, det är skillnad på 1080p och 1080i? Så det är inte bara två olika tekniker för full hd?

 

Vill tipsa om en artikel i ämnet: http://www.hometheaterhifi.com/home/technical-topics/high-definition-1080p-tv-why-you-should-be-concerned.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack thirteen men länken var bruten, jag kommer inte fram. Går det att få en enkel förklaring eller summering vad länken sa?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jannejanne

Har använt projektor sedan 2004. Den första förstörde jag genom att ha en multikontakt med brytare och så slog jag från brytaren innan den var nerkyld (kylfläkten ska gå en stund efter man stängt av projektorn)

Resultatet blev en röd "skugga" i nedre högra hörnet.

Den nuvarande är konstant inkopplad till 230V och sköts enbart med fjärrkontroll.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=350631

och jag har den överst på en bokhylla ca 4,5meter från den 2 meter breda projektorduken.

Och soffan står direkt framför bokhyllan.

 

Det är viktigt att projektorn är tyst.

Att den har lensshift.

Att den har tillräckliga zoom möjligheter

för att nå bra resultat

som jag ser det.

 

Att du har möjlighet dämpa ljuset i rummet utgår jag från.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack thirteen men länken var bruten, jag kommer inte fram. Går det att få en enkel förklaring eller summering vad länken sa?

 

Försök igen. Jag kan klicka in på länken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Jo, nu kan jag klicka på länken, thirteen, och se den. jag förstår inte varför det inte gick igår? Tack för artikeln. jag sökte även på wikipedia igår på "1080" och fick fram ungefär det samma som i artikeln. Det jag fick fram var att Full hd är 1920 * 1080, oavsett i eller p. Men pga hur de olika teknikerna var så lämpade sig interlaced bäst för stillastående bilder och progressive för rörliga bilder (vilket är det mest intressanta om vi talar om TV och projektorer). Alltså är 1080p "äkta full hd" eftersom den förmår visa det under rörliga bilder. Detta utifrån wikipedia som jag förstod det. Efter att ha läst artikeln i länken får jag fram att inga nya TV-apparater och projektorer visar interlaced längre utan, som det stod "de-interlaced" alltså av-interlacerar bilderna till progressiva bilder. Även om jag förstår poängen så känns det ändå som en lek med ord. När jag tänker på Full hd så är det just för att titta på full hd, tex från Bluray. Om jag nu har bluray och spelar upp det på en projektor som har 1080interlaced, vad får jag då för resultat? Är det en något suddigare bild vid snabba rörelser men ändå samma kvalitet och upplösning som 1080p? Är det ändå inte syvene å sist en fråga vad man tycker att ögat trivs med?

 

Om jag tittar på bluray med upplösning på 1080i har jag då anledning att vara nöjd?

 

Det står dock på projektorn att den har 720p Betyder det att den är hd-ready?

 

Tacksam för svar.

 

Mvh Daniel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Jo, nu kan jag klicka på länken, thirteen, och se den. jag förstår inte varför det inte gick igår? Tack för artikeln. jag sökte även på wikipedia igår på "1080" och fick fram ungefär det samma som i artikeln. Det jag fick fram var att Full hd är 1920 * 1080, oavsett i eller p. Men pga hur de olika teknikerna var så lämpade sig interlaced bäst för stillastående bilder och progressive för rörliga bilder (vilket är det mest intressanta om vi talar om TV och projektorer). Alltså är 1080p "äkta full hd" eftersom den förmår visa det under rörliga bilder. Detta utifrån wikipedia som jag förstod det. Efter att ha läst artikeln i länken får jag fram att inga nya TV-apparater och projektorer visar interlaced längre utan, som det stod "de-interlaced" alltså av-interlacerar bilderna till progressiva bilder. Även om jag förstår poängen så känns det ändå som en lek med ord. När jag tänker på Full hd så är det just för att titta på full hd, tex från Bluray. Om jag nu har bluray och spelar upp det på en projektor som har 1080interlaced, vad får jag då för resultat? Är det en något suddigare bild vid snabba rörelser men ändå samma kvalitet och upplösning som 1080p? Är det ändå inte syvene å sist en fråga vad man tycker att ögat trivs med?

 

Om jag tittar på bluray med upplösning på 1080i har jag då anledning att vara nöjd?

 

Det står dock på projektorn att den har 720p Betyder det att den är hd-ready?

 

Tacksam för svar.

 

Mvh Daniel

 

:thumbsup:

 

Nu kom fler intressanta frågor. Tror att jannejanne är mer vass på det här med hemmabio än vad jag är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jannejanne

Den här är det väl ?

http://www.tradera.com/helt-ny-varstingprojektor-med-hdmi-sladd-extra-lampa--auktion_170202_155656802

säljaren har tydligen ett lager av sådana här för jag såg en som var avslutad på Tradera

Keystone korrektion betyder att den inte har lensshift utan att perfekt bild får man endast när projektorn sitter exakt mitt för skärmen.

Gör den inte det så måste projektorn lutas och då används keystone korrektion för att fixa de sneda sidorna på bilden.

Kan du inte handla den och skriva lite om hur den är.

Ljudnivå

Bildkvalite

Det står den har inbyggd TVmottagare, hur funkar TV-mottagaren? Bra. svårhanterad?

 

Så vi andra på eforum kan besluta om den är nått att satsa på i tex sovrummet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Det stämmer Jannejanne, det är den projektorn det är frågan om. Jovisst kan jag skriva om den om jag köper den, vilket jag har tankar på. Det finns två stycken som går ut imorgon respektive övermorgon så det blir nog så.

 

Tack också för infromationen om "lensshift", det visste jag inte. Det påverkar ju faktiskt valet av upphängning i taket.

 

Men kan jag ändå få något svar på de senaste frågorna jag hade, eller åtminstone någon kommentar på dem? Det handlar ju ändå om att man vill ha lite kött på benen innan man köper en vara.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.made-in-china.com/showroom/htpmadeinchina/product-detailCoHxUgzDbuhs/China-HD-Projector-HD-66-.html

 

 

 

Det verkar kunna vara den här produkten eller en nära variant av den som man prånglar ut på Tradera.Upplösningen skulle i så fall vara 640 x480 i 4:3 format.Det bör vara upplösningen på LCD skärmen som via linsen projekteras över på väggen.

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag förstår att grundupplösningen är 640 * 480 men vad betyder "stödda upplösningar" (support) 1080i mfl? Jag tycker inte att jag har fått riktigt svar än. Kan någon ge mig det? Betyder det att den kan skala upp till 1080 eller betyder det bara att den stöder 1080 på det sättet att den kan vidarebefodra signalerna men att det fortfarande bara blir 640 * 480?

 

Det stod visserligen på länken som du skickade, Larsas, att den var hd-ready vilket skulle kunna betyda 720P eller hur?Det stod, som jag förstod det, att man kunde få stöd för hd via HDMI och liknande men får man det?

 

Det står "Värstingdator" på Tradera men vad är det som är värsting med den? Kan någon bara rakt och enkelt svara på mina frågor om jag får hd-upplösning på den (hd-ready och/eller uppskalning)?

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Upplösning den kan ta emot och den faktiska upplösning den kan visa kan mycket väl skilja sig åt.

Precis som att det finns, fanns fler förr, TV-apparater som är HD-ready men inte har exakt den upplösning som en HDTV-signal har. Min gamla plasma har en storlek på 1024x768 men kan ta emot signaler på upp till 1080i, dvs 1920x1080 interlaced.

 

Men 640x480 är litet.

en snabb titt på Prisjakt

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s88104514&o=tillv_pop&cols=#prodlista

där jag filtrerat ut HD-ready och med HDMI har klar majoritet av dessa en bildstorlek på 1920x1080 och ingen lägre än XVGA, dvs 1024x768

 

Om storleken på bilden är mindre än antalet pixlar i signalen skalar givetvis projektorn ned bilden.

Min TV gör det med bravur, den ger en mycket bra bild. Om denna projektor klarar av detsamma?

Inte den blekaste men jag har en känsla av att du får vad du betala för.

 

HD-ready = den stöder HDTV-format, kan visa.

FullHD = den har den faktiska upplösningen som kan via, utan skalning, 1080p.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

virtuosen2

Upplösning den kan ta emot och den faktiska upplösning den kan visa kan mycket väl skilja sig åt.

Precis som att det finns, fanns fler förr, TV-apparater som är HD-ready men inte har exakt den upplösning som en HDTV-signal har. Min gamla plasma har en storlek på 1024x768 men kan ta emot signaler på upp till 1080i, dvs 1920x1080 interlaced.

 

Men 640x480 är litet.

en snabb titt på Prisjakt

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s88104514&o=tillv_pop&cols=#prodlista

där jag filtrerat ut HD-ready och med HDMI har klar majoritet av dessa en bildstorlek på 1920x1080 och ingen lägre än XVGA, dvs 1024x768

 

Om storleken på bilden är mindre än antalet pixlar i signalen skalar givetvis projektorn ned bilden.

Min TV gör det med bravur, den ger en mycket bra bild. Om denna projektor klarar av detsamma?

Inte den blekaste men jag har en känsla av att du får vad du betala för.

 

HD-ready = den stöder HDTV-format, kan visa.

FullHD = den har den faktiska upplösningen som kan via, utan skalning, 1080p.

 

Sant. Jag kollade på den bifogade youtube-filmen, och fick följande uppfattning:

En "kina-projektor" typ "no-name", som är lockande billig, men som kommer att göra köparen väldigt besviken ganska omedelbart... Det finns märkesprojektorer som kostar något mer, men som håller vad de lovar:

netonnet, elgiganten, siba har en hel del prisvärda i olika prisklasser. Bättre är att spara lite till, och köpa "kvalitet" i stället för billigaste noname.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jo, jag har bestämt mig för efter en hel del funderande och prövande gentemot vad ni och andra har skrivit och sagt att jag köper den inte. Jag avstår från denna projektor, trots allt. Men tack för all hjälp och information.

 

Daniel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...