Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Scanner-skrivare funkar inte :-(


MariaE

Rekommendera Poster

Hej min scanner och skrivare funkar inte sedan jag installerade Windows 7 64 bitar. Jag har de flesta menyer på engelska också är det det som orsakar problem? Min scanner heter Canon MP190. Det funkar varken att skriva eller scanna just nu. Jag vet att skrivarfunktionen kan försvinna om man tittar konstigt på den men scannern borde funka. Jag har haft sönder en hel del skrivare och ingen har kunnat säga vad det beror på så då måste det bero på att jag tittar snett på den :-) Det är en USB-scanner-skrivare förståss. Det är nog det som är problemet :-( Min matrisskrivare den funkade utmärkt enda tills de slutade att tillverka färgband till den :-( Jag hittar inga drivrutiner för skrivaren som är på 64 bitar. Men i vilket fall som heltst borde ju scannerfunktionen funka tycker jag är är det sama drivrutiner till båda funktionerna.

 

 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Det brukar ofta vara så när man skal installera drivrutiner till skrivare, webbkameror och skanners som har egna drivrutiner; att man först ser till att dessa enheter är frånkopplade från datorn.

 

Först startar man installationsprogrammet (Setup.exe eller liknande) och installerar, sedan kommer en ruta upp där man uppmanas att ansluta den enhet som det gäller och klicka fortsätt installationen.

 

Lycka till.:thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det brukar ofta vara så när man skal installera drivrutiner till skrivare, webbkameror och skanners som har egna drivrutiner; att man först ser till att dessa enheter är frånkopplade från datorn.

 

Först startar man installationsprogrammet (Setup.exe eller liknande) och installerar, sedan kommer en ruta upp där man uppmanas att ansluta den enhet som det gäller och klicka fortsätt installationen.

 

Lycka till.:thumbsup:

 

Nu funkar allt som det ska utom denna webbbläsare Internet explorer 9. Safari funkar bättre då jag använder stor text. Jag ser bara halva skärmen när jag förstorar texten.

 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 years later...

Min scanner funkar inte nu igen...

Sidan funkar inte heller. Nu har jag Windows 7 32 bitar på datorn som jag vill ha scannern till. Jag kan inte koppla upp mej med den datorn . 

 

/Maria

http://www.canon.se/support/consumer_products/products/fax__multifunctionals/inkjet/pixma_mp_series/pixma_mp190.aspx?type=drivers&language=&os=Windows 7 (32-bit)

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppas det funkar att ladda ner på en dator och ta till en annan . De flesta skriver ju här att man ska ladda ner drivrutiner till scanner mm och vara uppkopplad när man installerar dem... 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppas det funkar att ladda ner på en dator och ta till en annan . De flesta skriver ju här att man ska ladda ner drivrutiner till scanner mm och vara uppkopplad när man installerar dem... 

/Maria

Det skall gå bra att flytta den ,men den skall inte vara extraherad/uppackad innan den flyttas.Installationen startar sen i och med att den extraheras. Prova först med att att ha skrivaren inkopplad och igång när den installeras. Jag hittade ingen instruktion om detta.Du får testa.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan väl inte vara den? Det är ju en modul? För övrigt så har det mesta som jag inte vet vad det heter blivit kallade för moduler :)  Canon Inkjet Printer Driver Add-On Module

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ladda ned drivrutin för aktuellt operativ på dator som har internet. Filen innehåller en setup-fil och alla drivutiner som skrivaren behöver, dvs någon internet behövs INTE på den maskin du ska installera skrivaren på.

 

MEN det ska sägas, Windows hittar för det mesta drivrutiner till vanliga skrivare och scanners i sin egna databas.

 

Att de skriver

This product is a module that expands the functionality of the printer driver for Canon Inkjet printers as included in Windows 7.

 

indikerar starkt för mig att Windows, om du kopplar upp din dator till internet, kommer ladda ned drivrutin automatiskt egentligen. Med lite tur finns drivrutinen iofs i paket ovan, bara att testa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ladda ned drivrutin för aktuellt operativ på dator som har internet. Filen innehåller en setup-fil och alla drivutiner som skrivaren behöver, dvs någon internet behövs INTE på den maskin du ska installera skrivaren på.

 

MEN det ska sägas, Windows hittar för det mesta drivrutiner till vanliga skrivare och scanners i sin egna databas.

 

Att de skriver

indikerar starkt för mig att Windows, om du kopplar upp din dator till internet, kommer ladda ned drivrutin automatiskt egentligen. Med lite tur finns drivrutinen iofs i paket ovan, bara att testa.

Jag kan inte bli uppkopplad med den datorn som jag ska ha scannern till. Comhem internet support försökte hjälpa mej med det i över en halvtimme utan att lyckas....

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men men, testa ladda hem det som canon har att erbjuda, fungerar det fungerar det. Om det inte fungerar tar vi det från där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan väl inte vara den? Det är ju en modul? För övrigt så har det mesta som jag inte vet vad det heter blivit kallade för moduler :)  Canon Inkjet Printer Driver Add-On Module

/Maria

  Det missade jag!  Drivrutinen finns dock redan i operativet. Det som kan laddas ner är ett komplement.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag kommit på orsaken till varför jag inte kan bli uppkopplad med datorn som jag vill ha scannern till... Jag måste aktivera Windows först  :) Det är 2 uppkopplingar... Det tänkte jag inte på. Först Windows sen internet... Och om det inte funkar så beror det på att det är en EFI-dator... EFI bios settings står det i början när setup programmet laddas in...

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag kommit på orsaken till varför jag inte kan bli uppkopplad med datorn som jag vill ha scannern till... Jag måste aktivera Windows först  :) Det är 2 uppkopplingar... Det tänkte jag inte på. Först Wnidows sen internet... Och om det inte funkar så beror det på att det är en EFI-dator... EFI bios settings står det i början när setup programmet laddas in...

/Maria

Istället för att fortsätta leta efter intressanta saker här på eforum att skriva för, så ta och aktivera Windows om du nu inte har gjort det, och se om du kan komma ut på nätet, och fixa så din scanner kommer igång. Normalt annars så aktiverar man ju sitt Windows så fort som möjligt eter en nyinstallation, så slipper man en massa krångel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bios har inget med detta problem att göra. Icke aktiverat Windows kan måhända blockera skrivare, jag vet inte.

Skrivare kan blockeras av många orsaker... Så det kan bero på ett icke aktiverat Windows...

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Istället för att fortsätta leta efter intressanta saker här på eforum att skriva för, så ta och aktivera Windows om du nu inte har gjort det, och se om du kan komma ut på nätet, och fixa så din scanner kommer igång. Normalt annars så aktiverar man ju sitt Windows så fort som möjligt eter en nyinstallation, så slipper man en massa krångel.

Jag måste tyvärr både , fixa uppkoppling med min dator som jag har installerat Windows 7 Ultimate på installera min scanner och installera om Linux Rafaela...

 

Jag gjorde fel med en inställning denna gång... Nivå 4 har jag  blockerat uppdateringar från. 

Datorer är ganska tråkiga ibland...  :thumbsdown:

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De flesta fel som man orsakar på datorer går att ordna utan ominstallation.

 

Och inte måste man väl koppla upp sig för att aktivera Windows? Om du ringer till MS kan man få en kod att mata in som aktiverar din licens.

Och eftersom du installerar om så innebörligen ofta rekommenderar jag dig starkt att

1: Sätt upp ett stabilt system med det operativ du önskar, installera de program du vill ha och fixa inställningar för epost.

2: Skapa en klon av hårddisken/partitionen

 

Nästa gång du råkar släppa en atombomb i en av dina datorer, kopiera tillbaka avbilden till hårddisken och vips har du ditt system uppe igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De flesta fel som man orsakar på datorer går att ordna utan ominstallation.

 

Och inte måste man väl koppla upp sig för att aktivera Windows? Om du ringer till MS kan man få en kod att mata in som aktiverar din licens.

Och eftersom du installerar om så innebörligen ofta rekommenderar jag dig starkt att

1: Sätt upp ett stabilt system med det operativ du önskar, installera de program du vill ha och fixa inställningar för epost.

2: Skapa en klon av hårddisken/partitionen

 

Nästa gång du råkar släppa en atombomb i en av dina datorer, kopiera tillbaka avbilden till hårddisken och vips har du ditt system uppe igen.

Jag skrattade så jag fick ont i magen när jag läste ditt inlägg om atombomb  :D

Det är flera datakunniga personer som har sagt till mej att jag bör köpa Norton ghost eller nåt annat... Då är frågan till vilket operativsystem skulle jag ha gjort  det? Till Windows 3.1, 98, XP Windows 7 ? Till Linux  kan man göra en "resuce disk". Vad heter det på svenska räddningsdisk? Jag har en sån skiva till Linux men det är till Red Hat.  En gång i tiden kopierade jag Windows programfiler till en bandstation som jag hade. När jag behövde installera om Windows 3.1 som jag fick av en datakunnig person från dessa band så funkade det inte... Och det var ju inte så konstigt. Jag hade bara kopierat filer från Windows katalogen och ini-filerna passade inte till min nya dator som jag köpte sen. Det var första Windows som jag hade på engelska.

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köpa?

Du kan testa med gratisprogrammet Clonezilla. Har fungerat bra för mig, har det på en USB-pinne.

Vilket system du ska göra backup på? Alla? Och notera, en klon är datorspecifik. Den kan inte föras över till annan dator normalt sett.

 

Fast egentligen, varför inte ha en dator som du är nöjd med, ha en som fungerar bra?

Fast nu har vi glidit bort från trådens ämne.

Hoppas du får igång din skrivare/scanner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köpa?

Du kan testa med gratisprogrammet Clonezilla. Har fungerat bra för mig, har det på en USB-pinne.

Vilket system du ska göra backup på? Alla? Och notera, en klon är datorspecifik. Den kan inte föras över till annan dator normalt sett.

 

Fast egentligen, varför inte ha en dator som du är nöjd med, ha en som fungerar bra?

Fast nu har vi glidit bort från trådens ämne.

Hoppas du får igång din skrivare/scanner.

Jag ska testa med att ladda ner drivrutiner till scannern på en av mina andra datoreroch flytta över till min datorn som jag ska ha scannern till. Det går inte att fixa en anslutning till den datorn tror jag. Jag har ringt comhem internet support 2 gånger nu. Sista gången jag ringde idag sa de att de inte fick kontakt med mitt nätverkskort. Det saknas drivrutiner till det påstår de. Hur tar man reda på vad ett nätverkskort heter utan att öppna datorn? Jag tror inte jag blir så mycket klokare av det iallafall...

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windowsdator?

ta fram enhetshanteraren.  Finns där några frågetecken? Finns där något nätverkskort?

vad för moderkort har du? Om jag ska gissa blint gissar jag att du hittar drivrutiner som passar här

http://www.realtek.com.tw/downloads/downloadsView.aspx?Langid=1&PNid=7&PFid=10&Level=3&Conn=2

men kan givetvis inte garantera att du har nätverskort från realtek men det är det vanligaste.

Bästa är att gå via datorns tillverkares hemsida (om du har märkesdator) eller tillverkaren av moderkortet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...