Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ansluta hemmabio högtalare till PC


FabledIntegral

Rekommendera Poster

FabledIntegral

Hej, Jag undrar om det är möjligt för mig att ansluta mina samsung 5.1 högtalare till min PC utan att använda själva DVD enheten/spelaren?

 

Jag har moderkorts-integrerat ljudkort med stöd för optisk anslutning, men i själva subwoofern finns det bara kontakter till sateliterna, strömförsörjning och plats för systemkabel som går till spelaren.

 

Hemmabiosystemet är Samsung HT-TX500:

 

Manual

 

Produktbeskrivning

 

Behöver jag någon speciell kabel? Något nytt ljudkort?

 

Tacksam för svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jannejanne

Sid 24 i manualen anger två sätt ansluta yttre ljudkälla

1) Dels med RCA kontakter

 

har du en dator med 3,5mm utgångar så finns det

kabel med 1 st 3,5mm kontakt till 2 st RCA kontakter

3,5mm ska normalt sitta i grön ljud kontakt på datorn

 

2)Dels med Optisk kabel

fodrar optisk kabel och att du har optisk utgång på datorn (vilket du har)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

FabledIntegral

Sid 24 i manualen anger två sätt ansluta yttre ljudkälla

1) Dels med RCA kontakter

 

har du en dator med 3,5mm utgångar så finns det

kabel med 1 st 3,5mm kontakt till 2 st RCA kontakter

3,5mm ska normalt sitta i grön ljud kontakt på datorn

 

2)Dels med Optisk kabel

fodrar optisk kabel och att du har optisk utgång på datorn (vilket du har)

 

Hejsan jannejanne och tack för ditt svar. Om du går tillbaka till mitt inlägg så ser du att jag i kursiv stil skrivit UTAN att använda själva DVD enheten/spelaren. Jag undrar om jag kan ansluta ENBART de 5 sateliterna och woofern till systemet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jannejanne

Hejsan jannejanne och tack för ditt svar. Om du går tillbaka till mitt inlägg så ser du att jag i kursiv stil skrivit UTAN att använda själva DVD enheten/spelaren. Jag undrar om jag kan ansluta ENBART de 5 sateliterna och woofern till systemet?

NEJ

Ljudkort är inte avsedda att driva vanliga högtalare. Du måste ha en förstärkare. tex

http://www.fynda.se/show_prod.php?prodid=4541

 

Men är subwofern OK kan det kanske vara möjligt att mata ljudingången på den (12 kontaktstift) med ljudet från datorn.

I teorin om subwoofern är byggd på lämpligt sätt för att passa för anslutning till dator.

Hur det går till i praktiken vet jag inte.

Kanske kan du hitta nått på Google.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

FabledIntegral

NEJ

Ljudkort är inte avsedda att driva vanliga högtalare. Du måste ha en förstärkare. tex

http://www.fynda.se/show_prod.php?prodid=4541

 

Men är subwofern OK kan det kanske vara möjligt att mata ljudingången på den (12 kontaktstift) med ljudet från datorn.

I teorin om subwoofern är byggd på lämpligt sätt för att passa för anslutning till dator.

Hur det går till i praktiken vet jag inte.

Kanske kan du hitta nått på Google.

 

Tack återigen för ditt fina svar! Eftersom du verkar kunnig inom detta område så har jag ytterligare en till fråga:

 

Förstärkaren, kommer den att ge ljud som är av ekvivalent/likvärdig kvalité med kvalitén av ljudkortet på datorn?

 

Förtydligande:

 

Antag att det var möjligt att mata in ljudingången som du skiver direkt till woofern, skulle då, rent generellt, kvalitén bli bättre av att koppla högtalarna till datorn/ljudkortet direkt eller VIA förstärkaren?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...