Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

För lite minne. Hjälp!


Emilemil

Rekommendera Poster

Har köpt en dator med en 500gb hårddisk och nu när jag precis startade den så står det att hårddisken bara är på 40gb.

Vad kan felet vara???

post-122639-0-51168500-1337342602_thumb.jpg

 

Kan det vara här felet ligger???

Tack på förhand

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara att klicka på din system-enhet och välja att utöka denna. Gör den lämpligen kring 100 GB så har du utrymme för Windows och program. Om du vill ha dina filer på samma partition ta hela det fria utrymmet till din primära partition, annars skapa en sekundär partition för dina egna filer.

 

 

Fast vad är alla dessa åteställningspartitioner för något? Nåja, bäst att låta dem vara ifred.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Håller med, ser onekligen märkligt ut.

 

Datorn - kom den med förinstallerat Windows 7 och allt för-konfigurerat?

Eller har du själv skapat något av detta?

 

Ja, som sagt; bestäm om du vill använda allting av den logiska partitionen (c:a 874GB) till din C partiton som du då utökar eller om du endast vill ha en del På C som Monshi säger och då får du sedan skapa en utökad primär partition (ej logisk) på det resterande utrymmet som du sedan formaterar.

 

Bäst att börja med att skapa systemåterställnings DVD-skivor innan du börjar.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara att klicka på din system-enhet och välja att utöka denna. Gör den lämpligen kring 100 GB så har du utrymme för Windows och program. Om du vill ha dina filer på samma partition ta hela det fria utrymmet till din primära partition, annars skapa en sekundär partition för dina egna filer.

 

 

Fast vad är alla dessa åteställningspartitioner för något? Nåja, bäst att låta dem vara ifred.

 

försökte utöka system-enheten men det går inte

post-122639-0-24516300-1337346732_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Tror du måste markera den Logiska enheten (874GB Raw) och högerklicka för att ta bort denna?

Sedan bör du kunna utöka C med detta utrymme.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror du måste markera den Logiska enheten (874GB Raw) och högerklicka för att ta bort denna?

Sedan bör du kunna utöka C med detta utrymme.

 

okej måste jag säkerhets kopiera windows först eller är det risk fritt att göra det

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Alltid bra att börja med att skapa systemåterställningsskivor (backup) i fall något går galet.

 

Se mitt tidigare inlägg #3 där det var några frågor också.

 

Kommer datorn förinstallerad och du inte fått med någon Windows skiva, så skall du skapa en sådan med något av programmen som följer med. De står i så fall instruktionsboken.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltid bra att börja med att skapa systemåterställningsskivor (backup) i fall något går galet.

 

Se mitt tidigare inlägg #3 där det var några frågor också.

 

Kommer datorn förinstallerad och du inte fått med någon Windows skiva, så skall du skapa en sådan med något av programmen som följer med. De står i så fall instruktionsboken.

 

Mvh

 

datorn kom förinstallerad med windows men jag fick också en återställnings cd med datorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Denna återställnings CD - och det är en CD och inte DVD? - lär väl använda en av återställnings-partitionerna?

I så fall skall du inte ta bort någon av dessa, för då lär det väl inte fungera med denna skiva.

 

Kolla i manualen vad det står om detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ah, det var en RAW-partition där. Den kan du ta bort utan problem. Sedan kan du utöka. Något större behov av att skapa en säkerhetskopia finns det inte innan denna operations specifikt. Inte mer än att man alltid för ha en kopia av allt man inte vill förlora.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Denna återställnings CD - och det är en CD och inte DVD? - lär väl använda en av återställnings-partitionerna?

I så fall skall du inte ta bort någon av dessa, för då lär det väl inte fungera med denna skiva.

 

Kolla i manualen vad det står om detta.

 

det är en dvd. ska kolla manualen senare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ah, det var en RAW-partition där. Den kan du ta bort utan problem. Sedan kan du utöka. Något större behov av att skapa en säkerhetskopia finns det inte innan denna operations specifikt. Inte mer än att man alltid för ha en kopia av allt man inte vill förlora.

 

så jag ska ta bort RAW- partitionen och sedan utöka system-partitionen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

så jag ska ta bort RAW- partitionen och sedan utöka system-partitionen?

 

Precis.

vanligen en säker operation.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Kul och grattis till din nya och fina dator.:thumbsup:

Se till att du installerar något antivirusprogram också.

 

Är datorn fylld med förinstallerade 'prova på program' sk. bloatware så kan du använda PC decrapifier

Avinstallera dom som du inte kommer att köpa och använda.

 

Se här för instruktioner om PC decrapifier: http://www.mjukvara.se/pc-decrapifier

Fast hämta senaste versionen av PC decrapifier här istället http://majorgeeks.co...3494681de2b2978

Nedladdningen bör starta automatiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul och grattis till din nya och fina dator.:thumbsup:

Se till att du installerar något antivirusprogram också.

 

Är datorn fylld med förinstallerade 'prova på program' sk. bloatware så kan du använda PC decrapifier

Avinstallera dom som du inte kommer att köpa och använda.

 

Se här för instruktioner om PC decrapifier: http://www.mjukvara.se/pc-decrapifier

Fast hämta senaste versionen av PC decrapifier här istället http://majorgeeks.co...3494681de2b2978

Nedladdningen bör starta automatiskt.

 

tack, ingen fara har virusskydd (f-secure), har även avinstallerat onödiga program och installerat Ccleaner

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur kan partitonerna visa så lustiga storlekar när HD är såld som en 500 Gb vilket sammanlagt enligt bild i första inlägg blir 931,5 GB vilket stämmer bra för en 1000 GB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur kan partitonerna visa så lustiga storlekar när HD är såld som en 500 Gb vilket sammanlagt enligt bild i första inlägg blir 931,5 GB vilket stämmer bra för en 1000 GB.

 

Jag har också märkt det, för nu när jag tog bort RAW-partitionen och utökat system-partitionen så har jag 914gb hårddisk, när jag egentligen ska ha en 500gb hårddisk.

Men när jag köpte den av CDON så står det 500gb hårddisk. http://cdon.se/hemelektronik/fujitsu_ph300_intel_i5-2320_8gb_500gb_w7hp-17803262

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Det är ju bara att gratulera att du fått en uppgraderad disk på 1TB.:D

Kolla upp resten också med tex. Speccy

 

Då kan du bl.a. se exakt vilken hårddisk det är så kan du kolla (googla) upp tekniska data på den.

Fabrikat och modellbeteckning står med blå text under Hårddiskar samt kolla CPU, grafikkort, hur mycket minne och annat också.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju bara att gratulera att du fått en uppgraderad disk på 1TB.:D

Kolla upp resten också med tex. Speccy

 

Då kan du bl.a. se exakt vilken hårddisk det är så kan du kolla (googla) upp tekniska data på den.

Fabrikat och modellbeteckning står med blå text under Hårddiskar samt kolla CPU, grafikkort, hur mycket minne och annat också.

Mvh

 

Ja det är ju inte så dumt att ha 1TB istället för 500GB. :-)

Har redan laddat ned Speccy och kollat upp lite olika komponenter, bland annat hårddisken

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...