Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Alla dessa uppdateringar


Kalle Dator1

Rekommendera Poster

Kalle Dator1

Ofta, när jag startar min dator (någon av de som är internetanslutna) och ska börja med någon superviktig, eller mindre viktig session, får jag ingen access till program.

Datorn har inte tid med mig och mina triviala angelägenheter - den är fullt upptagen med att uppdatera.

 

Antingen är det någon windows-uppdatering eller också är det Norton Internet Security, om det inte är något av dessa envetna hjälpprogram och tjänster som smyger sig in i datorn, tar upp en massa minnesutrymme och pockar på att bli uppdaterade titt som tätt.

 

Jag har inte en chans att få uträttat det som jag haft för avsikt, utan får vackert sitta och vänta ut en till synes oändlig dataström som utväxlas med den yttre cyberrymden.

Jag förstår ju varför när jag öppnar och tittar in på aktivitetshanteraren. Inte nog med att hårddisklampan lyser med ett fast sken. Processoraktiviteten varierar mella några tiotal procent och upp till hundra, så där göre sig ingen användare några onödiga besvär.

Det värsta är nästan att jag inte har en aning om vad datorn gör, vad den hämtar hem (eller lämnar ut...) medan den utför sina hemliga utväxlingar med världen utanför...

 

Med jämna mellanrum letar jag igenom Tjänster och Processer med kritiskt öga, för att se om jag kan eliminera någon helt onödig och obehövlig parasit, som occuperar datorn.

Det brukar bli ett gäng med Services som ryker och med dem reduceras processlistan avsevärt i Aktivitetshanteraren.

Men flera av dem har en ful vana att komma tillbaka, trots att jag t o m har gått in i Registry för att säkrare förvissa mig om ett good bye...

 

Men så det här med uppdateringar av de stora programmen.

Visst är det bra med automatiska uppdateringar, som i Windows Update, så att man inte glömmer bort att de blir gjorda - viktiga som de alltid tycks vara. Likadant med Norton Internet Security, där det ju är viktigt att hålla virusdefinitionerna up to date.

(NIS har i alla fall den goda smaken att avbryta sin scanning av systemet, när man rör mus eller tangent...)

 

Jag skulle vilja sätta i system att i lugn och ro få uträtta mina göromål på datorn. Därefter - när jag är färdig - låta datorn stå och uppdatera tills någon potentat från en hetare plats avlöser den.

 

Är det någon i församlingen som har ett bra tips på hur man bäst går tillväga ?

 

Vänliga hälsningar

 

/Kalle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan tycka det låter lite märkligt, att du skulle ha så mycket problem med så många uppdateringar, så ofta, så att du inte ens kan göra något i din dator, samtidigt.

 

Windows uppdaterar normalt ca två ggr i månaden vid behov, ett virusprogram kanske letar efter uppdateringar varje dag, men tar normalt inga resurser till detta.

Hur övriga program uppdaterar sig, är nog ganska olika, men knappast så att man skulle få problem som du beskriver.

 

Låter nästan som om du har en dator som har lite minne, liten hdd, och inte klarar så mycket?

Vilket operativ använder du, hur mycket minne har du, hur stor hårddisk har du?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WinGuider.se

I mina ögon låter det mera som om du har massa saker som autostartar, och om vissa (typ: Msnmessenger etc) inte får korrekt kontakt med t.ex. internet så uppstår time outs! Eller t.ex. att du sparat otroligt många filer på skrivbordet!

 

 

Det brukar bli ett gäng med Services som ryker och med dem reduceras processlistan avsevärt i Aktivitetshanteraren.

Dom där "servicarna" är du säker på att du inte råkar radera något som tillhör Windows???

Har du saker som körs, som inte skall köras, är det väl effektivare att hindra dessa från att startas/köras!

 

T.ex. genom att leta upp filerna och DÖPA OM deras filändelse genom att lägga till t.ex. _123 efter filändelsen! (och sedan starta om)

 

Har du provat en online avsökning av din dator?? T.ex. http://www.f-secure....ee-online-tools

 

Har man otur så tar man bort något som behövs, vilket motverkar den tänka effekten! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ju bestämma själv när Windows-uppdateringarna ska köras genom att gå in via Kontrollpanelen / WindowsUpdate / Ändra inställningar och ändra när uppdateringarna ska installeras(ändra i rulllisten som är gulmarkerad):

 

post-124424-0-25088300-1336734724_thumb.png

 

Edit:

Norton är ju inte besvärlig att uppdatera. Det är bara när det är ny huvudversion på programmet som det tar tid. Virusdefinitionerna märker man ju knappt av att de installeras. När jag uppdaterar Microsofts månadsuppdateringar så går processoranvändningen upp i 100 % någon enstaka gång och kanske max 5 s och jag har inget problem att fortsätta med det jag gör vid datorn.

 

Vad har du för prestanda på datorn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kalle Dator1

"Laso" !

 

Om du läste min tråd, såg du att jag konsulterade Aktivitetshanteraren och fann CPU för det mesta uppe på 90 - 100 %.

Då är det inte så märkligt, som du tycker, att man samtidigt inte kan få datorn att reagera på musklickningar eller andra indata. Datorn har bara inte kapacitet utöver 100 % !

 

Jag har flera datorer, men den som jag senast förargade mig över är en liten laptop med 1,66 GHz processor, 1 GB minne och 188 GB hårddisk. Den kör Windows 7 Starter. Bidragande till den utdragna uppdateringstiden är säkert den trådlösa överföringen via en accesspunkt från routern.

Bitraten vid trådlöst är inte precis skrämmande hög...

 

Efter att datorn småningom återgått till mer normal lågaktivitet, gick jag igenom Tjänster och Autostarter, av vilka jag inaktiverade ett par, efter infoupphämtning om de respektive exe-filerna på internet.

När jag var färdig och ville stänga av, visade det sig att datorn mycket riktigt hade försett sig med inte mindre än 14 st "viktiga" Windows-uppdateringar att installera.

Kruxet är att man inte får veta innan vad i hela friden datorn sysslar med...

 

På en annan dator, en XP-maskin, som jag snart ska ändra till Windows7, stöter jag nästan dagligen på fenomenet att den står och pysslar med någonting mycket viktigare än att vara beredd att lyda ägarens minsta vink. Det brukar mestadels kunna avhjälpas med en omstart, då jag återfår kommando och kan börja uträtta saker med den.

Säkert något fel i kommunikationen med en hårddisk, kanske den som jag använder uteslutande för växlingsfil....

 

Men min fråga var egentligen hur man lämpligen får ha datorn tillgänglig och fri från allt vad uppdateringar heter, tills man har gjort det man ska, för att sedan släppa ut den på grönbete på internet och låta den uppdatera bäst den vill. Jag har provat radikalt att helt enkelt inaktivera internetåtkomsten, men då missar jag samtidigt eventuella mer eller mindre viktiga mail...

 

"Winguider.se" !

Jag raderar inga filer.

Jag mestadels avmarkerar dem för autostart. Är väldigt noga med att ta reda på vad filerna används till och i vilka sammanhang. När jag t ex aldrig använder "Hot keys" för access till Intel, eller till grafikalternativ, kan jag lika gärna avstå från att ha de exe-filerna snurra... Eller Smart-pad för pekplattan, när jag använder mus o s v

Jag har F-Secure som antivirusprogram. Det är möjligt att ett sådant är med och lägger sig i alla uppdateringar, därmed slöar ned överföringen...

 

/Kalle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå Kalle Dator1, jag läste hela ditt inlägg, just därför som jag svarade som jag gjorde, eftersom det inte är ett normalt beteende.

 

Men tyckte du gav lite för lite info i din första inlägg, och då blir det ibland bara gissningar i början.

Men nu ser jag att den du har problem med för tillfället, är en bärbar, med lite minne, liten hårddisk, och du kör med den minsta minimala versionen av Windows 7, och trådlöst också, många bäckar små, som ordspråket säger.

 

Vilka aktiviteter exakt tar upp så mycket CPU och arbetsminne, så att den skulle "stoppa upp" datorn?

Hur mycket minne kan du uppdatera med.

Hur mycket plats har du kvar på hdd?

1 GB minne idag är inte så himla mycket, så det bidrar säkert till att datorn inte orkar som du vill.

188 GB hårddisk är inte heller så stort i dagens läge.

Så egentligen så kan jag förstå att denna bärbara du har, är tvungen att jobba "häcken" av sig för att åstadkomma något.

Jag gissar på att det är en liten 10-11 tums bärbar som håller på såhär, har sett problemet förr.

Stämmer det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det alltid samma processer som ligger högt i CPU-användningen?

 

Om nedladdningshastigheten är låg så borde det ju betyda att uppdateringsprogrammet mest ligger och väntar och därmed inte belastar CPUn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Likadant med Norton Internet Security
och
Jag har F-Secure som antivirusprogram.
Inte på samma dator väl?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kalle Dator1

och Inte på samma dator väl?

 

Nej !Inte på samma dator !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kalle Dator1

Är det alltid samma processer som ligger högt i CPU-användningen?

 

Om nedladdningshastigheten är låg så borde det ju betyda att uppdateringsprogrammet mest ligger och väntar och därmed inte belastar CPUn.

 

Svårt att se vilka processer eftersom de är dolda av namnet svchost.exe !

 

När jag beklagar mig över "Alla dessa uppdateringar" så är det ett sammantaget intryck utav att det alltid är uppdateringar av någonting. Viisa kommer tätt, som t ex Adobe Flash Player, och har man flera maskiner så blir det desto oftare man får ducka för att "nu ska det uppdateras igen" i något avseende...

 

Laso har nog ganska rätt i att det är en liten maskin med liten kapacitet.

Lyckligtvis gör jag inte så mycket med den. Men när jag har en stund över och vill sätta mig och läsa en hemlånad E-bok, vilket maskinen är ypperlig till och avsedd för, och den blir okontrollerbar för att den ska suga i sig 14 "viktiga" uppdateringar från Windows Update, då blir man trött....

Därav behovet att kunna avstyra sådana hyss tills jag har läst färdigt.

Det är ju inte alltid - trots inställningar (!) - som man kan svara "Vänta till senare", utan nedladdningen tycks sätta igång med detsamma efter start (om jag inte missade något...)!

 

/Kalle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då är det ju svchost som är processen, tyvärr så kan den processen göra många olika saker vilket gör det svårare att veta vad grundorsaken är (vilket program som har "anropat" den) även om det inte är omöjligt.

 

Det finns ju olika inställningar när det gäller Windows-uppdateringar. Har du kollat om det finns någon annan som passar dig bättre?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan tycka det låter lite märkligt, att du skulle ha så mycket problem med så många uppdateringar, så ofta, så att du inte ens kan göra något i din dator, samtidigt.

Jag är inte alls förvånad, min gamla bärbara med Vista var precis likadan. 1 GB ram och singlecore processor, då kan man inte förvänta sig mycket bättre. Klockfrekvensen kommer jag inte ihåg men det var något liknande TS. Den var det inte lönt att optimera för det blev bara knappt märkbart bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är inte alls förvånad, min gamla bärbara med Vista var precis likadan. 1 GB ram och singlecore processor, då kan man inte förvänta sig mycket bättre. Klockfrekvensen kommer jag inte ihåg men det var något liknande TS. Den var det inte lönt att optimera för det blev bara knappt märkbart bättre.

 

Du citerar mitt första inlägg innan jag visste/förstod att det handlade om en dator med litet minne, svagare processor, och liten hdd, precis som jag säger i mitt andra inlägg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går ju att stänga av alla uppdateringar från Microsoft, F-Secure och Norton.

Om man överger Microsoft som operativ till förmån för Linux.

Ja, det förekommer uppdateringar även där men resurserna räcker till ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...