Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kan inte välja felsäkert läge LÖST


AxelM

Rekommendera Poster

Halloj!

 

Försöker komma åt felsäkert läge eftersom en dll kraschar datorn efter inloggning. Det verkar som om mitt USB-tangentbord inte kommit igång ordentligt innan inloggningsskärmen. Genom att rycka ut sladden och starta om kan jag komma till skärmen där man väljer felsäkert läge. Men sedan är det stopp eftersom jag inte kan flytta valet från "starta windows normalt" till "starta i felsäkert läge".

 

Finns det något annat sätt att komma åt felsäkert läge? Eller ta bort den trilskande dll-filen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ofta finns det någon inställning i BIOS för att aktivera USB. Det kan heta t ex något med USB Legacy.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WinGuider.se

Ofta finns det någon inställning i BIOS för att aktivera USB. Det kan heta t ex något med USB Legacy.

 

Exakt! Det enda tråkiga är att du behöver ett fungerande tangentbord för att komma till BIOS!

 

Har du PS2 kontakter baktill??? (små runda kontakter med (tror det är) 5små hål!

 

Isåfall bör du låna ett sk. PS2-tangentbord för att komma in i BIOS! Ibland fungerar även en adapter (PS2 till USB), men inte alltid!

 

Det är tyvärr enda sättet att komma in i BIOS!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ibland så finns stödet för USB-anslutna tangentbord i BIOS men inte i Windows innan man har aktiverat "USB Legacy" (motsvarande), så definitivt värt att pröva om det går att komma in i BIOS med USB-tangentbordet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

På vissa moderkort stöds inte alla USB-portar för att aktivera tangentbordet innan operativsystemets drivrutiner laddats in.

 

Därför skall alltid USB-tangentbord och USB-mus anslutas till dom primära USB-portarna som sitter längst upp närmast PS/2 kontakten, för att tangentbordet skall kunna användas direkt vid vid uppstarten så man kan komma in i BIOS eller trycka på någon F-tangent för att göra annat.

 

Exempel och USB-tangentbordet och USB-musen ansluts till någon av dessa (a) eller om det är PS/2 enhet

post-73434-0-61609800-1336736488_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

LÖST!

 

Jösses vilka bra och snabba svar! Tackar! Och visst fick jag igång BIOS. Och sedan med rätt legacyinställning så funkar tangentbordet redan innan inloggningssidan. Kanon!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...