Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hårddisken är full?


funnys

Rekommendera Poster

Hej, skall hjälpa en bekant - hans dator larmar att hårddisken är full (99%).

Hans dator är ca 2 år (ny), och han använder den endast till att läsa div tidningar, kolla väder osv - m.a.o. han laddar inte ner något, och kan omöjligt ha fyllt den.

Inga bilder, filmer, eller musik har han laddat ner.

Det måste? alltså vara något som "av sig själv" laddar ner något, och fyller hårddisken.

 

Jag kör själv med XP, så jag är inte så bekant med Vista.

Några tips på vad jag skall leta efter, och var, förutom autostart förståss (i Kör/MsConfig), och att tömma papperskorgen, köra Diskrensning, rensa temp.filer osv.

 

Och har ni några tips på program som jag kan köra, för att kolla hårddiskens olika filer, i storleksordning? (Har redan

CCleaner).

 

Tacksam för hjälp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Tydal

Kolla hur stor hårddisken är. Kan vara så att han har en liten C-partition bara avsedd för operativsystemet och så har han lagrat filer där...

 

Annars är det bara att ta Utforskaren eller nåt och börja i roten och högerklicka på en katalog i taget och så egenskaper så ser du hur mycket utrymme den tar med alla sina underkataloger. Gå in i den största katalogen först och fortsätt kolla underkataloger där för att se vad det är som tar upp plats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Observera att utforskaren visar filernas storlek och inte hur mycket plats de tar på hårddisken. Storleken på hårddisken avrundas alltid uppåt till närmaste hela 4KiB. Så en fil på 1KiB upptar 4 KiB på disken (1 KiB är 1024 byte och en kB är 1000 byte).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jannejanne
läsa div tidningar, kolla väder osv - m.a.o. han laddar inte ner något, och kan omöjligt ha fyllt den.

Inga bilder, filmer, eller musik har han laddat ner.

Det måste? alltså vara något som "av sig själv" laddar ner något, och fyller hårddisken.

 

Gör han inget med datorn mer än läser tidningar så utgår jag från att datorn aldrig får nån service för att tala bilspråk.

Utom vad du redan tänker göra töm webbläsarens alla cache.

Sätt gärna att webbläsaren inte ska spara nån historik. När den stängs av.

 

Och kör igenom datorn med det ena efter det andra av programmen här

http://sites.google.com/site/ceblstockholm/

men jag skulle börja med total genomsökning med

http://www.superantispyware.com/ Free Edition

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

BoEriksson

Kolla först om det finns flera partitioner, gör följande.

Högerklicka på" Den här datorn", välj "Hantera", klicka på "Diskhantering".

Då får du fram en lista på dina enheter, C: D: o.s.v.

Högerklicka på resp. enhet, välj "Egenskaper" för att se totala utrymmet, samt ledigt utrymme.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket för svaren - jag tar med mig era tips inför mötet, senare i veckan.

En fråga bara, eftersom jag ju inte är van vid Vista;

Utifrån era svar, så verkar det ju mest troligt att han har flera diskar, varav C kanske är den mindre, och det kanske är den som larmar att det börjar bli fullt.

Om det är så; hur gör jag då, för att undvika att det händer igen? - som jag skrev så brukar han inte ladda ner saker, men ändå så har det blivit fullt.

Jag tar givetvis bort "skräp" ev dubletter osv, men den lär ju fyllas igen "av sig själv"....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nu kollat hans dator.

C är bara full till ca 50%, rymmer ca 100GB

D är full till 99%, rymmer 6GB

 

C innehåller inget onormalt, bara operativsystem, Adobe, Java osv.

D däremot innehåller bara en mapp, som heter Backup, eller ngt liknande.

Men denna mapp är tom.?.?.!

 

Och det är D som ideligen larmar att "hårddisken är full".

 

Jag förstår det som att D används till någon form at säkerhetsspar, när datorn stängs, och som sedan töms igen när datorn startat - är det riktigt uppfattat?

Och då kommer ju nästa fråga: vågar jag radera den tomma "backup-mappen", å¨D?

Kan det vara så att något gått galet, när denna (för stora) mapp har skapats/skulle tas bort?

 

Tacksam för tips om hur jag skall gå vidare, utan att förstöra för honom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

BoEriksson

Testa om du kan klippa ut mappen på D.

Om det går så klistrar du sedan in den på skrivbordet på C.

Då kan du sedan återställa den om du vill.

Sedan startar du om datorn.

Jag gissar dock att du får "åtkomst nekad"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...