Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

PhoneGap och JSONP


mindsleep

Rekommendera Poster

mindsleep

Hur suttit och kollat lite på PhoneGap och hur man hämtar data från en extern server.

 

Då måste man tydligen använda JSONP. Så jag har testat lite med JQuery och JSONP. Problemet är ju en massa säkerhetsproblem som ingen verkar ha löst. Vad jag förstår så är det största problemet att någon hijackar sidan som anropas och skriver in skadlig kod som då körs på själva mobilen. Eller har jag fel? Kan mobilappen som anropar sidan på servern injekta skadlig kod på själva servern? Det tycker jag i alla fall att det bode lösas av checkar av indata som skickas med URLén.

 

Finns det andra sätt att hämta data som är mera säkert än JSONP?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Naturligtvis har jag glömt exakta detaljerna. Men jag tror att du kan skriva egna native plugins till phonegap. Och då kan du göra ett enkelt plugin som enbart hämtar en json eller xml-fil från din webbplats. Sen kan du skicka den till phonegaps javascript och där göra kontroller på att det är ok innehåll. Du kan även göra kontrollerna i native-kod i din plugin innan du skickar data till javascript.

 

Tyvärr så försvinner en del av poängen med phonegap när man gör på det viset. Men det är en fullt möjlig lösning. Och då själva koden för hämtandet av fil över http är (borde vara) en rätt enkel procedur så kan man säkert hitta någon på nätet som hjälper en med det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...