Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skapa "enkla" formler i excel.


tuzlak
 Share

Rekommendera Poster

Hej,

 

Håller på och ordna en tävling på jobbet med koleger om att tippa EM matcher. Vill skapa en enkel excel fil där jag har matcher och tabeller. Nu vill jag att tabellen skall uppdateras automatisk när man fyller i resultaten för hand. Är det ngn som kan dela med sig hur man gör formler på ett enkelt sätt om det nu är enkelt. Det skall inte vara avancerad, blir det det så kan jag lika gärna skita i det och hitta på ngt annat. Men det hade varit kul att ordna detta på ett enkelt smidigt sätt. Titta på bifogad bild på hur jag hade tänkt mig det skall se ut. Jag kan enkla formler t.ex IF A3>B3:1:0 typ såna enkla men det där med tabeller är lite svårt för en nybörjare.

post-56496-0-89919100-1336120519_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du vill att resultattabellen ska uppdateras automatiskt?

 

Tja, enklast är nog att:

Utmed din tabell med matcher räknar fram hur poängen ska fördelas, dvs tar fram vilka som vunnit/förlorat.

Skriv där i en cell hemmalagets namn, om laget vann, förlorade eller spelade lika.

Nästa cell bortalagets namn och samma data för dem.

Betecknar förslagsvis vinst, förlust och lika med samma tecken som du har på rubriken i tabellen. W, D och L.

I din tabell skriver du sedan

=ANTAL.OMF($G$2:$G$9;$L2;$H$2:$H$9;M$1)+ANTAL.OMF($I$2:$I$9;$L2;$J$2:$J$9;M$1)

för att räkna antalet vinster.

Detta givet att hemmalaget står i G2:G9, vinst/förlust/lika står i H2:H9, bortalag och resultat i I2:I)/J2:J9

samt att lagnamnet, din tabell, stå i L2 och rubriken med beteckningen finns i M1.

 

Kolumnerna med dessa stödberäkningar i kan du dölja senare, de behöver du inte se.

 

Är du med hur jag menar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om jag är med...hehe det kommer visa sig sen efter några försök om jag lyckas... men tack för en utförlig förklaring jag återkommer hur det gick

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mmh, kanske dessa är enklare när jag tänker till.

 

Nu flyttar vi lite på fälten bara för att..

=PRODUKTSUMMA(($A$1:$A$6=$H2)*($B$1:$B$6>$C$1:$C$6))+PRODUKTSUMMA(($H2=$D$1:$D$6)*($C$1:$C$6>$B$1:$B$6))

där hemmalagen finns i A1:A6

Bortalagen i D1:D6

Hemmalagets mål i B1:B6

Bortalaget mål i C1:C6

Laget du ska räkna vinster på i H2

För likamatcher, ändra > till =

för förluster ändra > till <

 

En formel, lite komplexare, men gör allt i ett.

Äsch, se bifogad fil

Matcher.xlsx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Mmh, kanske dessa är enklare när jag tänker till.

 

Nu flyttar vi lite på fälten bara för att..

=PRODUKTSUMMA(($A$1:$A$6=$H2)*($B$1:$B$6>$C$1:$C$6))+PRODUKTSUMMA(($H2=$D$1:$D$6)*($C$1:$C$6>$B$1:$B$6))

där hemmalagen finns i A1:A6

Bortalagen i D1:D6

Hemmalagets mål i B1:B6

Bortalaget mål i C1:C6

Laget du ska räkna vinster på i H2

För likamatcher, ändra > till =

för förluster ändra > till <

 

En formel, lite komplexare, men gör allt i ett.

Äsch, se bifogad fil

 

tack igen....jag lyckades komma förbi första hinder :) men varför vill det inte hänga med i grupp B, jag kopierade och uppdaterade formeln med $B$9:$B$14 istället för $B$2:$B$7 i mitt exempel samt ändrade M3 till M8....se bilden

post-56496-0-03281400-1336141315_thumb.jpg

Redigerad av tuzlak
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kicka i formeln och du ser vilka celler den använder.

 

Eller än mer effektivt. markera cellen, klicka fliken Formler och där klicka Spåra överordnade (vad det heter på engelska vet jag ej).

Då får du fina pilar som visar ditt misstag.

 

Gör det, ta sedan fram det nedan om du inte lyckats få fram svaret

 

 

Är referensen $K3 verkligen rätt på rad 7?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok...nu återstår det där med points....hur får jag W L D kolumner att updatera poäng?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Monshi,

 

Jag som sagt nu har jag två problem. Det ena är att få poängen att hänga med W D L kolumner samt att det står 3 i D kolumner från början vilket gör att efter första spelmatchen blir det 1 2 0, (om det blir vinst)istället för 1 0 0 vilket är rätt. Kan man kringå detta på ngt vis? Jag bifogar filen om du har lust o tid att titta på det.

matcher.xlsx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, en liten miss av mig.

 

Fixat formlerna och gett dig några nya.

 

Men nu är vi väl bara halvvägs egentligen? Vill du inte få tabellerna sorterade?

matcher2.xlsx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, en liten miss av mig.

 

Fixat formlerna och gett dig några nya.

 

Men nu är vi väl bara halvvägs egentligen? Vill du inte få tabellerna sorterade?

 

haha...du är grymm...visst är det så men jag försöker gärna själv först precis som jag gjorde innan och när jag fastnar ber jag om hjälp....men visst har du rätt, tabellen skall sorteras....jag testar själv först och hör av mig igen om jag behöver hjälp, tusen tack, det här är roligt :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet med sorteringen är att den inte är elementär...

Vilka regler gäller egentligen?

Primärt är det poäng, den med flest vinner.

Sedan? Målskillnad? Inbördes möten? Antal gjorda mål?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Problemet med sorteringen är att den inte är elementär...

Vilka regler gäller egentligen?

Primärt är det poäng, den med flest vinner.

Sedan? Målskillnad? Inbördes möten? Antal gjorda mål?

 

Hej igen,

var borta hela dagen idag men nu tänker jag testa lite....ja det är poängen först sen tror jag det är målskillnaden och sen inbördes...tror jag ...jag kan kola upp det och återkomma....men det är fortfarande ngt som inte stämmer i formlerna....skrev i lite resultat för att testa och det är lite fel när det blir oavgjort...jag testar igen...

jag skriver i 2:2 i första matchen men inget i tabellen förutom målen....

Redigerad av tuzlak
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jadu, jag som inte kontrollerar att det fungerar innan jag skickar upp det. Byt ut formeln för lika-beräkningen till

=PRODUKTSUMMA(($B$2:$B$28=$K3)*($D$2:$D$28=$E$2:$E$28)*($D$2:$D$28<>"-"))+PRODUKTSUMMA(($K3=$G$2:$G$28)*($E$2:$E$28=$D$2:$D$28)*($D$2:$D$28<>"-"))

 

Fungerar om du skriver enbart ett - i celler utan resultat. Om du vill ha tomma celler eller annat i cellerna får du ändra i formeln.

 

Att få tabellen sorterad det skriver vi in i lite högre skolans formler men det går. ge mig bara reglerna så får du en trestegseraket som fixar det via formler.

 

Har gjort det förr, kan göra det igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu fungerar det, toppen.

Här är det, kopierad direkt från UEFA sidan.

 

Equality of points after the group matches

8.07 If two or more teams are equal on points on completion of the group matches, the

following criteria are applied, in the order given; to determine the rankings:

a) higher number of points obtained in the matches among the teams in question;

B) superior goal difference in the matches among the teams in question (if more

than two teams finish equal on points);

c) higher number of goals scored in the matches among the teams in question (if

more than two teams finish equal on points);

d) superior goal difference in all the group matches;

e) higher number of goals scored in all the group matches;

f) position in the UEFA national team coefficient ranking system (see Annex I,

paragraph 1.2.2);

g) fair play conduct of the teams (final tournament);

h) drawing of lots.

 

Som sagt:

1. Poäng

2. Målskillnad lagen emellan som hamnar på samma poäng

3. Flest antal mål gjorda lagen emellan

4. Målskillnad i hela gruppspelet

5. Flest antal mål gjorda i alla gruppspels matcher

6. bla bla bla osv...

 

Personligen hoppas jag att det går aldrig över punkt 3 så lyckas du med upp till punkt 5 så är jag mycket nöjd :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, nu får jag ge mig...vilken utmaning det här är...jag skapade en bra fil och ville infoga lite makros med uppdatering av tabellen men av ngn anledning så är det alltid ngn rad som sket sig så nu har jag fastant igen...behöver en makro typ jag har en bild på en boll t.ex som kan kopplas till en makro som jag tidigare skapat och när man trycker på bollen uppdateras tabellen. Jag lyckades inte uppdatera alla tabeller på en gång så jag har 4 st bilder bredvid varje tabell som man manuellt trycker efter att man fyllt i resultaten. Sen hade jag problem med att spara filen med makro fick konstigt medd om att spara i macrofree fil blabla...vet inte hur jag skall lösa det...jag kanske måste skippa det där med makros fast det är roligare med dem. Och det där med tabell uppdatering har jag som sagt bara kört en makro där jag markerar tabell i t.ex grupp A och sorterar på 3 st kolumner i ordning efter poäng, målskilnad emellan, målskilnad totalt (Q, P, N). Funkar utmärkt förutom att ngt blir alltid fel i nån av tabeller... men du har säkert bra tips på att skapa en makro eller formler för att sortera alla tabeller på en gång....det behöver inte vara automatisk sortering utan det räcker att man har någon knapp att trycka för att köra manuell sortering. Sen har jag lyckats med uppdatering av kvartsfinallagen....bara tog:

 

cell 1 = 1 i grupp A

cell 2 = 2 i grupp B

osv....väldigt enkelt....så den biten har jag fixat bara....hm....bara o bara...återstår det där med tabellsortering...go natt, tack

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äh. varför makro? Det är så få värden som ska uppdateras att det kan du väl lösa förhand?

Mer jobb att skapa makro/funktioner för uppdatering imho.

 

Å andra sidan, jag skulle lägga upp det som

1: jag antar att det är matchdata du jämtar, typ

http://svt.se/svttext/web/pages/331.html

är en enkel sida att läsa

2: Då kan du med relativt enkla medel hitta varje match (som iofs kanske är statiska på sida) via formler som letar reda på rätt rad.

3: och därmed hämta data från tabellen via formler och bara köra en rutin som uppdaterar den webbfråga som hämtar data.

 

vilket är ganska elementärt både i VBA och formler.

 

Sorteringen... får återkomma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äh. varför makro? Det är så få värden som ska uppdateras att det kan du väl lösa förhand?

Mer jobb att skapa makro/funktioner för uppdatering imho.

 

Å andra sidan, jag skulle lägga upp det som

1: jag antar att det är matchdata du jämtar, typ

http://svt.se/svttext/web/pages/331.html JA

är en enkel sida att läsa

2: Då kan du med relativt enkla medel hitta varje match (som iofs kanske är statiska på sida) via formler som letar reda på rätt rad.

3: och därmed hämta data från tabellen via formler och bara köra en rutin som uppdaterar den webbfråga som hämtar data.

 

 

 

hm...det låter intressant, hur funkar det. Man måste ha tillgång till Internet hela tiden då eller hur? När jag skickar ut filen till alla deltagare kommer den uppdateringen att funka även för de? Sen tänker jag låsa filen för editering med ett lösenord också så dem har tillgång bara till rutor de skall fylla i. Det vet jag hur man gör dock och hoppas att det påverkar inte andra inställningar som vi gjorde hittills.

Du har redan gjort mycket, hjälpt mig mycket, du behöver inte lägga mer tid att det blir föravancerat heller så vanlig sortering kan duga kanske.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hm...det låter intressant, hur funkar det. Man måste ha tillgång till Internet hela tiden då eller hur?

 

Tja, lägg upp en webbfråga på ett nytt blad.

Spela in ett makro när du uppdaterar denna.

Redigera detta makro så det ser ut som riktig VBA-kod.

Skapa en knapp på ditt blad som startar denna kod. En bild går bra, bara att koppla till din kod.

Skapa formler på ditt blad som hämtar värden från resultatet av webbfrågan.

 

Dölj sedan bladet med webbfrågan på.

 

I ärlighetens namn, enklast är nog att även skippa beräkningen av tabellerna och hämta värdena från TextTV, de finns ju på samma sida. Då får du din sortering automatiskt och behöver inte bekymra dig om den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja du har rätt...men grejen är den att när folk skall fylla i inte alla har tid eller älskar fotboll lika mycket som jag att de själva vill räkna och fylla i resten dvs para ihop gruppernas 1-or och 2-or till kvartsfinaler. jag ville göra det enkelt för de att när de fyller i får de automatisk kvartfinallagen så behöver de inte tänka mer. Därför är det viktigt med sortering som hänger med resultaten som fylls i. Uppdateringen själv som sådan kan jag göra manuellt i efterhand efter varje match annars. På så sätt får jag med även de som inte tycker är så roligt med denna tävling och som inte tycker att spänningen är tillräckligt för att lägga så mycket tid på det. Hänger du med, annars är ditt förslag med webfråga klockren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett problem, eller två, ser jag med att hämta data från SVT Text. Helt säker på var/hur resultatet formateras, när det väl kommer, kan man inte vara även om det borde se ut som på

http://svt.se/svttex.../pages/332.html

Eller har du annan källa för målen?

 

Det går att få fram dem ur SVT text men det blir några steg med formler att hitta rätt rad, att hämta resultat, att dela på det.

Tabeller går sedan att hitta, inget problem, bara läsa av ordningen på lagen och skriva in dem i den ordningen på ditt blad därefter använda de formler vi nu har. Då får du lagen rätt sorterade.

 

Ett problem bara, ditt blad är på enegelska, man måste söka med rätt lagnamn..se fil där jag löst första gruppen.. okej, sidan kan mycket väl vara helt statisk, kanske passa-satser inte behövs?

matcher2.xlsx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...