Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Spara bildspel


X-et

Rekommendera Poster

Jag har ett bildspel med c:a 120 bilder. En del av bilderna vill jag att de skall ha övergångstid på 2 sekunder. Det går bra att ställa in och när jag kör bildspelet funkar det.

MEN när jag stänger bildspelet för att senare öppna det, så har alla övergångstider ändrats tillbaka till nåt standardvärde på 1 sekund.

Även om jag markerar olika bilder med olika tider för övergång, så blir dessa på nåt mystiskt sätt inaktiverade efter att jag sparat och stängt.

Jag har även testat att spara som, men med annat namn. Samma problem. It´s driving me crazy.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej,

Fortfarande problem?

 

Är det MS-Office PowerPoint 2007 eller 2010?

Kan du lägga upp ett testdokument (max 2MB) med endast några slaskbilder i, så det finns möjlighet att testa vad det är i dina inställningar som inte funkar?

 

Klicka på knappen 'Använd full redigerare' eller 'Skriv nytt inlägg i tråden' och under rutan du skriver i hittar du knappen 'Bifoga filer'.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Fortfarande problem?

 

Är det MS-Office PowerPoint 2007 eller 2010?

Kan du lägga upp ett testdokument (max 2MB) med endast några slaskbilder i, så det finns möjlighet att testa vad det är i dina inställningar som inte funkar?

 

Klicka på knappen 'Använd full redigerare' eller 'Skriv nytt inlägg i tråden' och under rutan du skriver i hittar du knappen 'Bifoga filer'.

 

Hej!

Jag vet inte om jag fick iväg nåt svar. Problemet var att jag inte kunde bifoga den testfil i Powerpoint som jag lagt upp.

Jag försöker en gång till.

Jag har Powerpoint 2010. Den fil jag jobbat med är på dryga 2Gb, så den är aningen stor för att skicka den här vägen

Men jag testar att skicka min mindre fil den här vägen. Funkar det inte, så kanske du kan skicka mig din e-mailadress.

Min är ***************

Inställningarna för varaktigheten av övergångarna mellan bilderna, fungerar inte ens för endast tio bilder.

Jag sparar och öppnar igen och inställningarna har ändrats tillbaka till nåt standardvärde på 1 sek.

 

Nu har jag testat på olika sätt men programmet påstår att filen inte finns???

 

Mvh Lennart

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag vet inte om jag fick iväg nåt svar. Problemet var att jag inte kunde bifoga den testfil i Powerpoint som jag lagt upp.

Jag försöker en gång till.

Jag har Powerpoint 2010. Den fil jag jobbat med är på dryga 2Gb, så den är aningen stor för att skicka den här vägen

Men jag testar att skicka min mindre fil den här vägen. Funkar det inte, så kanske du kan skicka mig din e-mailadress.

Min är *******************

Inställningarna för varaktigheten av övergångarna mellan bilderna, fungerar inte ens för endast tio bilder.

Jag sparar och öppnar igen och inställningarna har ändrats tillbaka till nåt standardvärde på 1 sek.

 

Nu har jag testat på olika sätt men programmet påstår att filen inte finns???

 

Mvh Lennart

 

 

HEJ IGEN!

Jag missade att filen med tio bilder blev för stor! Testar med färre bilder och hoppas det funkar bättre...

Jag har också sparat om bilderna i pptx, vad nu det betyder? Filen blev i alla fall avsevärt mindre, så nu skall det funka!

Mvh Lennart

TEST-bildspel.pptx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej,

PPTX är väl helt enkelt det nyare formatet som stöder fler funktioner och är väl att rekommendera.

Powerpoint 2007 klarar av detta också.

http://office.micros...A010354237.aspx

http://office.micros...8214.aspx?CTT=3

 

Är det äldre versioner av MS-Office Powerpoint tex. 2003 så stöder detta det äldre formatet ppt.

Men då finns ett tilläggspaket från Microsoft så att även dom som kör gamla MS-Office Powerpoint kan öppna pptx och även MS-Word .docx

http://support.micro...om/kb/924074/sv

Eller denna http://business.idg....tt-gamla-office

Ok.

 

Ja jag testade med lite olika tider och lade till några bilder (tot. 6st.) och det funkar efter att jag gjort dessa ändringar längre ned.

 

  • Nu visas dom tre första i 2 sek och sedan 4, 6 och 2 sek. respektive som står i varje bild.

  • Det är också 2 sek. övergångstid mellan dom 3 första bilderna och 0,5 sek övergångstid mellan dom tre sista bilderna. Bara för att få en tydligare skillnad
  • Det är skillnad på övergångstid och frammatningstid.

Se denna: TEST-bildspel2.pptx

 

Inställningarna i Powerpoint 2010 och du markerar först den bild det gäller till vänster.

1. Menyn > Övergångar > Frammatning efter => Flytta till nästa bild efter ett visst antal sekunder; så länge visas bilden.

2. Menyn > Övergångar > Varaktighet => Längden för en övergång till nästa bild

post-73434-0-04960200-1336322953_thumb.png

 

Var det så du tänkte dig efter att ha kollat på filen och startat bildspelet?

Mvh

 

[Edit] Ett litet tips i all välmening. Du behöver inte alltid "Svara med citat" om du inte vill. Det går bra att skriva i Snabbsvar nedanför också alternativt klickar du på röda knappen 'Skriv nytt inlägg i tråden' eller klicka 'Använd full redigerare'.:rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, jag testar med "snabbsvar"

Den fil du skickade till mig med angivande av sekunder fungerar tyvärr inte!

6 sekunder blir en sekund!. Så även de andra bilderna. Jag beklagar, men det löste inte mitt problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Ok.

http://office.micros...A010377985.aspx

Citat:

För att kunna använda de angivna tiderna ska du verifiera att kryssrutan 'Använd tidsinställningar' är markerad på fliken 'Bildspel' i gruppen 'Konfigurera'.

 

post-73434-0-29963400-1336329702_thumb.png

 

När du öppnar filen och tittar under fliken Övergångar, finns dessa tider som jag matat in tex. för bild nr.5 som är på 6 sek. frammatning?

 

[Edit] Jag har även testat på en annan maskin med Powerpoint 2007 och där fungerar det också.

Så då är frågan vad som skiljer på din maskin?

Du har väl senaste servicepack för både Windows och MS-Office inkl. övriga uppdateringar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bildspelet TEST-bildspel2.pptx uppför sig olika i Powerpoint 2003 och LibreOffice 3 Impress.

 

Bifogad fil, TEST-bildspel3.pptx är sparad i LibreOffice. Hur beter sig den?

TEST-bildspel3.pptx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Bifogad fil, TEST-bildspel3.pptx är sparad i LibreOffice. Hur beter sig den?

Den skiljer sig hos mig på följande sätt:

Bild 1-3

  • Frammatning Automatiskt inaktiverad
  • Tid =0

post-73434-0-02566700-1336337613_thumb.png

 

 

Vilket alltså inte är fallet med TEST-bildspel2

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dumt av mig kanske men jag ändrade så att det skulle bli 2 sek på den första 2 sekundersbilden, alltså nr 3.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Dumt av mig kanske men jag ändrade så att det skulle bli 2 sek på den första 2 sekundersbilden, alltså nr 3.

Nä det var inget fel, men det konstiga är att det redan är 2 sek på bild 1-3 i min uppladdade fil TEST-bildspel2.pptx

Bild:

1 Frammatning automatisk 2 sek Övergång 2 sek

2 Frammatning automatisk 2 sek Övergång 2 sek

3 Frammatning automatisk 2 sek Övergång 2 sek

4 Frammatning automatisk 4 sek Övergång 0,5 sek

5 Frammatning automatisk 6 sek Övergång 0,5 sek

6 Frammatning automatisk 2 sek Övergång 0,5 sek

 

Det borde alltså inte behövts.

 

Så då undrar jag bara varför detta nollställts hos dig på bild 1-3?

Skulle vara intressant om någon fler kunde verifiera detta skumma beteende på bildspelet?

:unsure:

 

Fast å andra sidan fungerar det precis som det skall och är tänkt på mina båda maskiner med filen ovan.

Stationära Windows 7 Powerpoint 2010 och laptopen Windows XP Powerpoint 2007

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta är märkligt. Jag öppnar din fil och kör den och det fungerar! Jag testade att ändra övergångstiderna

så att de stämmer med de sekundantal som står på dina bilder och även detta fungerar. Nu är filen en .pptx

Det är bara det att då går det inte att göra animeringar. Det panelen är grå och går inte att använda.

Nåväl, jag sparade filen som .ppt och då är vi tillbaka till det ursprungliga problemet. Suck.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Det verkar som om jag lyckats lösa problemet. Om jag sparar i .pptx, så verkar allt fungera som det skall.

Övergångar och animeringar fungerar som jag tänkt. Så för att få det hela att fungera, så sparar jag i .pptx.

Tack för all hjälp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Vad bra att du fått till det till sist.:thumbsup:

Ja .pptx är ett bättre format och mer information hittar du i mitt inlägg #5.

 

Men en sak förbryllar mig; var tiderna nollställda när du öppnade dokumentet eftersom du sade att du fick ändra så att tiderna stämde?

Det skall inte vara nödvändigt.

Exakt vilka värden stämde inte, övergångstider eller frammatningstider?

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad det gäller din fil, där du beskriver frammatningstider och övergångstider, så var det nog så att jag inte läste

allt. Så när jag kollade övergångstiderna och märkte att de inte stämde med de sekunder som stod på bilden,

ja då tyckte jag ju att det var knas i alla fall. Nu har jag äntligen fattat. Jag noterade aldrig att det var frammatningstider inlagda,

så jag matade fram manuellt. Därav en viss förvirring.

 

Sen kan man ju undra varför övergångstiderna går att ställa, men inte sparas i *.ppt

Övriga inställningar funkar ju. Men, jag får använda *.pptx tills vidare. Nu har jag i alla fall lyckats ändra på alla mina

bilder i det bildspel jag har pillat med. Nu skall jag bara lägga till en speakerröst och lite musik.

Det verkar också som att det går mycket snabbare att spara idet formatet.

Mvh Lennart

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Ja som sagt i inlägg #5 där detta är förklarat och visat på bild; så är det stor skillnad på dessa.

 

En övergång (transition) tiden på det som sker mellan två bilder och frammatning som är tiden som bilden visas innan nästa skall matas fram.

Och för att frammatningstiden skall fungera så måste också rutan för Frammatning - Efter vara ibockad.

 

Och ppt har vissa begränsningar, pptx har stöd för fler funktioner.

Open XML formatet pptx komprimerar bl.a filen och därför blir storleken mindre och är snabbare.

Vill du använda makron i presentationen skall du spara filen som .pptm

 

Mer information hittar du här: http://office.microsoft.com/sv-se/word-help/open-xml-format-och-filnamnstillagg-HA010354237.aspx#BM3

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...