Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vilken nätadapter till gammal Omnibook


DePhaz

Rekommendera Poster

Hej.

 

Kort fråga: Har fått en gammal HP Omnibook 800 CT men behöver nätadapter för att kontrollera den eftersom batteriet är slut. Men vilken ska man köpa, det är en djungel. Märkningen säger 12V 2.5A min med - på mitt stiftet. Köpte Clas Ohlson Art nr 36-3993 men den hade tyvärr + på stiftet så testet uteblev. Är inte beredd att lägga ner för mycket pengar i projektet eftersom jag inte vet om datorn fungerar. Tacksam för svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det ser rätt ut. Säljs den till datorn så borde det vara rätt angående plus och minus också. Markerade sidan så att jag lätt hittar tillbaka dit igen. Tack för hjälpen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen orsak, lycka till.

 

------------

Flyttar tråden till Bärbara datorer

 

Laso - Moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Ursäkta att det har tagit lite tid (host host) att svara. Jag har haft fullt upp med annat och helt enkelt försummat tråden. Hittade en passande adapter på Kjell & co men datorn ville inte starta för det. Får kontrollera saken lite närmare vid ett senare tillfälle. Tack för hjälpen alla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade en passande adapter på Kjell & co

Posta artikelnumret här, kan vara till hjälp för andra med en HP Omnibook 800 CT

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr kommer jag inte ihåg vilken det var som killen i butiken rekomenderade men jag ska fråga igen. Jag lovar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Synd att jag inte såg ditt meddelande tidigare Cluster, det kanske hade gått lite fortare då.

 

Kontaktade i vart fall HP som tyvärr gick bet på frågan och hänvisade till sin servicepartner EET sverige. Efter lite mailväxling med dem (misstänker att de till slut blev sura på mig) där de frågade om ett P/N nummer som inte fanns så hänvisade de till HP. Först upplyste de om en adapter de hade som kostade 408:- utan moms och de ville inte tala om vad den skulle kosta att köpa privat. Case closed! Googlade dock och hittade en adapter hos PSA parts. Firman befann sig i London och efter lite letande hittade jag motsvarande del hos Duracelldirect.se för 453:- http://www.duracelldirect.se/barbar-laptop-notebook/hp/omnibook-800ct-adapter-multi-kontakt--4d3yqq.html. Fri frakt också :D Får väl hoppas att det går att beställa därifrån. Upptäckte att de också finns i England :huh: och är partner med PSA parts.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sådär, då har jag fått hem min adapter. för intresserade finns den här: http://www.duracelld...o/caa0664a.html .

 

Kopplade in den men datorn fungerar lika bra som innan, det vill säga inte alls. Behöver nu hjälp med att felsöka denna dator. Som ni ser på bilden (länk: http://www.flickr.co...57630368022104/ ) sitter startknappen på tangentbordet och detta är anslutet som det ska. Ingenting hörs (hårddisken startar alltså inte) och dioden på sidan lyser inte. Har skrapat försiktigt för att avlägsna smuts i kontakten där nätadaptern kopplas in men det verkar inte som om datorn får ström. Hade tidigare uppe datorn men hittade inga fel vid "nätingången" eller andra fel. Moderkortet kan ju vara sönder men hur kontrollerar man det enklast?

 

Edit: Jag lät datorn stå med nätadaptern i ett par timmar och efter denna tid var hela undersidan varm vilket tyder på att strömmen kommer fram och in i datorn. Att starta upp datorn går emellertid inte. Vet inte vad som är fel, har provat både med och utan batteri (batteriet lär vara dött och det var den enda komponenten som förblev kall när sladden var i). Nätingången känns för övrigt mycket stabil, den går inte att vicka på och strömmen kommer ju fram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...