Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

BOOTMGR saknas?


DumBurken

Rekommendera Poster

Hej

Har formaterat en hårdisk för att göra en ominstallation men det går inte på grund av att BOOTMGR saknas står det på svart skärm med vit text. Har provat många skivor xp, w7, ubuntu flera olika reparationsskivor men ingenting hjälper.

Vad gör jag nu? Kan det hjälpa att köpa en ny hårddisk? OBS: Bootordningen i bios är rätt.

Mvh Lars

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fungerar CD-läsaren?

För det låter ju onekligen som att BIOS försöker starta från hårddisken och om det inte är fel på skivorna kan det ju vara fel på CD-läsaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du få igång den skiva för operativet som du ska ha, så du kan ta bort partitionen, eller kommer du inte alls så långt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl inte så att i BIOS är skydd mot bootsektor virus aktiverat?

Då går det inte att installera nått OS som efter installation kan starta datorn.

Kolla i BIOS och avaktivera vid behov.

När du är klar med installationen, datorn går som den ska osv kan du aktivera bootsektorskyddet igen.

Inget jäkt med aktivera skyddet, bootsektor virus är ovanliga idag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DumBurken

Tack för alla svar!

 

Börjar tro på ditt förslag Cecilia för den vill ju inte läsa någon skiva alls. Kan man verkligen ha sådan otur så att cd läsaren haverar just i en sådan här situation? :D

Har kollat i bios och det går inte att boota från usb och då kan jag väl förmodligen inte använda en extern cd läsare heller.

 

Jag förstår inte heller riktigt vad felmeddelandet BOOTMGR beror på. Är det något på en installationsskiva den saknar eller är det något som skall finnas på hårdisken. Dum fråga kanske men jag fattar som sagt inte det.

 

Det där som jannejanne skrev om att skydd mot bootsektorvirus kan vara aktiverat har jag kollat och det var det inte. För att svara på Lasos fråga också så är svaret nej jag kommer ingen stans.

 

Skall faktiskt börja med att försöka byta cd läsaren och se vad det gör. Det är en bärbar Acer Aspire 3000 och cd läsaren sitter som fan. Har lossat skruvarna på undersidan men kan inte dra ut den. Skall jag verkligen behöva skruva sönder hela datorn för att kunna byta den?

 

Återkommer

 

Tack än en gång alla.

Lars

 

Phuuu! Svetten lackar :D

 

Edit// kl 18:50 Fy fasen vilken pärs att byta cd enhet. Innan jag kom på hur jag skulle få ut den. Det slutade med att jag via youtube såg en kille hålla på med en annan typ av Acer Laptop och han lyfte tangentbordet. Där under satt en sketen skruv som höll hela CD:n. Håller på att installera nu med original recoveryskivorna som har filsystemet Fat 32.

 

Trodde det var xp på skivorna men är det inte w98 då? Vet inte vilket op det blir men det återstår att se. Har för mig att man kan konvertera till NTFS i efterhand. Stämmer det? Hur gör man säkrast i så fall?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har kollat i bios och det går inte att boota från usb och då kan jag väl förmodligen inte använda en extern cd läsare heller.

 

Jag förstår inte heller riktigt vad felmeddelandet BOOTMGR beror på. Är det något på en installationsskiva den saknar eller är det något som skall finnas på hårdisken. Dum fråga kanske men jag fattar som sagt inte det.

Det finns inga dumma frågor. :thumbsup:

 

Nu verkar det ju i och för sig redan vara överspelat, men det kan gå med extern CD ändå.

 

BOOTMGR hör ihop med hårddisken och finns där efter en Windows-installation.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DumBurken

Det finns inga dumma frågor. :thumbsup:

 

Nu verkar det ju i och för sig redan vara överspelat, men det kan gå med extern CD ändå.

 

BOOTMGR hör ihop med hårddisken och finns där efter en Windows-installation.

 

Tack Cecilia

Du är som vanligt en klippa (fjäskar lite :D ) Det blev xp och Fat 32. Blir ett fullt uppdaterat xp automatiskt konverterat till NTFS? Har inte fått ut burken på internet än så jag har inte kunnat uppdatera men har provat konvertera via kommandotolken med: convert c: /fat:ntfs

och då vill den ha volymbetäckningen.

Hur får jag fram den? Är det vad hårdisken heter när man tittar i den här datorn? Har provat det och lite till men det vill sig inte ändå. Vad kan jag göra för fel?

Lars

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

BoEriksson

Du skriver convert "c: /fat:ntfs" i ditt inlägg ovan.

 

Testa istället att skriva följande

CONVERT C: /fs:ntfs

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DumBurken

Du skriver convert "c: /fat:ntfs" i ditt inlägg ovan.

 

Testa istället att skriva följande

CONVERT C: /fs:ntfs

 

Tack nu funkade det. Volymettiketten skulle vara det man döpt hårddisken till.

 

Jag får inte ut åbäket på nätet. Ip adressen kan inte förnyas står det på det trådlösa och med kabel blir det Begränsad eller ingen anslutning. Har tankat ner drivrutiner via en annan dator och installerat men det vill sig inte ändå. Har också provat att ha den som ensam dator på mitt nät för jag trodde kanske mina ip adresser var slut men det hjälpte inte heller. Skumt! Någon ide om vad det kan bero på??????

Lars

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Några gula eller röda symboler i Enhetshanteraren (högerklick på Den här datorn - Hantera ...)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DumBurken

Några gula eller röda symboler i Enhetshanteraren (högerklick på Den här datorn - Hantera ...)?

 

Nä! Allt ser normalt ut. Jag fattar inte vad det kan vara. Det bör ju inte kunna vara något fel på båda nätverkskorten samtidigt. Skumt..... :thumbsdown: Datorvärlden är oförutsägbar :D Allt verkar kunna hända, det är alltid bara en fråga om när ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Start - Kör

skriv in: ipconfig /all

 

Kan du kopiera resultatet till en fil och föra över till en dator med fungerande internetanslutning samt klistra in i ditt svar så att vi får se vad som står?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DumBurken

namnls.jpg

Start - Kör

skriv in: ipconfig /all

 

Kan du kopiera resultatet till en fil och föra över till en dator med fungerande internetanslutning samt klistra in i ditt svar så att vi får se vad som står?

 

Fick skriva in i komandotolken, det funkade inte på kör och så här ser det ut:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har routern IP-adressen 192.168.0.1?

Tänds en lysdiod bredvid nätverkskontakten och på routern när du ansluter dem med en nätverkskabeln?

Vad händer om du i kommandotolken skriver: ipconfig /renew ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DumBurken

:D Kladdade först till det när jag skrev i komandotolken och då såg det ut så här.

 

namnls2.jpg

 

Sen provade jag igen och då blev det så här:

 

namnls3.jpg

 

fattar inte mycket själv tyvärr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för service pack installerade till XP?

 

Se om tipsen i tråden //eforum.idg.se/topic/147014-rpc-server/ hjälper. I tillägg till tipset om en tjänst där så kolla även tjänsterna RPC Endpoint Mapper och DHCP client.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DumBurken

Vad är det för service pack installerade till XP?

 

Se om tipsen i tråden //eforum.idg.se/topic/147014-rpc-server/ hjälper. I tillägg till tipset om en tjänst där så kolla även tjänsterna RPC Endpoint Mapper och DHCP client.

 

Ähhh! Nu ger jag upp. Tack för all hjälp men jag har inte orken att fortsätta. Har lagt alldeles för många timmar redan. Det får bli en ny burk.

Lars

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen orsak :)

Jag förstår dig, en XP-dator som är flera år gammal vill man inte lägga så mycket tid på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DumBurken

Ingen orsak :)

Jag förstår dig, en XP-dator som är flera år gammal vill man inte lägga så mycket tid på.

 

:blush: Ähumm! Är ju envis som en get och kunde inte låta bli att ominstallera ett par gånger till men fick blå skärm några gånger. Bytte då faktiskt hårddisk efter som den dillade om något okänt hårdvaruproblem. Hade en gammal liggande så jag tänkte det kunde vara värt att prova.

 

Nu funkar burken på internet också och verkar hyffsat stabil. Filsystemet är nu fat32. Vågar jag konvertera till ntfs tror du?

Kan det finnas något i datorn som inte tål ntfs? Vad är nackdelen med att ligga kvar på fat32?

 

Många frågor ;)Hoppas du har tid och lust att svara på ännu några av dem :thumbsup:

 

Lars

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hehe :D

 

Vad kul att datorn började fungera efter ett hårddiskbyte.

 

I och med NTFS införde Microsoft diverse säkerhetsfunktioner samt att det går att ha filer som är större än 4 GB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DumBurken

hehe :D

 

Vad kul att datorn började fungera efter ett hårddiskbyte.

 

I och med NTFS införde Microsoft diverse säkerhetsfunktioner samt att det går att ha filer som är större än 4 GB.

 

Ok! Tack! Visst är det väl skumt :blink:

 

Tror du det är några problem att använda datorn till att surf och göra lite office jobb med detta filsystem (fat32) Har för mig att fat 32 är ett ostabilare system och frågan är om alla nyare applikationer funkar med det. Tänker då på flashplayer mm mm. Men det återstår väl att se :P

Lars

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Programmen bryr sig inte om vilket filsystem det är. Om datorn skulle stängas av på fel sätt (strömavbrott, hängning, krash mm) så är det större risk att det blir fel i filsystemet med FAT än med NTFS. Ett fel i filsystemet kan leda till att Windows inte startar. Om du vill kunna lagra filer större än 4 GB, t ex en hel film, så kan du inte göra det med FAT.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...