Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skicka över sin SSD till en ny SSD


Crill333

Rekommendera Poster

Jag har en ssd på 120 gb där jag har Windows 7 på och lite bilder och annat jag vill spara.

Nu har jag köpt en ny ssd på 180gb. Kan jag då skicka över allting från min gamla ssd, (120gb) till min nya ssd (180gb)?

 

Kom gärna med tips, guider och förslag =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Backup & Restore med något lämpligt backupprogram så skall det inte vara något problem.

 

Acronis True Image klarar detta galant, särskilt med SSD som kräver offset på 1024Kb (2048 sectors) som läggs till i början av varje partition. för optimal prestanda, tyvärr är det inte gratis.

 

Info: http://kb.acronis.com/content/2699

 

Å andra sidan fungerar kanske många andra Backup & Restore program också tex. Paragon stöder SSD. Hur det är med gratisalternativen kan jag inte säga, men det borde inte vara ett problem.

 

Jag föredrar personligen dessa typer av program före kloningsprogram, särskilt när diskarna inte är exakt lika stora.

 

Eller har jag missuppfattat frågan?

Skall du använda din nya SSD som system disk eller bara som ytterligare en SSD för lagring?

 

Är det inte som systemdisk skapar du först en partition och formaterar först din nya SSD i Windows 7 - diskhanteraren (som automatiskt gör detta offset på SSD partitionerna) och sedan kan du bara kopiera över dina egna dokument, bilder, filmer etc. men inte operativsystemet eller installerade program.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se denna länk. Vet dock inte hur det funkar på ssd-diskar.

//eforum.idg.se/topic/335551-hjalp-kopiera-till-extern-disk/page__view__findpost__p__1574936__fromsearch__1

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Se denna länk. Vet dock inte hur det funkar på ssd-diskar.

http://eforum.idg.se...__fromsearch__1

Jo det verkar som EasyUs stöder SSD http://www.todo-backup.com/support/help/system-recovery.htm

Citat:

If the destination disk is SSD, ticking the box Optimize for SSD will ensure sector alignment in the process, and the chance of successfully booting from the SSD after recovery will be increased.

 

Vilket alltså betyder att det även kan användas för att flytta innehållet på en hårddisk till en SSD och att align blir korrekt utförd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar! Det slutade med att jag körde med Acronis True Image 2012. Det va gratis när man körde det bootable på USB:et. Vet inte varför, men men. det funkar fint.

 

 

Japp, grejjen va att jag ska sälja min gamla SSD på 120 gb nu när jag köpt en på 180 gb.

Så då ville jag föra över allt från min 120GB till min nya 180gb innan jag sålde den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Jag kör själv med Acronis True Image Home 2011 och tycker det är helt suveränt med många verkligt bra verktyg.

Har använt Acronis True Image i många år.

 

Kul att du fick till det.:thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...