Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skanner funkar inte


mannipanni

Rekommendera Poster

Hej!

 

Kan det finnas någon som kan hjälpa mig med skannern. Har nämligen ganska ny Epson multiskrivare Stylus SX235W. Allting fungerade när jag installerade den. Hade inte skannat några månader, ville göra det nu men skanner fungerar inte. Får hela tiden dialogrutan "Kan ej kommunicera med skannern.Kontrollera att skannern är på, korrekt inställd och ansluten utan felindikation." Har sökt hjälp i handboken men inte en enda lösning hjälper. Har avinstallerat och installerat om på nytt och allt verkar okey, får koppling mellan dator och skrivaren. Samt kan jag skriva ut och kopiera.

Vad missar jag?

 

MVH

 

En äldre dam i knipa :blink:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa när du ska skanna att dra ut USB-sladden till skannern ur datorn och stoppa efter 10 sekunder in USB-sladden igen.

Kan vara datorn hittar skannern då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa när du ska skanna att dra ut USB-sladden till skannern ur datorn och stoppa efter 10 sekunder in USB-sladden igen.

Kan vara datorn hittar skannern då.

 

 

Tack för ditt svar. Tyvärr hjälpte det inte heller. Om jag minns rätt så hade jag inte skanners ikon på skrivbordet i början. Den hoppade upp senare. Jag skannade genom Windows Fotogalleri. Nu går det inte heller därifrån. Kan det vara när jag kopplade in mig på Fiber Lan nätet. Just nu använder jag en enda USB ingång från datorn till routern. Samtidigt hände konstiga saker när jag skulle skanna bilder från kameran. Får inte eller upp dialogrutan för skanning och måste gå via Windos Fotogalleriet. Det är bara mina egna antaganden, teknik är inte min starka sida.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dra ut kontakten en gång till och tryck in den i en annan USB-kontakt. Detta kan göra att drivrutinerna installeras om och apparaten fungerar.

 

Har du senaste version på drivrutiner eller har du installerat drivrutinerna som följde med på skivan? Mitt tips, använd aldrig skivan som följer med utan ladda ner från tillverkarens hemsida. Leta här efter senaste:

http://www.epson.se/...atesite/support

 

Edit:

Utnyttja garantin. Kan vara något som lagt av.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mannipanni

Dra ut kontakten en gång till och tryck in den i en annan USB-kontakt. Detta kan göra att drivrutinerna installeras om och apparaten fungerar.

 

Har du senaste version på drivrutiner eller har du installerat drivrutinerna som följde med på skivan? Mitt tips, använd aldrig skivan som följer med utan ladda ner från tillverkarens hemsida. Leta här efter senaste:

http://www.epson.se/...atesite/support

 

Edit:

Utnyttja garantin. Kan vara något som lagt av.

 

Hej!

 

Jag försökte också det men tror att mina kunskaper inte räcker till. Vet inte vilken är rätt drivrutin på sidan, tyckte att jag tog senaste men hände ingenting. Tack för att ni försöker hjälpa mig. Din tips var bra, bara om jag hittar kvittot.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag försökte också det men tror att mina kunskaper inte räcker till. Vet inte vilken är rätt drivrutin på sidan, tyckte att jag tog senaste men hände ingenting. Tack för att ni försöker hjälpa mig. Din tips var bra, bara om jag hittar kvittot.

Vilken har du provat? Det är ju inte säkert att det hjälper med annan drivrutin.

Skriv vad du har för operativsystem så kanske någon här kan hjälpa till med vilken det är.

Hjälpa dig med att hitta kvittot blir nog svårt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mannipanni

Hej! Har inte kunnat svara tidigare. Men jag har Windows Vista Home Basic,32-bits system. Och skanner funkar fortfarande inte :thumbsdown:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du möjlighet att försöka installera på en annan dator, för att se om det uppstår samma typ av "fel" ?

Kan ju vara något som inte blir rätt avinstallerat, när du försöker?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mannipanni

Har du möjlighet att försöka installera på en annan dator, för att se om det uppstår samma typ av "fel" ?

Kan ju vara något som inte blir rätt avinstallerat, när du försöker?

 

 

Hej igen!

 

Tusen tack till alla som har försökt hjälpa mig. Jag måste berätta att någontng hade verkligen hänt antigen med min egen medverkan eller av misstag. Har avinstallerat och omintsallerat flera gånger skrivaren, sist med Webb installer från Epsons hemsida. Ingenting blev bättre. Men eftersom jag läste allt möjligt på nätet så råkade jag läsa att man kunde skanna med IrfanWiew. Så jag installerade det och jag kunde plötsligt skanna inuti programmet. Sen fick spara de i bildmappen. Gjorde en försök och stängde av programmet. När jag öppnade igen så funkade det inte, samma sak "Kan ej kommunicera..." Sen såg jag någon annan någonstans hade liknande problem, kommer inte ens ihåg vilka platser jag besökte. När han sen

avinstallerade och ominstallerade IrfanWiew fungerade det igen. Så jag gjorde samma sak. Och lät programmet vara öppet men stängde datorn på kvällen och på morgonen samma sak igen. Ingen kontakt.

 

Sen av rent nyfikenhet trycke på knappen kör som administratör, fick ge tilllåtelse och tro eller ej skanners ikon svarade utan att jag behövde öppna IrfanWiew och vips var bilderna i min bildmapp. Vet inte om det fungerar i morgon men får hoppas verkligen.

 

Varför det är så går tyvärr över mitt huvud. Jag kan ju skriva ut och kopiera normalt.

 

Hur som helst är jag tacksam för alla förslag. Vem vet när jag behöver er hjälp igen. :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...