Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur piggar jag upp datorn igen?


Jodie

Rekommendera Poster

Det känns som om min dator med XP Home, Celeron 2,4 Ghz och 1,96 GB RAM så sakteliga blir allt kraftlösare. Jag har AVG Free installerat och igång, och scannar någon gång i månaden med Malwarebytes' Anti-Malware, så jag bör väl inte ha något oknytt i datorn.

 

Till en viss del beror intrycket av kraftlöshet säkerligen på att många webbplatser nerlusas undan för undan med mer och mer "finesser" och reklam.

 

Men jag misstänker att kraftlösheten i viss mån också kan bero på att en massa egentligen onödiga processer är igång.

 

På logfilen nedan syns t.ex. ett antal Nero, LightScribe använder jag typ någon gång om året. ArcSoft nämns ganska ofta av någon anledning, och Adobe syns flera gånger. Adobe\Photoshop körs trots att jag inte använder det. Messenger har jag aldrig bett om. Och varför är det så många Epson. O.s.v...

 

Jag känner väl egentligen inget behov av att helt avinstallera något program, det finns 245 GB kvar på hårdisken, men jag skulle vilja slippa alla processer som till synes helt i onödan hänger sig på. Hur bör jag gå till väga?

 

------------------------------------------------------

 

Logfile of Trend Micro HijackThis v2.0.4

Scan saved at 14:49:35, on 2012-04-27

Platform: Windows XP SP3 (WinNT 5.01.2600)

MSIE: Internet Explorer v8.00 (8.00.6001.18702)

Boot mode: Normal

 

Running processes:

C:\WINDOWS\System32\smss.exe

C:\Program\AVG\AVG2012\avgrsx.exe

C:\Program\AVG\AVG2012\avgcsrvx.exe

C:\WINDOWS\system32\winlogon.exe

C:\WINDOWS\system32\services.exe

C:\WINDOWS\system32\lsass.exe

C:\WINDOWS\system32\svchost.exe

C:\WINDOWS\System32\svchost.exe

C:\Program\Nero\Tools\InCD\InCDSrv.exe

C:\WINDOWS\Explorer.EXE

C:\WINDOWS\system32\spoolsv.exe

C:\Program\Nero\Tools\InCD\NBHGui.exe

C:\Program\Nero\Tools\InCD\InCD.exe

C:\Program\AVG\AVG2012\avgtray.exe

C:\Program\Delade filer\ArcSoft\Connection Service\Bin\ACDaemon.exe

C:\Program\Adobe\Photoshop Album Starter Edition\3.0\Apps\apdproxy.exe

C:\Program\Delade filer\ArcSoft\Connection Service\Bin\ACService.exe

C:\WINDOWS\System32\spool\DRIVERS\W32X86\3\E_S10IC2.EXE

C:\Program\Delade filer\Acronis\Schedule2\schedul2.exe

C:\WINDOWS\system32\ctfmon.exe

C:\Program\Delade filer\LightScribe\LightScribeControlPanel.exe

C:\Program\Messenger\msmsgs.exe

C:\Program\AVG\AVG2012\avgwdsvc.exe

C:\Program\Delade filer\ArcSoft\Connection Service\Bin\ArcCon.ac

C:\Program\Delade filer\EPSON\EBAPI\SAgent2.exe

C:\Program\Windows Make-Up\WindowsMakeUp.exe

C:\Program\Delade filer\LightScribe\LSSrvc.exe

C:\Program\Delade filer\Nero\Nero BackItUp 4\NBService.exe

C:\Program\Nero\Tools\InCD\NBHRegInCDSrv.exe

C:\WINDOWS\System32\svchost.exe

C:\Program\AVG\AVG2012\avgnsx.exe

C:\Program\AVG\AVG2012\avgemcx.exe

C:\Program\AVG\AVG2012\AVGIDSAgent.exe

C:\Program\AVG\AVG2012\avgcsrvx.exe

C:\Documents and Settings\Ägaren\Mina dokument\Downloads\HijackThis.exe

 

R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Start Page = http://www.google.se/webhp?rls=ig

R1 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Default_Page_URL = http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=69157'>http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=69157

R1 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Default_Search_URL = http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=54896'>http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=54896

R1 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Search Page = http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=54896

R0 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Start Page = http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=69157

R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Toolbar,LinksFolderName = Länkar

O2 - BHO: Adobe PDF Reader Link Helper - {06849E9F-C8D7-4D59-B87D-784B7D6BE0B3} - C:\Program\Adobe\Acrobat 7.0\ActiveX\AcroIEHelper.dll

O2 - BHO: WormRadar.com IESiteBlocker.NavFilter - {3CA2F312-6F6E-4B53-A66E-4E65E497C8C0} - C:\Program\AVG\AVG2012\avgssie.dll

O4 - HKLM\..\Run: [NeroCheck] C:\WINDOWS\system32\NeroCheck.exe

O4 - HKLM\..\Run: [NBHGui] C:\Program\Nero\Tools\InCD\NBHGui.exe

O4 - HKLM\..\Run: [inCD] C:\Program\Nero\Tools\InCD\InCD.exe

O4 - HKLM\..\Run: [AVG_TRAY] "C:\Program\AVG\AVG2012\avgtray.exe"

O4 - HKLM\..\Run: [ArcSoft Connection Service] C:\Program\Delade filer\ArcSoft\Connection Service\Bin\ACDaemon.exe

O4 - HKLM\..\Run: [Adobe Photo Downloader] "C:\Program\Adobe\Photoshop Album Starter Edition\3.0\Apps\apdproxy.exe"

O4 - HKLM\..\Run: [EPSON Stylus C44 Series] C:\WINDOWS\System32\spool\DRIVERS\W32X86\3\E_S10IC2.EXE /P23 "EPSON Stylus C44 Series" /O6 "USB001" /M "Stylus C44"

O4 - HKCU\..\Run: [EPSON Stylus C44 Series] C:\WINDOWS\System32\spool\DRIVERS\W32X86\3\E_S10IC2.EXE /P23 "EPSON Stylus C44 Series" /M "Stylus C44"

O4 - HKCU\..\Run: [updateMgr] C:\Program\Adobe\Acrobat 7.0\Reader\AdobeUpdateManager.exe AcRdB7_0_9

O4 - HKCU\..\Run: [ctfmon.exe] C:\WINDOWS\system32\ctfmon.exe

O4 - HKCU\..\Run: [LightScribe Control Panel] C:\Program\Delade filer\LightScribe\LightScribeControlPanel.exe -hidden

O4 - HKCU\..\Run: [MSMSGS] "C:\Program\Messenger\msmsgs.exe" /background

O4 - HKUS\S-1-5-19\..\Run: [CTFMON.EXE] C:\WINDOWS\System32\CTFMON.EXE (User 'LOKAL TJÄNST')

O4 - HKUS\S-1-5-20\..\Run: [CTFMON.EXE] C:\WINDOWS\System32\CTFMON.EXE (User 'NETWORK SERVICE')

O4 - HKUS\S-1-5-18\..\Run: [CTFMON.EXE] C:\WINDOWS\System32\CTFMON.EXE (User 'SYSTEM')

O4 - HKUS\.DEFAULT\..\Run: [CTFMON.EXE] C:\WINDOWS\System32\CTFMON.EXE (User 'Default user')

O4 - Startup: EditPad.lnk = C:\Program\EditPad\EditPad.exe

O4 - Startup: Genväg till Klockautosynk.bat.lnk = C:\Klockautosynk.bat

O4 - Global Startup: Adobe Reader Speed Launch.lnk = C:\Program\Adobe\Acrobat 7.0\Reader\reader_sl.exe

O4 - Global Startup: Windows Make-Up.lnk = C:\Program\Windows Make-Up\WindowsMakeUp.exe

O9 - Extra button: (no name) - {e2e2dd38-d088-4134-82b7-f2ba38496583} - C:\WINDOWS\Network Diagnostic\xpnetdiag.exe

O9 - Extra 'Tools' menuitem: @xpsp3res.dll,-20001 - {e2e2dd38-d088-4134-82b7-f2ba38496583} - C:\WINDOWS\Network Diagnostic\xpnetdiag.exe

O9 - Extra button: Messenger - {FB5F1910-F110-11d2-BB9E-00C04F795683} - C:\Program\Messenger\msmsgs.exe

O9 - Extra 'Tools' menuitem: Windows Messenger - {FB5F1910-F110-11d2-BB9E-00C04F795683} - C:\Program\Messenger\msmsgs.exe

O15 - Trusted Zone: http://eforum.idg.se

O15 - Trusted Zone: http://pcforalla.idg.se

O15 - Trusted Zone: http://session.idg.se

O18 - Protocol: linkscanner - {F274614C-63F8-47D5-A4D1-FBDDE494F8D1} - C:\Program\AVG\AVG2012\avgpp.dll

O22 - SharedTaskScheduler: Browseui preloader - {438755C2-A8BA-11D1-B96B-00A0C90312E1} - C:\WINDOWS\System32\browseui.dll

O22 - SharedTaskScheduler: Component Categories cache daemon - {8C7461EF-2B13-11d2-BE35-3078302C2030} - C:\WINDOWS\System32\browseui.dll

O23 - Service: ArcSoft Connect Daemon (ACDaemon) - ArcSoft Inc. - C:\Program\Delade filer\ArcSoft\Connection Service\Bin\ACService.exe

O23 - Service: Acronis Scheduler2 Service (AcrSch2Svc) - Acronis - C:\Program\Delade filer\Acronis\Schedule2\schedul2.exe

O23 - Service: AVGIDSAgent - AVG Technologies CZ, s.r.o. - C:\Program\AVG\AVG2012\AVGIDSAgent.exe

O23 - Service: AVG WatchDog (avgwd) - AVG Technologies CZ, s.r.o. - C:\Program\AVG\AVG2012\avgwdsvc.exe

O23 - Service: EPSON Printer Status Agent2 (EPSONStatusAgent2) - SEIKO EPSON CORPORATION - C:\Program\Delade filer\EPSON\EBAPI\SAgent2.exe

O23 - Service: InCD Helper (InCDSrv) - Nero AG - C:\Program\Nero\Tools\InCD\InCDSrv.exe

O23 - Service: LightScribeService Direct Disc Labeling Service (LightScribeService) - Hewlett-Packard Company - C:\Program\Delade filer\LightScribe\LSSrvc.exe

O23 - Service: Nero BackItUp Scheduler 4.0 - Nero AG - C:\Program\Delade filer\Nero\Nero BackItUp 4\NBService.exe

O23 - Service: Nero Registry InCD Service (NeroRegInCDSrv) - Nero AG - C:\Program\Nero\Tools\InCD\NBHRegInCDSrv.exe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller program som startas automatiskt vid inloggning, dvs de som nämns på raderna som börjar med O4 så kan du inaktivera dem så här:

 

Start - Kör - msconfig

På fliken Autostart avbocka raderna, men bara sådana som du vet vad det är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grundtipset för snabbare dator

är att avaktivera Shockwave Flash i webbläsaren.

Finns bland

Tillägg

Insticksmoduler

i Firefox

möjligheten finns också i andra webbläsare.

Dock har jag inte lyckat stänga av Shockwave Flash i Chrome, ha ha

Hur gör man ?

 

Google lever ju på annonsering och ge möjlighet stänga av Shockwav Flash(-annonserna) i Googles egen webbläsare

är ju att spotta betalande kunder i ansiktet !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dock har jag inte lyckat stänga av Shockwave Flash i Chrome, ha ha

Hur gör man ?

Sluta använda Chrome ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodie, du kan rensa lite temp-filer med t ex CCleaner. Detta snabbar upp. Jag brukar vilja ha kvar Komplettera Automatiskt-historik och Sparade Lösenord, så de bockarna tar jag bort.

 

Stora filer på Skrivbordet är bättre att lägga nån annanstans, och i stället ha genväg till på Skrivbordet.

 

Om du ska stänga processer, kolla först i respektive program om det går att inaktivera start. Messenger t ex kan du stänga av i programmet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sluta använda Chrome ;)

Du kan vara helt lugn.

Chrome har inte kommit närmare än uppmaningar installera när jag googlar.

 

Försöker undvika USAs största företag i KGB branschen (efter NSA?) så mycket som möjligt.

Men jag försökte stänga av Flash i Chrome på sonens dator.

Och misslyckades.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan vara helt lugn.

Chrome har inte kommit närmare än uppmaningar installera när jag googlar.

:thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dock har jag inte lyckat stänga av Shockwave Flash i Chrome, ha ha

Hur gör man ?

 

:unsure:

chrome://plugins/

post-2793-0-22487700-1335564752_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller program som startas automatiskt vid inloggning, dvs de som nämns på raderna som börjar med O4 så kan du inaktivera dem så här:

 

Start - Kör - msconfig

På fliken Autostart avbocka raderna, men bara sådana som du vet vad det är.

 

Nu har jag bockat ur en del, se bild 1, och låtit datorn återstarta sig och då var ju en del oönskade ikoner borta ur Meddelandefältet. Däremot dök ett informationsfönster upp, se bild 2, där det talas om "tillfälliga ändringar"....?

Jag vill minnas att jag för något halvår sedan försökte det här med msconfig, men att mina ändringar sedan nonchalerades. Men det kanske sammanhänger med vad man tar sig till med det där informationsfönstret? Nu har jag bara låtit det hänga kvar på skärmen.

 

I Aktivitetshanteraren ser nu ut som på bild 3. Är det mer som kan stoppas?

 

post-23286-0-96513600-1335602065_thumb.jpgpost-23286-0-57615100-1335602130_thumb.jpgpost-23286-0-98230100-1335602170_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I meddelandet Systemkonfiguration måste du bocka i rutan innan du trycker på OK.

 

Vad är C:\Program\Windows Make-Up för något?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I meddelandet Systemkonfiguration måste du bocka i rutan innan du trycker på OK.

 

Vad är C:\Program\Windows Make-Up för något?

 

Tack, då testar jag med bocken! :)

 

"Windows Make-Up" har jag använt i många år, känns som kanske uppåt 10, först på Win 98 och nu alltså med XP.

Då laddade jag troligen ner från programmets hemsida som vid en hastig koll verkar ha försvunnit, men det står om versionen jag har, på http://www.totalshareware.com/asp/detail_view.asp?application=11547&Windows%20MakeUp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, då ska du förstås fortsätta att ha programmet.

 

Där finns en del tjänster som har med Nero och Lightscribe att göra. Det är möjligt att inaktivera dem också, men det kan göra det lite struligare att få igång Nero resp. Lightscribe när du vill göra det.

Kontrollpanelen - Administrationsverktyg - Tjänster

Leta reda på följande tjänster:

O23 - Service: InCD Helper (InCDSrv) - Nero AG - C:\Program\Nero\Tools\InCD\InCDSrv.exe

O23 - Service: LightScribeService Direct Disc Labeling Service (LightScribeService) - Hewlett-Packard Company - C:\Program\Delade filer\LightScribe\LSSrvc.exe

O23 - Service: Nero BackItUp Scheduler 4.0 - Nero AG - C:\Program\Delade filer\Nero\Nero BackItUp 4\NBService.exe

O23 - Service: Nero Registry InCD Service (NeroRegInCDSrv) - Nero AG - C:\Program\Nero\Tools\InCD\NBHRegInCDSrv.exe

 

Dubbelklicka på en tjänst och ändra startmetod till Inaktiverad.

 

Men det innebär att när du t ex vill använda LightScribe så måste du troligen börja med att ta fram listan över tjänster och starta LightScribeService innan du kan köra programmet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, då ska du förstås fortsätta att ha programmet.

 

Där finns en del tjänster som har med Nero och Lightscribe att göra. Det är möjligt att inaktivera dem också, men det kan göra det lite struligare att få igång Nero resp. Lightscribe när du vill göra det.

Kontrollpanelen - Administrationsverktyg - Tjänster

Leta reda på följande tjänster:

O23 - Service: InCD Helper (InCDSrv) - Nero AG - C:\Program\Nero\Tools\InCD\InCDSrv.exe

O23 - Service: LightScribeService Direct Disc Labeling Service (LightScribeService) - Hewlett-Packard Company - C:\Program\Delade filer\LightScribe\LSSrvc.exe

O23 - Service: Nero BackItUp Scheduler 4.0 - Nero AG - C:\Program\Delade filer\Nero\Nero BackItUp 4\NBService.exe

O23 - Service: Nero Registry InCD Service (NeroRegInCDSrv) - Nero AG - C:\Program\Nero\Tools\InCD\NBHRegInCDSrv.exe

 

Dubbelklicka på en tjänst och ändra startmetod till Inaktiverad.

 

Men det innebär att när du t ex vill använda LightScribe så måste du troligen börja med att ta fram listan över tjänster och starta LightScribeService innan du kan köra programmet.

 

Tack för ditt engagemang. Jag har dock inte vågat mig på prova ännu.

 

I natt när jag tog fram backuper på USB-pinnar och en DVD och letade efter en viss fil, såg jag något som skrämde mig lite.

 

Först jag satte in någon av medierna kom rutan "Spela upp automatiskt" och sedan ett dialogfönster att välja åtgärd upp. Och där stod ett alternativ på ett främmande språk, vilket jag nyss forskat fram är spanska och betyder "Visa, söka, redigera och dela foton".

Jag kan då inte minnas att det stått något på spanska där förr när samma dialogfönster visats och befarade att något sjukt slunkit kommit in i datorn, t.ex. efter att jag sparat på de där medierna i vänninans dator.

 

1. Nu funderar jag om det där "Ver, buscar, corregir y compartir fotos" istället kan ha något att göra med att jag, som nämnt tidigare i tråden, bockat bort vissa processer?

 

2. Är det den här "Spela upp automatiskt"-funktionen som kan vara riskabel ? Och som borde "vaccineras" ( //eforum.idg.se/topic/331252-virus-som-angriper-mappstruktur ) bort?

post-23286-0-85035300-1336129576_thumb.jpg

post-23286-0-78558600-1336129599_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som står på spanska verkar ju hänga ihop med Adobe Photoshop Starter Edition så det är nog inget att oroa sig för och du har ju bockat bort en rad som har att göra med det programmet.

 

Eftersom det kommer upp en fråga om vad du vill göra så verkar det inte vara något farligt/olämpligt, men du kan läsa http://blogg.tkj.se/stang-av-autorun/ längst ner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...