Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem att skriva ut PDF


Fantasma

Rekommendera Poster

Jag har ett problem som jag inte blir klok på så jag hoppas att någon här blir det.

 

Jag jobbar hemifrån i Win Vista med layout som jag gör PDF-er av.

En dag i veckan är jag på kontoret där mina PDF-er ska skrivas ut, men det går inte!

En signal skickas till skrivaren men sen händer inget mer än att skrivaren återgår till "viloläge". Jag har provat att göra PDF-er i InDesign, Illutrator och OpenOffice men det spelar ingen roll. Ingen av dom går att skriva ut.

Öppnar man skrivarmappen så kan det ibland dyka upp Fel efter ett tag.

Däremot funkar PDF-er som är gjorda i den datorn att skrivas ut utan problem.

För att krångla till det ytterligare så om man först provar att skriva ut mina PDF-er slutar det helt att fungera. Då går det inte att skriva ut någon fil oavsett filtyp och även om dom är gjorda i den datorn. Skrivar man däremot ut en av datorns filer först så funkar dom att skriva ut utan problem, men så provar men med en av mina PDF-er så blir det tvärstopp. Vi har provat båda skrivarna men det funkar inte på någon.

Just dessa PDF-er har jag inte provat men andra PDF-er jag gjort i min dator funkar att skriva ut på sambons jobb så det borde ju inte vara några fel på filerna eftersom andra av mina PDF-er funkar på sambons skrivare.

Men på mitt kontor funkar det alltså inte alls.

Mina PDF-er är vad jag kan se inte skrivskyddade så det kan knappast vara där problemet ligger. Jag misstänker att det kanske kan vara InDesign-PDF:erna som är boven för vi har alltid provat dom först och efter det har ingen fil funkat att skriva ut.

 

Någon som har någon susning om vad detta kan bero på och hur man löser det? Vi måste kunna skriva ut mina PDF-er på kontorsdatorn så jag hoppas att någon sitter inne på en lösning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad händer om du sparar om PDF-filerna i t.ex CutePdf på datorn du skriver ut på och sen skriver ut.

 

Är drivrutinerna till skrivaren nyaste utgåvan?

 

Är drivrutinerna till datorn skrivaren är kopplad till fullt uppdaterad?

 

Finns det uppdateringar till InDesign?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske skapa en till PDF, med samma metod, och ladda upp här så kan ju andra, som vill, ladda ner och testa att skriva ut. Kanske kan ringa in problemet något.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte provat CutePDF. Kanske skulle göra det.

 

Vet inte hur det är med drivrutinerna på kontorsdatorn. Är inte min dator så jag har ingen koll på det, men vi har provat att skriva ut på två skrivare och det funkar inte på någon av dom.

 

Bad igår sambon att skriva ut dessa "problem-PDF:er" på sin skrivare på jobbet och det funkade klockrent så då kan jag i alla fall utesluta att det är något knas med filerna. Även InDesign-pdf:erna funkade så då torde det inte vara InDesign som ställer till det.

Tycker det är märkligt att datorns egna PDF:er går att skriva ut men inte mina. Helskumt!

Kan det ha något att göra med hur jag sparar/exporterar filerna och att det inte funkar med den version av Acrobat Reader som är på kontoret? Har inte kollat vilken version det är på kontoret men jag kanske skulle göra det.

 

Bifogar en InDesign-PDF om någon vill prova att skriva ut.

test.pdf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Inga problem att skriva ut med Windows 7 och Canon Pixma MG5250 Bläckstråleskrivare.

Utskrivet från Adobe Acrobat X Professional.

 

Men vilken skrivare har ni valt i programmet att skriva ut från, så inte fel skrivare är förvald?

Eller att felaktiga skrivarinställningar är förvalda?

 

Sedan undrar jag över vilken skrivare ni har som krånglar?

 

Hur stora är bilderna du försöker skriva ut m.a.o. hur stort är ditt dokument?

Kan du testa med ett mindre dokument innehållande en bild som inte är så stor i MB eller utan bilder?

Kontrollera att du inte har någon bild i marginalerna eller i sidhuvud/sidfot som hindrar utskrift på den skrivaren.

 

Funderade också på om det är minnet på skrivaren som inte orkar med stora utskriftsdokument?

Jag hittade detta tidigare på http://www.programsu...eckensnitt.html

 

Citat:

 

Ökad risk för utskriftsproblem

Vid utskrift laddas informationen från teckensnitten hos systemet ner till skrivarens eget minne. Förutom att detta tar extra tid så förbrukas en del av skrivarens internminne. Om du använder många olika teckensnitt i ett dokument som dessutom innehåller tunga bildfiler så ökar därmed risken för att utskriften avbryts som en följd av minnesbrist.

 

 

Vad menas med nerladdning av teckensnitt?

De flesta skrivare har ett antal teckensnitt tillgängliga i ett inbyggt fast minne. Om du använder andra teckensnitt i dina dokument måste formlerna för dem överföras från operativsystemet i datorn till skrivarens internminne, vilket benämns nerladdning av teckensnitt. Nerladdningen hanteras normalt automatiskt av tillämpningsprogrammen i samverkan med operativsystemet.

 

Nerladdning av teckensnitt fördröjer utskriften något samtidigt som de förbrukar internminne hos skrivaren. Varje nerladdad stil hos en teckensnittsfamilj förbrukar ca 50 KB. När dokument innehåller både tunga bildfiler och flera olika teckensnitt ökar risken för att minnet i skrivaren tar slut, vilket ger problem vid utskrift. Vissa skrivare kan utrustas med en inbyggd hårddisk där ofta använda teckensnitt lagras permanent.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror inte det är minnet det är fel på heller för "lätta" PDF-er utan bilder med bara text funkar inte heller att skriva ut, om det är en av mina PDF-er vill säga.

Datorns egna PDF-er, även med bilder i funkar att skriva ut.

Skulle vara om det är typsnittet som ställer till det då, men jag har gjort OpenOffice-dokument sparade i både OpenOffice-format och Word-format med samma typsnitt som i PDF-filerna och dom kunde han skriva ut när jag mailade dom till honom. Det är alltså just PDF-erna som inte funkar.

 

Det är två olika skrivare vi provat på, en färg och en svart/vit. Vet inte märket på dom men jag har för mig att det är HP. Modell minns jag inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...