Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Köpråd för en Bärbar dator


Gäst Ayersrock

Rekommendera Poster

Gäst Ayersrock

Hej. Jag kanske kan hoppa in och fråga samma sak men med den skillnaden att jag vill ha en bärbar istället för en stationär. Prisläge ungefär densamma och mest för spel i kategori tunga spel typ wow, battlefield etc.

Hej

 

Nu kanske jag kommer att komplicera det lite till för dig. :)

 

För det första, Intel är bättre än AMD tycker jag.

 

HP går bort för min del. Sämre grafikkort. Acer och Asus datorerna är nog bra. En liten detalj dock när det gäller märkesdatorer. Oftast får man inte med någon Win skiva utan då finns det en Recovery partition på hårddisken, som man använder sig av om det skulle bli problem. Med en skiva blir det enklare att reparera Win om det skulle behövas.

 

Jag tycker att du ska ta en titt på dessa två. Visserligen är det inte en i7-2600 processor utan en i5-2500k. För spel är det dock ingen skillnad i prestanda och i5-2500k är billigare.

 

Komplett datorn har dessutom 2 hårddiskar. En SSD, där Win 7 installeras och en stor vanlig hårddisk, där man kan installerar andra program. Datorn kommer att starta betydligt snabbare med en SSD disk.

 

http://www.inet.se/p...-560ti-i5-2500k

 

http://www.komplett.....aspx?sku=10583

 

Från Inet och Komplett får du med en Win 7 Skiva.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns inte skuggan av en chans att få samma prestanda och livslängd i en bärbar för 10000kr som det går att få i en stationär dator.

Orsaken är att det går inte att kyla bort värmen som utvecklas.

Bärbara datorer är för små för att få plats med den kylning som behövs för att nå samma prestanda som en stationär dator.

 

Och det syns på nätaggregatet i en "speldator".

Stationär dator 500W till 750W nätaggregat

Bärbar prestandadator omkring 100W nätaggregat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Ayersrock

Hmm, det där var en intressant synpunkt. Undrar hur många som tänker på det. Du gjorde det och det ska du ha tack för.

Det finns inte skuggan av en chans att få samma prestanda och livslängd i en bärbar för 10000kr som det går att få i en stationär dator.

Orsaken är att det går inte att kyla bort värmen som utvecklas.

Bärbara datorer är för små för att få plats med den kylning som behövs för att nå samma prestanda som en stationär dator.

 

Och det syns på nätaggregatet i en "speldator".

Stationär dator 500W till 750W nätaggregat

Bärbar prestandadator omkring 100W nätaggregat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...