Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skumma anslutningar till nätverket


Enacleb

Rekommendera Poster

Hej!

 

Håller på att byta operatör hemma, men det är en månads mellanrum mellan att mitt förra abonnemang slutade och att det nya börjar, så jag har skaffat ett mobilt bredband från 3 och en ny Netgear router.

 

Nyss så gick internet ner, och jag försökte logga in på routern. Då står det att "192.168.0.2" håller på att konfigurera routern, och jag kan då inte komma åt den.

 

Vem är då 192.168.0.2? Jag kollade vilka enheter som var anslutna, såg att det endast var jag och min bror, samt pappas androidmobil. Jag testar med att pinga min brors dator i command prompt, och mycket riktigt är det 192.168.0.2. Detta är konstigt, han kan liksom inget om nätverk och skulle aldrig få för sig eller för den delen kunna logga in på routern.

 

5 minuter senare kan jag komma åt routern. Jag kollar i loggarna och jag ser att jag har försökt att logga in (utan att lyckas), men ingenstans står det att min bror har loggat in, vilket motsäger det faktum att jag inte kunde komma åt routern tidigare. Skumt är också att jag ser en massa [LAN access from remote] till 192.168.0.2 från olika IP-adresser. Ingen annan enhet får sådana.

 

Kollade upp några av dessa, och de är alla från olika ISPs runtom i världen, typ Comcast Communications, Road Runner Holdco LLC, Cox Communications, Service Provider Corporation, Telia. De första tre är baserade i USA, den fjärde på Irland. Har inget med dem eller Telia att göra (såvida inte Telia delar 3G nät med 3, jag är inte så insatt).

 

Förmodar att detta beror på virus i min brors dator? Och kan dessa anslutningar orsaka förstorad datakonsumtion? För tydligen så har min familj surfat upp 50 GB på en vecka, då dessutom 2 av 5 varit bortresta, och mina två föräldrar som var hemma skickar bara mail.

 

Dessutom är loggen bombarderad av [DoS attacks] från alla möjliga håll och kanter, bl.a Google och Amazon.

 

Så jag undrar bara vad dessa [LAN access from remote] betyder och hur jag blir av med dem, samt om alla dessa otaliga [Dos attacks] är något att oroa sig för?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är lätt få intrycket att det här hör hemma hos

Säkerhet

Brandväggar Skräppost Säkerhetshål & Patchar Virus, skadliga program & botemedel

du kan börja med att köra över era anslutna datoer med det ena programmet efter det andra

från listorna här.

http://sites.google.com/site/ceblstockholm/

 

Böja med Malwarebytes Antimalware, Efter du kört igenom en gång så kollar du med en extra körning att Malwarebytes Antimalware inte hittar nått mera.

 

Sedan blir det nästa SuperAntiSpyware fullständigt inklusive vara enda fil på hårddisken.

Efter du kört igenom en gång så kollar du med en extra körning att SuperAntiSpyware inte hittar nått mera.

 

Osv

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...