Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Intel SSD 520 + AHCI + WinXP installationsprogram = BSOD?


Fortius

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har nyss bytt ut min mekaniska systemdisk till en Intel SSD 520 120 GB. Den är kopplad till ett Asus P5B moderkort med senaste BIOS. När jag ställer in AHCI i BIOS, ger installationsprogrammet för Windows XP prof. 32-bit BSOD. Det läser in drivrutiner från installations DVDn, därefter blir skärmen svart med endast blinkande markör uppe till vänster, och sedan får jag BSOD. Något förslag på lösning?

 

Det fungerar utmärkt att installera WXP på SSDn, när BIOS står i IDE läge. Så vitt jag förstår, kan jag mycket väl använda SSDn i IDE läge, men jag får bättre prestanda, om jag kan få den att fungera i AHCI läge.

 

Jag hittar ingen drivrutin hos Intel ö.h.t. till SSDn. Jag har även googlat problemet, men ej funnit något lösning.

 

Jag hade gärna bytt upp mig till W7, men Palm Desktop finns tyvärr inte i version, som fungerar med W7 eller Vista. För att jag skall kunna fortsätta använda min Palm Tungsten T3, måste jag hålla liv i Palm Desktop.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Jag antar att du måste 'slipstreama' din Windows XP installationsskiva med SATA AHCI drivrutin för att installationen skall fungera.

 

Då använder du nLite http://www.nliteos.com/download.html

Guide http://www.nliteos.c...uide/index.html

 

Du måste först ladda hem en SATA AHCI driver för din dator, kanske finns hos tillverkarens supportsida?

Det beror på vilken SATA Controller det sitter i din dator (finns olika tex. Intel, Marvell etc.).

 

[Edit] Asus P5B moderkort finns i flera varianter, kontrollera noga att det är just PB5 och ingen annan beteckning efteråt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag antar att du måste 'slipstreama' din Windows XP med SATA AHCI drivrutin för att installationen skall fungera.

 

Tack för tipset.

 

Enligt enhetshanteraren i WXP är där en Intel ICH8 2 port serial ATA storage controller och en Intel ICH8 4 port serial ATA storage controller. Jag hittade Intel Matrix Storage Manager Driver v6.0.0.1022 hos på Asus' supportsidor för detta moderkort och WXP 32-bit. Den verkar dock bygga på att en *.exe fil skall köras, så då verkar jag vara rökt, om jag inte kan hitta drivrutinerna hos Intel i stället i ett annat format.

 

Moderkortet har även en JMicron JMB36X controller, men den har redan drivrutiner för AHCI läge installerade, och kör i AHCI läge, eftersom jag annars inte får tillgång till hot swap funktionaliteten för ESATA anslutningen.

 

Jag har en gång i tiden försökt slipstreama SP2 in i en WXP installation. Själva slipstreamingen gick utmärkt, men jag fick aldrig den slipstreamade versionen av WXP att slutföra installationen. Du tror inte det i stället fungerar att trycka F6, när WXP installationsprogram frågar efter drivrutiner, om jag har passande drivrutiner på en diskett?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman
Du tror inte det i stället fungerar att trycka F6, när WXP installationsprogram frågar efter drivrutiner, om jag har passande drivrutiner på en diskett?

Möjligt, bara att testa.:rolleyes:

Annars följer du guiden jag länkade till ovan, den är på flera sidor med bilder.

 

Kolla om du hittar rätt driver för just den SATA kontrollkrets (Controller) här: http://downloadcente...rage+Technology

eller http://downloadcente...ang=eng&ProdId=

 

Samt Intel Support sidorna för Intel® Matrix Storage Manager http://www.intel.com...Languages=en_US

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Möjligt, bara att testa.:rolleyes:

Annars följer du guiden jag länkade till ovan, den är på flera sidor med bilder.

 

Kolla om du hittar rätt driver för just den SATA kontrollkrets (Controller) här: http://downloadcente...rage+Technology

eller http://downloadcente...ang=eng&ProdId=

 

Samt Intel Support sidorna för Intel® Matrix Storage Manager http://www.intel.com...Languages=en_US

 

Jag har nu laddat ner och testat med "Intel Rapid Storage Technology F6 Driver Diskettes" version 10.​8.​0.​100. Jag får fortfarande BSOD på samma ställe under installationen. Jag har visserligen inte provat med alla alternativen för F6 installation, men det tycks spela mindre roll. Samma *.sys fil laddas oberoende av vilket chipset jag väljer. ICH8 finns inte bland de olika valbara chipseten, som denna diskett erbjuder.

 

När jag själv söker bland Intels filer, får jag inte träff varken på "F6 Driver Diskettes ICH8" eller "F6 Driver Diskettes P965"

 

Eftersom det endast är frågan om något sämre prestanda med ICH8 i IDE läge i stället för AHCI läge tillsammans med SSD, fortsätter jag köra i IDE läge. Det känns som att det kan bli en tidsödande process att få AHCI att fungera. Lösningen kanske dessutom inte finns.

 

Jag tackar för all hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Nja det är kanske så att en slipstreamd Windows XP installationsskiva fungerar bäst, i alla fall vad jag läst mig till på nätet.

Men det kräver ju att man har en drivrutin att lägga in.

 

Hur är det med setupfilen är det en .exe eller .inf?

Eller har du drivrutinerna löst så att säga så skall väl det fungera att lägga in då med nLite s/w.

 

[Edit] Har du testat att slipstrema med nLite?

Kanske det fungerar med vanliga setupfilen också för annars är den rätt så rakt på utan krusiduller egentligen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja det är kanske så att en slipstreamd Windows XP installationsskiva fungerar bäst, i alla fall vad jag läst mig till på nätet.

Men det kräver ju att man har en drivrutin att lägga in.

 

Hur är det med setupfilen är det en .exe eller .inf?

Eller har du drivrutinerna löst så att säga så skall väl det fungera att lägga in då med nLite s/w.

 

F6 disken kommer i ett ZIP arkiv, så där är inte mycket man kan göra mer än att kopiera innehållet i ZIP filen till en diskett, och köra WXP installationen.

 

2011-11-09 14:18 80 940 F6Readme.txt

2011-10-31 17:42 8 644 iaahci.cat

2011-10-17 14:34 4 693 iaAHCI.inf

2011-10-31 17:41 7 954 iastor.cat

2011-10-17 14:34 3 410 iaStor.inf

2011-10-17 15:45 462 104 iaStor.sys

2009-05-28 15:55 22 644 license.txt

2011-10-17 15:34 5 322 TXTSETUP.OEM

 

Enligt "F6Readme.txt" stöds nedanstående chipset.

 

Intel® Rapid Storage Technology is designed to provide

functionality for the following Storage Controllers:

RAID Controllers:

- Intel® Desktop/Workstation/Server Express Chipset SATA RAID Controller

- Intel® Mobile Express Chipset SATA RAID Controller

- Intel® ICH7MDH SATA RAID Controller

- Intel® ICH7R/DH SATA RAID Controller

 

AHCI Controllers:

- Intel® Desktop/Workstation/Server Express Chipset SATA AHCI Controller

- Intel® Mobile Express Chipset SATA AHCI Controller

- Intel® 5 Series/3400 Series SATA AHCI Controller

- Intel® 5 Series 4 Port SATA AHCI Controller

- Intel® 5 Series 6 Port SATA AHCI Controller

- Intel® ICH10D/DO SATA AHCI Controller

- Intel® ICH10R SATA AHCI Controller

- Intel® EP80579 SATA AHCI Controller

- Intel® ICH9M-E/M SATA AHCI Controller

- Intel® ICH9R/DO/DH SATA AHCI Controller

- Intel® ICH7M/MDH SATA AHCI Controller

- Intel® ICH7R/DH SATA AHCI Controller

 

Det känns lite chansartat att investera tid och arbete på att slipstreama drivrutiner, som inte utger sig för att passa till ICH8. Risken är väl stor att det inte fungerar? Hade där stått att även ICH8 stöds, så hade övervägt att testa även att slipstreama drivrutinerna.

 

Jag är f.ö. helt säker på att det är ett P5B, och ingen annan variant. Kartongen står kvar i hyllan :).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman
Jag hittade Intel Matrix Storage Manager Driver v6.0.0.1022 hos på Asus' supportsidor för detta moderkort och WXP 32-bit. Den verkar dock bygga på att en *.exe fil skall köras, så då verkar jag vara rökt

Ja denna är väl kanske den du skall använda.

Fungerar inte den att sätta upp med nLite?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja denna är väl kanske den du skall använda.

Fungerar inte den att sätta upp med nLite?

 

Intel Matrix Storage Manager Driver v6.0.0.1022 från Asus' supportsidor innehåller nedanstående filer. Funkar väl inte att slipstreama det, eller?

 

2006-05-19 15:18 486 912 AsusSetup.exe

2006-06-08 20:50 1 798 AsusSetup.ini

2006-05-23 09:51 441 456 data1.cab

2006-05-23 09:51 70 858 data1.hdr

2006-05-23 09:51 15 723 598 data2.cab

2005-04-26 20:30 121 English.ini

2005-07-28 22:19 126 French.ini

2005-07-28 19:14 131 German.ini

2000-10-05 09:01 339 565 ikernel.ex_

2005-07-27 16:48 131 Japanese.ini

2006-05-23 09:51 435 layout.bin

2006-02-09 09:45 14 019 readme.txt

2005-08-08 17:25 123 SChinese.ini

2000-10-05 17:00 54 272 Setup.exe

2006-05-23 09:51 103 Setup.ini

2006-05-23 09:51 157 061 setup.inx

2006-05-23 09:37 265 setup.iss

2006-06-01 15:51 90 setup.log

2005-04-26 20:30 125 TChinese.ini

 

Samtidigt är "readme.txt" filen en hjälpfil från just ett paket med F6 disketter från Intel, så Asus verkar ha packat ihop det hela på sitt eget sätt. Om jag hade kunnat få ut en F6 diskett ur detta, hade jag kanske t.o.m. kunnat få det att fungera utan att slipstreama.

 

*.cab filerna kan jag inte öppna med Winzip, så jag vet inte, vad de innehåller.

 

Jag har laddat ner ett äldre paket F6 diskett från Intel. Jag skall testa den också nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Ja det är ju konstigt om inte det skall fungera, för ASUS drivrutiner kommer ju oftast så där och det är också sådana likartade filer för mitt moderkort ASUS P8Z68 Deluxe, om än med andra namn.

 

Se här på ASUS forumet att det skall fungera med nLite (fast det är för just mitt moderkort): http://vip.asus.com/...SLanguage=en-us

 

Forumet för ditt moderkort kan du välja i moderkortslistan och klicka Ok, kanske svaret finns där?

post-73434-0-59581300-1333840193_thumb.png

 

Berätta hur det går.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det är ju konstigt om inte det skall fungera, för ASUS drivrutiner kommer ju oftast så där och det är också sådana likartade filer för mitt moderkort ASUS P8Z68 Deluxe, om än med andra namn.

 

Se här på ASUS forumet att det skall fungera med nLite (fast det är för just mitt moderkort): http://vip.asus.com/...SLanguage=en-us

 

Forumet för ditt moderkort kan du välja i moderkortslistan och klicka Ok, kanske svaret finns där?

post-73434-0-59581300-1333840193_thumb.png

 

Berätta hur det går.

Mvh

 

Den äldre F6 disketten avhjälpte inte heller BSOD.

 

Menar du alltså att man kan slipstreama exekverbara filer in i WXP installationen, och det fungerar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Kravet är ju att det finns en AHCI drivrutin som dessutom passar för controllern på moderkortet.

Samt att SATA mode är valt i BIOS - men det kanske du hade gjort?

 

Har du kollat och läst på ASUS forumet?

Har du kollat och läst i nLite guiden?

Kanske du skall prova nLite?

 

Tyvärr så vet jag inte om det fungerar, men andra har ju fått till det som sagt, hur framgår på ASUS forumet bl.a.

Och ja, mina filer påminner om dessa som du har visat, fast som sagt heter lite olika för det är ju för ett annat moderkort och med SATA/RAID AHCI och för mig heter drivrutinen IRST Intel® Rapid Storage Technology.

Mvh

 

post-73434-0-48062100-1333842958_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset.

 

Enligt enhetshanteraren i WXP är där en Intel ICH8 2 port serial ATA storage controller och en Intel ICH8 4 port serial ATA storage controller. Jag hittade Intel Matrix Storage Manager Driver v6.0.0.1022 hos på Asus' supportsidor för detta moderkort och WXP 32-bit. Den verkar dock bygga på att en *.exe fil skall köras, så då verkar jag vara rökt, om jag inte kan hitta drivrutinerna hos Intel i stället i ett annat format.

 

Enligt ReadMe texten för v6.0.1022 skall drivern kunna läggas på en diskett .Man kör exe.filen och följer anvisningarna.Finns två exe filer så man får testa.

 

post-57552-0-84213700-1333871591_thumb.jpg

 

LARSAS

 

Jag hämtade filen som mellanalternativet hos ASUS(Globe) .Det längst till vänster är mystiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla moderkort stöder inte ahci med xp, kolla manualen.

 

Står varken det ena eller det andra om AHCI och WXP i manualen tyvärr. Asus' må tillverka goda produkter, men manualer är inte deras starka sida :).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt ReadMe texten för v6.0.1022 skall drivern kunna läggas på en diskett .Man kör exe.filen och följer anvisningarna.Finns två exe filer så man får testa.

 

post-57552-0-84213700-1333871591_thumb.jpg

 

LARSAS

 

Jag hämtade filen som mellanalternativet hos ASUS(Globe) .Det längst till vänster är mystiskt.

 

Jo, det såg jag också, men ingen av de två nämnda filerna "F6flp64.exe" eller "F6flp32.exe" finns ju i "imsm_6001022.zip", som jag laddade ner från Asus, men jag kanske måste köra "AsusSetup.exe", så skapar den i sin tur F6 disketten alternativt de två ovannämnda filerna? Skall testa det.

 

Efter att ha testat, kan jag konstatera att varken "AsusSetup.exe" eller "Setup.exe" skapar "F6flp64.exe" eller "F6flp32.exe". De vill i stället installera drivrutinen med tillhörande programvara.

 

Bland filerna i "imsm_6001022.zip" från Asus finner nLite ingen drivrutin att integrera in i WXP installationen.

 

Det känns som att grundproblemet är att finna rätt drivrutin paketerad i rätt format. Utan den, spelar det ingen roll, vad jag i övrigt försöker göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kravet är ju att det finns en AHCI drivrutin som dessutom passar för controllern på moderkortet.

Samt att SATA mode är valt i BIOS - men det kanske du hade gjort?

 

Har du kollat och läst på ASUS forumet?

Har du kollat och läst i nLite guiden?

Kanske du skall prova nLite?

 

Tyvärr så vet jag inte om det fungerar, men andra har ju fått till det som sagt, hur framgår på ASUS forumet bl.a.

Och ja, mina filer påminner om dessa som du har visat, fast som sagt heter lite olika för det är ju för ett annat moderkort och med SATA/RAID AHCI och för mig heter drivrutinen IRST Intel® Rapid Storage Technology.

Mvh

 

post-73434-0-48062100-1333842958_thumb.png

 

Jo, och det är där, som det stupar för mig. Jag hittar ingen drivrutin för ICH8 paketerad i ett format, som antingen kan användas, för att skapa F6 diskett, eller för att slipstreama in i WXP installationen.

 

SATA är aktiverat i BIOS. Den mekaniska disken, på vilken WXP installation ligger just nu, är en SATA disk, så datorn hade inte fungerat annars. Däremot fungerar inte den mekaniska disken, om jag ställer om till AHCI i BIOS, men det är kanske inte så underligt, eftersom WXP installationen är gjord med SATA portarna inställda på IDE i stället för AHCI i BIOS. Jag förmodar att SATA portarna då emulerar IDE på något sätt, så att inget extra skall behövas, för att använda SATA disk i stället för PATA disk.

 

Jag har kollat på Asus forumet för mitt moderkort. Jag gick några år tillbaka bland ämnesraderna, men fann inget, som lät relevant.

 

Jag har testat nLite. nLite finner ingen drivrutin att integrera in i WXP installationen bland de filer, som ZIP arkivet från Asus innehåller. Den söker efter *.inf filer. Sådana finns, som framgår av ett av mina tidigare inlägg, ej i ZIP arkivet.

 

Problemet tycks vara att finna rätt drivrutin paketerad i ett passande format antingen för F6 diskett eller slipstream. Utan den fungerar det inte. Är väl bud på att fråga Asus helt enkelt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här kanske finns en lösning: http://www.xtremesys...P-Install-Guide

 

Skall testa det.

 

Har testat. Laddade ner Intel Rapid Storage Technology v. 10.8.0.1003 från http://www.intel.com.../imsm/index.htm (iata_cd_10.8.0.1003.exe). När jag kör filen enligt instruktionerna, får jag felmeddelande att systemet inte uppfyller minimikraven. Alltså kan jag inte komma åt filerna. Dessutom är det väl antagligen inte rätt drivrutin för AHCI med ICH8 i vilket fall. Är ICH8 någon specialvariant, som bara Asus har använt sig av tro?

 

Skall försöka locka ur ZIP filen från Asus dess *.inf filer i stället. Om det lyckas, så har jag förhoppningsvis åtminstone något, som nLite kan integrera i WXP installationen.

 

Har lockat ur ZIP filen de sex filer, som guiden (http://www.xtremesys...P-Install-Guide) talar om. nLite har skapat en ISO fil, som jag nu är i färd med att bränna. Spänningen är olidlig :).

 

Fungerade inte nu heller. Fortfarande BSOD på samma ställe i installationen av WXP, när jag installerar till SSD med adaptern i AHCI läge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Ok. Ja då är det nog så att drivrutinen inte passar. Trist.:(

Kommer inte på något just nu, tyvärr, får fundera lite.

 

Ps. Bara slumpen att jag såg att du hade uppdaterat uppgifterna genom att redigera inlägget istället för att skriva nytt inlägg i tråden. Bevakningen av tråden ger inte utslag på redigeringar av inläggen.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...