Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Koppla upp surfplatta mot Internet via mobiltelefon


kgsjoqvist

Rekommendera Poster

En liten fråga som dök upp i mitt sinne i samband med att jag tittade på surfplattor (=iPad). En surfplatta med 3G (eller 4G) kräver ju ett mobilt bredbandsabonnemang, och till 90% skulle jag använda den inom hemmets fyra väggar och ha tillgång till WiFi. Dessutom är 3G-modellerna dyrare i inköp. Kan man koppla upp WiFi-iPaden mot en mobiltelefon via Bluetooth och på det sättet komma ut på Internet? För att täcka de tillfällen när man inte kommer åt ett WiFi-nätverk alltså...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Tomas

En liten fråga som dök upp i mitt sinne i samband med att jag tittade på surfplattor (=iPad). En surfplatta med 3G (eller 4G) kräver ju ett mobilt bredbandsabonnemang, och till 90% skulle jag använda den inom hemmets fyra väggar och ha tillgång till WiFi. Dessutom är 3G-modellerna dyrare i inköp. Kan man koppla upp WiFi-iPaden mot en mobiltelefon via Bluetooth och på det sättet komma ut på Internet? För att täcka de tillfällen när man inte kommer åt ett WiFi-nätverk alltså...

 

Själv aktiverar jag WiFi Hotspot på min Android-mobil och ansluter min iPad till den för att surfa. Funkar bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova om det går att fixa ett extra simkort till ditt mobilabb att stoppa i Ipaden. Borde gå om du inte har kontantkort till telefonen. Går i alla fall inte med extra SIM-kort till Telias kontantkort för det har jag själv provat att fixa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova om det går att fixa ett extra simkort till ditt mobilabb att stoppa i Ipaden. Borde gå om du inte har kontantkort till telefonen. Går i alla fall inte med extra SIM-kort till Telias kontantkort för det har jag själv provat att fixa.

 

Nja, det var inte riktigt svaret på min fråga eftersom jag ville köpa en Ipad utan 3G för att få den billigare och slippa betala för ett abbonemang. Fri surf på min telefon kan jag lägga till, men jag tror att det ska gå att göra en WiFi-hotspot för att ansluta en WiFi-Ipad. Ska kolla det med min bärbara PC först, så kanske det går att fixa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är visst svar på min fråga eftersom det är meningen att du ska använda samma abb på surfplattan som på mobilen utan att behöva använda mobilen. Ett simkort till på befintligt abb.

 

Om det inte är så du vill göra så är det någon form av adhoc-nätverk du ska försöka skapa mellan platta och mobil. Ska tydligen fungera enligt tidigare inlägg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
  • 2 veckor senare...

Jag själv har en Samsung Galaxy Tab 10.1 och använder min telefon som 3g modem (Samsung Galaxy S II)

Som någon skrev tidigare i tråden, starta en wifi hotspot i telefonen och anslut till den med plattan över wifi och du kan surfa hur bra som helst!

 

Lycka till!:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Jag själv har en Samsung Galaxy Tab 10.1 och använder min telefon som 3g modem (Samsung Galaxy S II)

Som någon skrev tidigare i tråden, starta en wifi hotspot i telefonen och anslut till den med plattan över wifi och du kan surfa hur bra som helst!

 

Lycka till!smile.gif

Även jag är inne på att skaffa en surfplatta,  I "bäst i test" kan man läsa följande "Ett alternativ till att köpa en surfplatta med 3G-stöd, är att dela 3G-koppling med t.ex. din smartphone. Det gör att du inte behöver ha ytterligare ett abonnemang till din surfplatta som kostar pengar, utan kan använda det som du redan har i din telefon. - See more at: http://www.bast-i-test.se/tester_pa_basta/surfplatta.html#sthash.ZRVrztNj.dpuf

 

Går det att  Använda Nexus 7 för denna koppling?

 

Lennart

PS vet ej varför det blev färgad bakgrund DS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du behöver en telefon som kan skapa ett wifi-nätverk.

Samtliga surfplattor ska kunna ansluta till detta wifinätverk oavsett modell.

 

Så svar: Ja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du behöver en telefon som kan skapa ett wifi-nätverk.

Samtliga surfplattor ska kunna ansluta till detta wifinätverk oavsett modell.

 

Så svar: Ja.

Tack Jonas.

Tänk vad lätt det ät när man vet hur man skall göra.

Nu kan jag inhandla en st surfplatta.

 

Ha det bra

Lennart

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Jonas.

Tänk vad lätt det ät när man vet hur man skall göra.

Nu kan jag inhandla en st surfplatta.

 

Ha det bra

Lennart

Tydligen förhasta jag mig. Den platta jag åsyftar Nexus 7 har inge wi-fi anslutning. Däremot har den en USB-port innebär det att jag kan ansluta plattan till den då jag vill surfa? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det är klart att den har wifi. 

Hål i huvudet att en Google platta inte skulle kunna ansluta till Googles tjänster.

 

Någon har skojjat med dig.

 

http://www.google.se/nexus/7/

  Hej Bif sände jag som mail till dig, vilket förmodligen var fel, antar att det inte kommit fram till dig. I net on net:s info om aktuell platta står ej heller något om wifi den platta jag syftar till kostar 1995 Kr.

Ingen blir gladare än jag om du kan reda ut oklarheterna för mig.

 

Lennart

 

Hej igen
Detta är ett utklipp ur den artikel (länk) du sände till mig
 
Kraftfullare och smidigare än någonsin

Köp Nexus 7 med mobildata och ett internminne på 32 GB så har du alltid åtkomst till ditt favoritinnehåll, även utan Wi-Fi.

Nexus 7 är en surfplatta som du alltid kan ha med dig. Och med ett internminne på 32 GB och möjlighet att ansluta till mobila datanätverk kan du ta dig vart som helst. Nexus 7 har nu stöd för över 200 GSM-operatörer runt om i världen.

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppar in i tråden..

Om man kollar på http://www.google.se/nexus/7/specs/ så ser man att den har WiFi.

 

Den finns i (minst) två utföranden, se ex. där man specar vikten:

340 g (endast Wi-Fi), 347 g (32 GB + mobildata)

Tack Mikael. Ta nu inte illa upp men nu blev jag än mer konfunderad. Uppskattar om du vill hjälpa mig och finna igen den platta som jag är ute efter. net on net har Nexus 7 men jag hittar inte uppgifter om två "viktklasser" ej heller om wifi.

 

Tackar på förhand.

Lennart

PS den jag kikat på kostar 1995 Kr DS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittar ingen Nexus 7 för 1995 kr men för 1990 kr finns tre stycken:

http://www.netonnet.se/CompareView/8278?itemList=180521&compareItemId=180521&itemList=192646&itemList=192644

 

Skillnaderna mellan dessa tre är att för två av dem så ingår fodral.

 

Kollar man på 3G (UMTS) och 4G LTE så är det "Nej". Alltså INTE mobil uppkoppling.

 

Kollar man på Trådlöst nätverk så är det "802.11bgn". Alltså Wi-Fi.

 

Edit: Jo, en skillnad till, på den utan fodral så är det ett nyare operativsystem, 4.2.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittar ingen Nexus 7 för 1995 kr men för 1990 kr finns tre stycken:

http://www.netonnet.se/CompareView/8278?itemList=180521&compareItemId=180521&itemList=192646&itemList=192644

 

Skillnaderna mellan dessa tre är att för två av dem så ingår fodral.

 

Kollar man på 3G (UMTS) och 4G LTE så är det "Nej". Alltså INTE mobil uppkoppling.

 

Kollar man på Trådlöst nätverk så är det "802.11bgn". Alltså Wi-Fi.

 

Edit: Jo, en skillnad till, på den utan fodral så är det ett nyare operativsystem, 4.2.

Nu känner jag mig helt säker och kan lugnt beställa Nexus 7 utan fodral 1990 är rätt jag skrev fel.

 

Nu skall ni alla ha tack för dels hjälpen och dels för ert tålamod. Jag har nu med er hjälp insett att en 77- åring numera har svårt att hänga med den tekniska utvecklingen. Jag har jobbat hos Telia hela mitt liv men då var telefonerna av backelit och enkla  ledningarna var frihängande  3 mm järntråd.

 

Hälsningar

Lennart

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan nästan räkna med att allt kommed blir uppkopplat framöver. Mera ovanligt att det INTE finns wifi

 

Bilen, väckarklockan, kylskåpet. "Internet of things" kallar man konceptet.

 

Det går undan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...