Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med E-posten


bengtk60

Rekommendera Poster

Vi har ett nystartat företag som innehåller en länk i form av en e-postadress. Denna funkar bara sisådär, dvs om man i stället kopierar adressen till sitt eget e-postprogram så funkar det. Men inte direkt från länken.

Jag är inte särskilt bevandrad i detta, men förundrad över att det funkar ibland, men inte alltid. Varför är det så och vad göra ??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datorn måste få reda på att det är en Emailadress och det får den genom att det skapas en hyperlink och ibland skapas dessa automatiskt

 

Står det: awded@rre.se så vet inte datorn att det är en emailadress och det händer inget när du klickar på den.

om det står awded@rre.se med blå text så vet datorn att det är en länk och om du klickar på den så startas epostprogrammet automatiskt. Du kan skapa en hyperlänk i t.ex word genom att markera emaladressen och högerklicka och välj hyperlink och sen epostadress.

 

Om du ska klicka på på emailadress: håller nere ctrl samtidigt så fungerar det bättre

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datorn måste få reda på att det är en Emailadress och det får den genom att det skapas en hyperlink och ibland skapas dessa automatiskt

 

Står det: awded@rre.se så vet inte datorn att det är en emailadress och det händer inget när du klickar på den.

om det står awded@rre.se med blå text så vet datorn att det är en länk och om du klickar på den så startas epostprogrammet automatiskt. Du kan skapa en hyperlänk i t.ex word genom att markera emaladressen och högerklicka och välj hyperlink och sen epostadress.

 

Om du ska klicka på på emailadress: håller nere ctrl samtidigt så fungerar det bättre

 

Tack för ditt svar, men problemet är att det ser ut precis så som du beskriver: blå text och understruket, alltså hyperlänk. Kommer sedan till en vanlig mailruta och skriver in text. Det är när jag sedan testar att skicka som det blir problem, det vill sig bara inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du när det inte fungerar högerklickar på mailadressen och väljer "Redigera hyperlink" och får upp ett fönster typ detta. Vad står det under mailadress då (understruket i bild)? Står det rätt där? Vad det står under "Text som ska visas" är helt ointressant för problemet för där kan stå precis vad som helst.

 

post-124424-0-05158900-1332750046_thumb.png

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du när det inte fungerar högerklickar på mailadressen och väljer "Redigera hyperlink" och får upp ett fönster typ detta. Vad står det under mailadress då (understruket i bild)? Står det rätt där? Vad det står under "Text som ska visas" är helt ointressant för problemet för där kan stå precis vad som helst.

 

post-124424-0-05158900-1332750046_thumb.png

 

 

 

Problemet är att när man klickar på adressen så får man upp ett mailfönster, precis som det skall vara, men när jag försöker skicka så kommer bara ett meddelande att jag skall konfigurera ett e-postkonto. Det har ja ju redan gjort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du mer än ett konto? Vad händer om du klickar på knappen "Konto" under "Skicka"-knappen. Har du mer än ett konto där att välja på?

Ta då bort det som är fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du mer än ett konto? Vad händer om du klickar på knappen "Konto" under "Skicka"-knappen. Har du mer än ett konto där att välja på?

Ta då bort det som är fel.

 

Jag gör det enkelt för mig. Du kan testa själv på anhorigstodgbg.se och se om det funkar för dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det skall väl vara ett @ någonstans? Annars fungerar det aldrig.

 

Skall adressen vara så här? anhorigstod@gbg.se

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var inga problem för mig att klicka på länken och sedan skicka.

 

-----------

 

Jag blir inte riktigt klok på om det är ett problem med epost-programmet eller om det är något problem med HTML-koden eller liknande. I det senare fallet bör jag eller någon annan moderator flytta tråden till lämpligt webbutvecklingsavdelning.

 

Cecilia

Moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var inga problem för mig att klicka på länken och sedan skicka.

 

-----------

 

Jag blir inte riktigt klok på om det är ett problem med epost-programmet eller om det är något problem med HTML-koden eller liknande. I det senare fallet bör jag eller någon annan moderator flytta tråden till lämpligt webbutvecklingsavdelning.

 

Cecilia

Moderator

 

Kom in klockrent. Varför funkar det ibland och ibland inte ??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funkar ibland för en och samma användare?

 

Om man har två (eller fler) epost-klienter installerade så kan ju mailto vara associerat med en klient man inte har skapat något konto för, eller "i".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funkar ibland för en och samma användare?

 

Om man har två (eller fler) epost-klienter installerade så kan ju mailto vara associerat med en klient man inte har skapat något konto för, eller "i".

 

Men varför funkar det då ibland men inte alltid ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men när jag försöker skicka så kommer bara ett meddelande att jag skall konfigurera ett e-postkonto

Vad händer om du klickar vidare där då, och skapar kontot på nytt?

Skärmdump?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...