Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Forumutseendet har förändrats - till det sämre


Flyfisherman

Rekommendera Poster

Andreas Thors

Nu finns det även en flik överst som heter "Mina bevakningar". Använd den om ni inte vill scrolla ut för att läsa boxen i högerspalten.

 

Vi ska flytta in de andra elementen i högerspalten också, så scroll inte behövs för er med små skärmar..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mina bevakningar-sidan - bra. Ett litet förslag bara.

 

1: Byt plats på elemenet. Lägg trådarna överst

2: Kanske sortera ut de bevakningar, de forum/kanaler som bevakas, bara visa de där något hänt, kanske visa hela listan via en plus-knapp eller under.

 

Samt vadan detta pixelfel:

post-8996-0-16868300-1332404241_thumb.png

 

Annars .M säger det mycket bra, finns andra alternativ.

Jag tycker själva textmassan blir för bred.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Annars .M säger det mycket bra, finns andra alternativ.
Instämmer!

Det måste gå att få in de breda annonserna utan att göra allting bredare. Att besökare ska behöva scrolla i sidled är alltid ett misslyckande för en webdesigner.

Jag tycker själva textmassan blir för bred.
Instämmer igen!

 

Raderna blir lite för långa för att vara bekväma att läsa (speciellt med default teckenstorlek).

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Andreas Thors

Andreas, det här är ju löjligt, med det nya formatet. På min 19 tum skärm hoppar "Sök i forumet och Senaste obesvarade trådar" delen ned och lägger sig längst ned på sidan. Under senaste svaret i tråden. Det ligger alltså inte kvar i högerspalten. Detta sker när jag läser en startad tråd och reklamen vid högersidan är för bred. T.ex. Asus reklamen.

 

Det är ju inget bra. Men som sagt, vi ska flytta in de elementen till huvudspalten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Andreas Thors

 

Jag tycker själva textmassan blir för bred.

 

Nu har spaltbredden minskats. Bättre?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har spaltbredden minskats. Bättre?

 

Nu ser det "bara" konstigt ut med massa dött utrymme till höger om text.....

Så, sätt er ned vid ett bord och tänk om hur ni vill att det ska se ut. Nu känns det som.. ja, inte genomtänkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...så att vi slipper sidoscrollen?

Varför inte köra samma stuk som idg.se där slipper man sidoscrollen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Andreas Thors

Vad tycker ni, tydligare med texten mot vit bakgrund, istället för den gråaktiga färgen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lättare att läsa men samtidigt mer otydligt iom många olika ramar. Är det ett citat, är det ett kodstycke eller vad.

Känns osammanhängande och något förvirrat blink.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad tycker ni, tydligare med texten mot vit bakgrund, istället för den gråaktiga färgen?

 

Lite ovant med vit bakgrund, men det är väl en vanesak, sen som Cluster är inne på , får se hur det kommer att se ut när det blir flera citat, kodinlägg och sådant i samma inlägg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu tycker jag vi lugnar oss lite. Istället för att börja ändra saker hipp som hepp. Till att börja med ändra tillbaka så marginaler och färger matchar dagens bredd. Ja folk har klagat på att radlängden blir för lång, men det är överkomligt. Plus mycket mer lättförstårligt än en liten vit ruta.

 

Sen istället för att börja labba direkt på siten, presentera förslag så communityn får chans att säga sitt innan saker ändrar på sig. Antagligen genom skärmdumpar eller valbara skins eller beta-site eller vad som helst. Det håller inte i längden att utseendet byts beroende på vilken timme på dygnet det är.

 

Jag tror att alla förstår att banners är ett måste för att slippa att man kopplar inloggning till Paypal. Men samtidigt så vill communityn vara informerad om ändringar och få chans att säga sitt. Ge oss det så kommer klagomålen att minska, speciellt om man vinklar det på ett sådant sätt att communityn tror att vi faktiskt påverkar något även om vi kanske inte gör det. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Andreas Thors

Nu tycker jag vi lugnar oss lite. Istället för att börja ändra saker hipp som hepp. Till att börja med ändra tillbaka så marginaler och färger matchar dagens bredd. Ja folk har klagat på att radlängden blir för lång, men det är överkomligt. Plus mycket mer lättförstårligt än en liten vit ruta.

 

Sen istället för att börja labba direkt på siten, presentera förslag så communityn får chans att säga sitt innan saker ändrar på sig. Antagligen genom skärmdumpar eller valbara skins eller beta-site eller vad som helst. Det håller inte i längden att utseendet byts beroende på vilken timme på dygnet det är.

 

Jag tror att alla förstår att banners är ett måste för att slippa att man kopplar inloggning till Paypal. Men samtidigt så vill communityn vara informerad om ändringar och få chans att säga sitt. Ge oss det så kommer klagomålen att minska, speciellt om man vinklar det på ett sådant sätt att communityn tror att vi faktiskt påverkar något även om vi kanske inte gör det. :)

 

Väl talat.

 

Det här var en så enkelt grej så det hade nästan tagit längre tid att ta en skärmdump och ladda upp... Tänkte att man lika gärna kan testa i praktiken. :) Men visst, självklart ska ni få reda på ändringar i förväg och ha chans att tycka till.

 

Vad gäller spaltbredden är jag inte så säker på att vi ska ändra tillbaka, det är jobbigt att läsa för breda spalter. Jag skulle snarare säga att en smalare spaltbredd är överkomligt för de som nu skulle vilja ha den bredare varianten. Plus att det blir mindre scroll för de med mindre skärmar.

 

Vad gäller den vita bakgrunden följer jag ditt råd och ändrar tillbaka. Laddar upp en dump istället så får folk tycka till.

 

/Andreas

2.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Senaste utan dom vita rutorna är bättre.

 

Hade man tänkt till lite i design och layout på eforum istället för att bara öka bredder hej vilt så hade man nog kunnat peta in en 1024 bred banner och behållit den gamla bredden på själva forumet.

 

 

Till exempel på första sidan.

IDG-Sidhuvud

1024 banner.

Gammal bredd på eforum huvud + sök i högerkolumn.

Bred 1024 banner.

Gammal bredd på sitekarta + mina bevakningar i högerkolumn.

Gammal bredd på trådarna + Senast obesvarade i högerkolumn.

 

Exempel på att läsa tråd

IDG-Sidhuvud

1024 banner.

Gammal bredd på eforum huvud + sök i högerkolumn.

Bred 1024 banner.

Gammal bredd på trådarna + Senast obesvarade i högerkolumn.

Mellan inlägg, gammal bredd.

bred 1024 banner.

Snabbsvar.

 

På så vis kan man behålla den gamla storleken, men ändå utnyttja 1024 banners genom att knuffa in dem mellan de olika "puffarna" i högerkolumnen.

Finns det något i förslaget som går att fundera vidare på och implementera för att lösa dom värsta sakerna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har spaltbredden minskats. Bättre?

 

Hej Andreas

Jag har fortfarande samma problem. När jag tittar på "Aktiva trådar" ligger "Senaste obesvarade trådar" där det ska. När jag öppnar en tråd lägger sig "Senaste obesvarade trådar" längst ner på sidan under senaste svaret. Om jag svarar på en tråd ligger "Senaste obesvarade trådar" kvar i vänsterspalten. Du har inte tillgång till en 19 tum skärm så att du själv kan se hur det blir?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var har knappen Göm forumöversikten tagit vägen?

 

jag bumpar... råkade ta fram forumöversikten igår. Hur får jag bort den!?

 

har något med förändringen i bredd att göra vill jag tro.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker inte att den vita rutan blev någon höjdare. Det blev liksom för belamrat. Den korta spaltbredden i förhållande till utrymmet den beiga boxen för inlägg ser lite kryptisk ut. Kanske man antagligen kan kompensera genom att göra den liiite längre, samtidigt som man gör vänsterkolumen med användarens avatar och statusruta lite bredare, på så vis skulle det kanske se lite naturligare ut.

 

Annars om jag förstår saken rätt så bygger eforum på en standardprodukt för forum. Kanske man kan snegla på andra mallar för produkten och se om dom har en med 1024-bredd för inläggen och låta sig inspireras?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går inte att skiva inlägg med senaste Chrome 17 (WXP_x32) texten blir bara konstiga tecken - använder senaste FF 11 för att skriva detta inlägg :thumbsdown:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äh, jag anser nu... utnyttja bredden lite bättre. Lägg på kanske 15 tecken till i bredd. Ser bara konstigt ut när det finns så stor marginal.

 

Samt fixa överliggaren i inläggen, den har en brytning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Andreas Thors

Bredden på huvudspalten är lika bred som hela Eforum alltid varit, så när vi flyttar in elementen i högerspalten som nu ligger längre ut (sök och nya inlägg), så kommer det inte vara någon skillnad breddmässigt mot förut, förutom att högerspalten även finns där för de med högre upplösta skärmar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...